FRNL | | NewsBibliotheekAgendaNewsletterJobsAdvertisinge-ShopContact |
  
Home » Bibliotheek » Optimalisatie facilitaire dienstverlening voor maximale zorgondersteuning

Optimalisatie facilitaire dienstverlening voor maximale zorgondersteuning

Annelies Van Gaver - facilitair directeur AZ Sint-Maarten Mechelen
In 2007 werd via de opmaak van een zorgstrategisch plan (ZSP) besloten om de drie bestaande ziekenhuiscampussen - Rooienberg in Duffel, Leopoldstraat en Zwartzustersvest in Mechelen - samen te brengen in een vervangingsnieuwbouw aan de Mechelse stadsrand . Het ontwerp werd toegewezen aan VK STUDIO Architects, Planners & Designers.

Op 15 oktober wordt het nieuwe AZ Sint-Maarten officieel in dienst genomen, 114.000m² groot, met een capaciteit van 654 hospitaalbedden, 96 plaatsen daghospitalisatie en een sterk uitgebouwde raadplegingsactiviteit (in vaktermen ‘polikliniek’).


Een project van dat kaliber biedt heel wat aspecten die elk op zich onze redactionele aandacht verdienen. Als vakblad voor Facility Management focussen we toch in eerste instantie op ‘FELOZA’, wat staat voor ‘Facilitaire En Logistieke Ondersteuning van Ziekenhuis Afdelingen’.

Annelies Van Gaver, facilitair directeur AZ Sint-Maarten Mechelen: “Nog voor het uittekenen van de nieuwbouw hebben we een diepgaande logistieke oefening gehouden met het oog op het maximaal optimaliseren van alle logistieke stromen en facilitaire dienstverlening. Streefdoel was een geïntegreerde logistieke en facilitaire werking met uniforme en efficiënte processen en een duidelijk afgebakende taakverdeling, zodat we vanuit de facilitaire diensten de ziekenhuisafdelingen, maximaal kunnen ondersteunen. Op die manier kan het zorgpersoneel zich nog meer focussen op de zorg voor de patiënt.”

Facilitair departement met 250 werknemers
In het facilitair departement van het AZ Sint-Maarten zijn ongeveer 250 mensen werkzaam (175 FTE’s), het betreft voornamelijk de soft facilities en apotheekgerelateerde diensten: schoonmaak, magazijn, aankoop, apotheek, sterilisatie, maaltijddistributie, opvolging commerciële uitbatingen, goederenvervoer, linnen, catering, vergaderzalen, allerlei faciliteiten, …

Door de grootheid van het project werd een beroep gedaan op een externe partner OCC (Omni Care Consult). Voor deze ziekenhuisbrede logistieke oefening werden alle stakeholders in het ziekenhuis betrokken en werden alle facilitaire en logistieke processen onder de loep genomen.

“Alles is erop gericht om de ondersteuning maximaal efficiënt te laten verlopen en het rendement van de operatiekamers zo hoog mogelijk te houden.”

Annelies Van Gaver: “We onderzochten wat er wel en niet naar tevredenheid verliep, wat de ideale werksituatie zou zijn binnen de nieuwbouw en wat er zo ideaal mogelijk realistisch realiseerbaar was. Als functioneel doel stelden we dat de facilitaire en logistieke medewerkers als het ware ongemerkt hun taken zouden verrichten zodat de verpleging nooit afgeleid wordt van de zorgverstrekking.”


Download gratis de PDF van dit artikel om het vervolg te lezen...  Download gratis de PDF van dit artikel om het vervolg te lezen...


26/09/2018
Facility Management
 



News in short
Zeg niet meer ‘MCS Solutions’ maar ‘Spacewell’
| 14/02/2019
Autoglass Clinic drijft offensief op tegen Carglass
| 10/02/2019
Predictief onderhoud: knowhow uit eigen land
| 07/02/2019
Video: elektrische bussen voor De Lijn
| 05/02/2019
Tweedehandsmarkt voor diesels loopt vast
| 04/02/2019

Meer news