FRNL | | NewsBibliotheekAgendaNewsletterJobsAdvertisingContact |
  
Home » Bibliotheek » Case Study Workplace | Alken Maes, Mechelen : Op zoek naar zichtbaarheid en mobiliteit

Case Study Workplace | Alken Maes, Mechelen : Op zoek naar zichtbaarheid en mobiliteit

Valerie Clarysse - Beeldpunt
Na de verhuis van de brouwerijactiviteiten werd de hoofdzetel van Alken-Maes in Waarloos kritisch onderzocht. Het gebouw dateerde uit de jaren tachtig, was niet zichtbaar voor passage en had nauwelijks bruikbare aansluiting met het openbaar vervoer. Bovendien zouden de kosten voor renovatie hoog oplopen en had Alken-Maes NV de voorbije jaren als het ware een volledig nieuwe start genomen met het biermerk Maes als solide fundament. Reden genoeg om op zoek te gaan naar een nieuwe thuis met gunstige energieprestatie.

De zoektocht naar een nieuw pand werd toevertrouwd aan een immobiliënpartner. Tijdens het zoekproces werd ook MCS ingeschakeld om enerzijds mee uit te kijken naar een geschikte huisvesting en anderzijds werk te maken van de facilitaire planning. De keuze viel op het gloednieuwe Stephenson Plaza in het industrieterrein Mechelen-Noord, waar drie verdiepingen gehuurd worden. De keuze werd gemotiveerd door de beschikbare mobiliteitsoplossingen (auto, bus en trein), de door de verhuurder aangetoonde energieprestatie van het gebouw en de uitstekende zichtbaarheid van op de E19 Antwerpen-Brussel.

De macht van papier
“Bij Alken-Maes NV houden we nogal vast aan onze papieren documenten!” verduidelijkt Lambert Vandebergh, Manager Immo & Concepten. “Het gaat o.a. om onze juridische dienst en de talrijke huurcontracten van onze immo-tak voor de horeca”. Dit zijn zaken die fysiek gedocumenteerd moeten zijn, dus een paperless office ligt bij ons moeilijk. Een eventuele overgang van papier naar digitaal door scannen bood daarom geen volledig sluitende oplossing. “Deze conclusie was zowel voor MCS als voor onszelf best confronterend” blikt Lambert Vandebergh terug.
Het hele verhuisproject waarbij een 150-tal medewerkers betrokken waren, werd voorbereid door interne werkgroepen, met vertegenwoordigingen uit de verschillende afdelingen. De werkgroepen behandelden branding, IT, de werkplek, archivering en beveiliging.
Alle diensten uit Waarloos moesten verhuizen naar de nieuwe locatie, een gelegenheid om ze te herschikken volgens functie tot een meer praktische organisatie en een efficiënter gebruik van de werkvloeren. Voorheen was het management ondergebracht op de hoogste verdieping, terwijl nu de voorkeur ging naar het dichter bij elkaar brengen van medewerkers en kader.


Download gratis de PDF van dit artikel om het vervolg te lezen...  Download gratis de PDF van dit artikel om het vervolg te lezen...


05/09/2011
Huisvesting & werkomgeving - Vastgoed
 



News in short
Creëer een veiligere werkomgeving met goed onderhoud - whitepaper
| 06/12/2019
Smart Readiness Indicator voor gebouwen
| 05/12/2019
Europa stelt aanbeveling voor energie-intensieve industrieën voor
| 04/12/2019
Cyberaanvallen steeds vaker geautomatiseerd in 2020
| 03/12/2019
Met Digital Twin de BIM-voordelen naar de gebouwbeheerder brengen
| 02/12/2019

Meer news