Home » Bibliotheek » Place 2.5: het tijdschrift en internetforum dat CEO’s en Facility Managers inspireert

Place 2.5: het tijdschrift en internetforum dat CEO’s en Facility Managers inspireert

Buitengewone dingen moeten ook op een buitengewone manier gecommuniceerd worden. De eerste grote realisaties zijn voor Sedus de bevestiging dat het unieke Place 2.5 concept – rond de bevordering van productief welbevinden in kantoren - realiseerbaar en realistisch is. De mooiste referentieprojecten en heel veel interessante informatie rond dit thema verschijnt al een tijdje in een mooi uitgevoerd ‘Special Interest’ tijdschrift.

Wat vijf jaar geleden nog als een virtueel project werd gepresenteerd, nam de laatste jaren steeds meer een concrete vorm aan, tot en met concrete realisaties “in the real world”. Zo werden bijvoorbeeld als eerste de departementen Planning en Klantendienst in Westfalen en het nieuwe R&D-centrum in het moederbedrijf in Waldshut gerealiseerd en omgebouwd tot echte Place 2.5 werkomgevingen – om als het ware te fungeren als een levend bewijs van de haalbaarheid. Bij klanten werden projecten als Hellmann Worldwide Logistics, Nostalgic-Art, Econcern en Netlash (in Gent) uitgevoerd en goed bevonden. Eén van de mooiste en grootste realisaties was het hoofdkwartier van het modemerk Diesel bij Milaan. Deze positieve ervaringen met het concept brachten ook nieuwe inzichten met zich mee. Het Place 2.5 idee is zo complex en breed dat het mensen raakt op de hoogste managementniveau’s en de kans op effectieve realisatie van zo’n project neemt toe naarmate ook de band met deze mensen toeneemt. Place 2.5 is dan ook vooral een thema voor ondernemers, die de noodzaak tot verandering onderkennen. Een paar dingen wijzen hierop: het Fraunhofer Instituut uit Stuttgart bijvoorbeeld, bewees dat de kwaliteit van een kantooromgeving onlosmakelijk is verbonden met de motivatie van werknemers en dat men de meetbare prestaties van medewerkers tot 36% kan doen stijgen. Uit een studie van Gallup bleek verder dat tot één vijfde van de bedienden niet gelukkig is met zijn werkomgeving en dit ervaart als een gebrek aan respect. In het ergste geval reageert deze groep ronduit destructief.

Het is dan ook de hoogste tijd om in bedrijven en kantoren een andere richting op te gaan. Place 2.5 is immers veel meer dan een inrichtingsconcept, het is een filosofie. Dat is echter niet altijd zo eenvoudig uit te leggen en de beslissingen die nodig zijn liggen op hoog niveau. Daarom ziet Sedus het als een opdracht om “business leaders” hiervoor warm te maken.


Download gratis de PDF van dit artikel om het vervolg te lezen...  Download gratis de PDF van dit artikel om het vervolg te lezen...


29/06/2011
Huisvesting & werkomgeving
 



News in short
ISO 41001: FM-normen bepalen voor betere prestaties
| 16/10/2018
Een bruisende community in het centrum van Londen
| 15/10/2018
ORGATEC, Workplace exhibition & Trade fair
| 12/10/2018
Ombouwen oude gebouwen en industriële sites
| 05/10/2018
Business center ‘The Beacon’ als epicentrum van het IoT in Antwerpen
| 01/10/2018

Meer news