Efficiënter werken met minder stress
Wat vandaag als ‘Netwerk satellietkantoren’ is ingeburgerd bij alle ambtenaren van de Federale Overheidsdiensten, is gegroeid vanuit een innovatiewedstrijd die in 2011 binnen de Federale Overheidsdiensten geïnitieerd werd. Alle ambtenaren werden aangespoord om projectvoorstellen in te dienen die de efficiënte werking van de overheid zouden opvoeren.

Jan Mathu, op dat ogenblik Facility Manager bij de FOD Mobiliteit, ging in ...
| 19/10/2017 | Vastgoed
Aan de wieg van een nieuwe identiteit
Recent werd bekend dat NN Belgium - het vroegere ING Life & Non-Life - Delta Lloyd Life overneemt. Er wordt hard gewerkt aan de versmelting van beide organisaties tot een nieuwe entiteit. Robert De Colfmaker, Facility Manager van NN Belgium, effent de weg om het gecombineerde bedrijf operationeel te maken. NN Belgium is sinds 2013 gehuisvest in het ‘Airport Plaza’ ...
| 19/10/2017 | Vastgoed
NFC Index bevestigt stijgende trend van facilitaire kosten
Voor de 14e maal al werd de NFC index voor kantoren (Netherlands Facility Costs) gepubliceerd. Deze Nederlandse index geldt als autoriteit op het terrein van facility management in Nederland wanneer het gaat om het aanbieden van kengetallen en is het resultaat van benchmarken door o.a. facility managers die hun data via een online platform delen.

Voor 2016 herhaalt zich ...
| 19/10/2017 | Facility Management
Cushman & Wakefield en ADMOS bundelen krachten
De vastgoedspecialist Cushman & Wakefield heeft onlangs de overname aangekondigd van de toonaangevende trendsetter ADMOS. Het Belgische bedrijf, dat gevestigd is in Terhulpen, specialiseert zich in ontwerp- en bouwpraktijken en nieuwe manieren van werken in. ADMOS werd opgericht door de architecten Anthony Shaikh en Christophe Erkens, en heeft een uitstekende reputatie opgebouwd door te werken met klanten uit alle ...
| 18/10/2017 | Huisvesting & werkomgeving

   
Woonzorgcentra voor senioren moeten zich heruitvinden
| 26/09/2017
MICROSOFT en STEELCASE stimuleren samen creativiteit op de werkvloer
| 20/09/2017
FACILITEAM blijft groeien op vlak van kantoorinrichting en renovatie
| 19/09/2017
Sodexo behoudt de leidersplaats in de DJSI-ranking
| 19/09/2017
Circulaire economie en toegankelijkheid
| 19/09/2017
De wereld van het licht in beweging met ZUMTOBEL
| 19/09/2017
BIFM Awards: een erfgoed van innovatie en inspiratie
| 18/09/2017

Meer news


Belgian Cyber Security Convention 2017 
Mechelen, Lamot Congress Centre 
| 25/10/2017

Leefmilieu : Het akoestisch ontwerp van locaties met versterkte muziek 
Bruxelles 
| 27/10/2017

"Coworking Europe 2017" 
Dublin, “Croke Park” Stadium 
| 08/11/2017 - 10/11/2017

Opleiding “Conditiemeting en Meerjarenplanning (NEN2767)” 
TBC 
| 14/11/2017 - 21/11/2017





694 Artikelen, reportages en case study’s die gepubliceerd werden in het magazine Profacility. Ze staan thematisch geklasseerd in onze bibliotheek.

     Evolutie Belgische kantoorkost breekt met trend Europees gemiddelde

Naar goede jaarlijkse gewoonte stelde Colliers International eind november 2016 de ‘Occupiers Cost Index’ (OCI), of de mediane kantoorkost per voltijds equivalent medewerker per jaar voor. Deze wordt berekend aan de hand van gegevens verzameld uit ruim 3.650 gebouwen in 29 Europese landen, die samen ongeveer 33 miljoen m² vertegenwoordigen. De OCI slaat op meer dan 1,7 miljoen medewerkers en wordt beschouwd als de ‘vastgoedkostbarometer’ voor wat bedrijfsvastgoed betreft.

Voor België bedraagt de kantoorkost 11.263 euro per VTE, een daling met 4% of 500 euro per werknemer t.o.v. het jaar voordien. Ook toen was de OCI voor Belgische ...
| 16/10/2017
   
Smart Grid Brussels Health Campus Out of the box denken, maar dan zonder box!
Elektrische energie is vandaag onmisbaar voor elke organisatie, ongeacht de activiteitensector. Onder alle omstandigheden maximaal continuïteit verzekeren is één van de vele uitdagingen voor facility management. Voor sommige sectoren zoals de zorgsector betekent ‘continuïteit’ dat er geen seconde mag verloren gaan, dat er naadloos moet worden overgeschakeld naar een eigen ‘on site’-energievoorziening.
| 26/09/2017
Externe centralisatie: het logistieke credo van het CHU van Luik
Het Centre Hospitalier Universitaire (CHU) van Luik zorgde onlangs voor een grote primeur in Wallonië door al zijn ondersteunende diensten te centraliseren op een externe locatie. Deze grootscheepse logistieke onderneming omvatte een fiscaal aspect, dat tevens een precedent schiep en dat anderen wel eens op ideeën zou kunnen brengen ...
| 26/09/2017
Breed platform voor multimodaal transport voor iedereen
Mobiliteit is vandaag een belangrijk aandachtspunt binnen de bedrijfswereld en een onderwerp waarbij zowel facility management als HR betrokken zijn. Stress als gevolg van de woon/werkverplaatsing wegnemen is daarbij net zo belangrijk als de ‘war for talent’. Omdat de druk op de bedrijfsauto constant wordt opgevoerd en mobiliteit stelselmatig een multimodale invulling krijgt is er nood aan een flexibel, gebruiksvriendelijk en alles omvattend beheertool.
| 13/06/2017
Best practices op het vlak van ethiek codificeren
Al elf jaar lang maakt het Amerikaanse tijdschrift Ethisphere, een uitgave van de New Yorkse think tank met dezelfde naam, ieder jaar een lijst met ‘s werelds meest ethische ondernemingen bekend. Op basis van die ranglijst kunnen bedrijven de partners kiezen die in elke sector het verst staan op dit gebied. De inspanningen van de bedrijven en het Amerikaanse onderzoeksinstituut dwingen tegelijk tot blijdschap en nederigheid, want zij hebben de gedragsnormen van de bedrijven continu helpen verhogen.
| 16/05/2017
Innoverende FM visies en praktijken in de schijnwerpers
Meer bekendheid geven aan Facility Management in België maar ook het beroep en zijn best practices in de kijker plaatsen, zijn de doelstellingen die IFMA wil bereiken met de organisatie van de Facility Awards. Op 11 mei zal het ‘Facility Management Project of the Year’ verkozen worden in de Wild Gallery in Vorst.
| 24/04/2017

   
‘‘Office on wheels” proefproject : reistijd wordt werktijd
| 11/04/2017
Risicobeheersing voor Facilitaire Managers in de zorgsector
| 28/02/2017
Visie op de benodigde bejaardenhuisvesting om aan de snelle bevolkingsveroudering tegemoet te komen
| 16/12/2016
Dansen op een slappe koord
| 16/12/2016
Hightech of gezond boerenverstand
| 16/12/2016
Pijnlijk geconfronteerd met risicobeheersing
| 16/12/2016
Lange termijn voordeel voor de volledige ziekenhuisorganisatie
| 16/12/2016
Klare kijk op vastgoedpatrimonium
| 16/12/2016
Hotelsfeer en patiëntenbeleving sturen het ontwerp
| 16/12/2016
Doelstellingen gedefinieerd en gerealiseerd
| 16/12/2016
Karolinska University Hospital,‘s Werelds grootste PPS-project in de ziekenhuissector
| 16/12/2016
Een nieuwe levensfase voor gebouw en bewoners
| 16/12/2016
De keizerlijke route naar SWOW
| 15/11/2016
Een resolute keuze voor daglicht
| 14/11/2016
Anders werken in een omgeving met een ziel
| 14/11/2016




Leveranciers en Dienstverleners
Zoek een leverancier
Activiteitensector
Naam van de leverancier

Jobaanbiedingen
Facility Manager
Bond Moyson Oost-Vlaanderen werkt als ziekenfonds dagelijks aan de uitbouw van een betaalbare en toegankelijke ziekteverzekering. Bond Moyson Oost-Vlaanderen is uitgegroeid tot een complete organisatie met meer dan 260.000 leden, die instaat voor de gezondheid van elkeen. Sterke service, grote bereikbaarheid, een competitief verzekerings- en terugbetalingspakket en een snelle terugbetaling zijn de sterkste troeven. Naast de verplichte ziekteverzekering, de ...
| 18/10/2017
Opdrachtenbeheerder voor de dienst Aankopen
Onze opdrachten? De studie, het toezicht en beheer van lucht, water, bodem, afval, lawaai en natuur (groene ruimten en biodiversiteit)... maar ook milieuvergunningen afleveren, erover waken dat ze worden nageleefd, didactische projecten in Brusselse scholen uitwerken en ondersteunen, deelnemen aan vergaderingen en onderhandelingen op Belgisch en internationaal niveau, ... Tot slot is Leefmilieu Brussel ook actief op vlak van ...
| 09/10/2017

Meer news

References
56 Opzoekingen, wetteksten en studierapporten uitgevoerd door deskundigen en externe redactiemedewerkers.

  Praktische handleiding duurzame grootkeuken
Auteur: Simply Food & Leefmilieu Brussel
| 30/12/2013

  “NFC Jaarbericht Kantoren 2011” – Netherlands Facility Costs Index Coöperatie u.a. (2012)
Auteur: NFC Index, AOS Studley, METRI
| 03/11/2012

  AOS Studley Occupancy cost index 2011 – The median total cost per workplace per year (June 2012)
Auteur: AOS Studley
| 03/11/2012

  Système d’alimentation durable|Potentiel d’emplois en Région de Bruxelles-Capitale
Auteur: Facultés Universitaires Saint-Louis met Greenloop S.A. & Observatoire bruxellois de l’emploi
| 26/06/2012

  Een koudestrategie ontwikkelen
Auteur: Leefmilieu Brussel - BIM - Brussels Instituut voor milieubeheer
| 10/05/2012


Schrijf u in om de
Profacility-newsletter te ontvangen