Efficiënter werken met minder stress
Wat vandaag als ‘Netwerk satellietkantoren’ is ingeburgerd bij alle ambtenaren van de Federale Overheidsdiensten, is gegroeid vanuit een innovatiewedstrijd die in 2011 binnen de Federale Overheidsdiensten geïnitieerd werd. Alle ambtenaren werden aangespoord om projectvoorstellen in te dienen die de efficiënte werking van de overheid zouden opvoeren.
Jan Mathu, op dat ogenblik Facility Manager bij de FOD Mobiliteit, ging in ...
| 19/10/2017 | Vastgoed
Aan de wieg van een nieuwe identiteit
Recent werd bekend dat NN Belgium - het vroegere ING Life & Non-Life - Delta Lloyd Life overneemt. Er wordt hard gewerkt aan de versmelting van beide organisaties tot een nieuwe entiteit. Robert De Colfmaker, Facility Manager van NN Belgium, effent de weg om het gecombineerde bedrijf operationeel te maken. NN Belgium is sinds 2013 gehuisvest in het ‘Airport Plaza’ ...
| 19/10/2017 | Vastgoed
NFC Index bevestigt stijgende trend van facilitaire kosten
Voor de 14e maal al werd de NFC index voor kantoren (Netherlands Facility Costs) gepubliceerd. Deze Nederlandse index geldt als autoriteit op het terrein van facility management in Nederland wanneer het gaat om het aanbieden van kengetallen en is het resultaat van benchmarken door o.a. facility managers die hun data via een online platform delen.
Voor 2016 herhaalt zich de ...
| 19/10/2017 | Facility Management
Cushman & Wakefield en ADMOS bundelen krachten
De vastgoedspecialist Cushman & Wakefield heeft onlangs de overname aangekondigd van de toonaangevende trendsetter ADMOS. Het Belgische bedrijf, dat gevestigd is in Terhulpen, specialiseert zich in ontwerp- en bouwpraktijken en nieuwe manieren van werken in. ADMOS werd opgericht door de architecten Anthony Shaikh en Christophe Erkens, en heeft een uitstekende reputatie opgebouwd door te werken met klanten uit alle ...
| 18/10/2017 | Huisvesting & werkomgeving

   
Woonzorgcentra voor senioren moeten zich heruitvinden
| 26/09/2017
MICROSOFT en STEELCASE stimuleren samen creativiteit op de werkvloer
| 20/09/2017
FACILITEAM blijft groeien op vlak van kantoorinrichting en renovatie
| 19/09/2017
Sodexo behoudt de leidersplaats in de DJSI-ranking
| 19/09/2017
Circulaire economie en toegankelijkheid
| 19/09/2017
De wereld van het licht in beweging met ZUMTOBEL
| 19/09/2017
BIFM Awards: een erfgoed van innovatie en inspiratie
| 18/09/2017

Meer news


“MIPIM 2018” 
Cannes, Palais des Festivals 
| 13/03/2018 - 16/03/2018

HEALTH&CARE 2018 
Gand, Flanders Expo 
| 24/04/2018 - 26/04/2018





706 Artikelen, reportages en case study’s die gepubliceerd werden in het magazine Profacility. Ze staan thematisch geklasseerd in onze bibliotheek.

     Het standaardiseren van procedures | ISO 41000 : Opstap naar wereldniveau

Met terechte trots werd in 2015 de NBN EN 15221 norm die door 30 Europese landen gedragen wordt als ‘De Bijbel voor facility management!’ gefinaliseerd en gepubliceerd. Het was het resultaat van jarenlang hard werken door tal van internationale experts, waaronder ook Belgische mensen. Het begon allemaal in 2006 – 2007 op initiatief van het CEN (het European Committee for Standardization).

Opzet voor het ontwikkelen van deze norm was het besef dat het kunnen beschikken over een standaardreferentie essentieel zou worden voor de Facility Manager. Een erkende norm zou ook ...
| 30/11/2017
   
« Working anytime, anywhere »
Afgelopen februari publiceerden Eurofund en de Internationale Arbeidsorganisatie (IAO) het rapport ‘Working anytime, anywhere: the effects on the world of work’. En de belangstelling is groot! Aangezien er op Europees niveau maar weinig onderzoek gedaan wordt naar het ‘nieuwe werken’ of NWOW (New Ways of Work), moeten we genoegen nemen (of niet) met nationale of zelfs regionale enquêtes, die meestal een te vage materie onderzoeken.
| 13/12/2017
De schoonmaak, schoon gemaakt
Schoonmaak en facility management worden haast in één adem genoemd. Begrijpelijk ook, want schoonmaak is zowat de meest essentiële service van de brede waaier aan facilitaire services die kunnen aangekocht en geleverd worden. Wie schoonmaak zegt, denkt aan de schoon te maken oppervlakte, de frequentie van de poetsbeurten, de te gebruiken producten en eventuele machines… kortom de precies af te bakenen technische aspecten die zich laten vastleggen in SLA’s. Maar daarmee zijn we nog lang niet uitgedweild!
| 13/12/2017
‘‘Office on wheels” proefproject : reistijd wordt werktijd
In het najaar van 2016 startte een proefproject getrokken door de partners Antwerp Management School / Smart Mobility (voorheen het Vlaams Instituut voor Mobiliteit)) en de Beroepsvereniging van Autobus en Autocarondernemers. Met een 'Office on wheels' dat werknemers van de Colruyt Group dagelijks aan de Gentse rand ophaalt om ze naar het hoofdkantoor in Halle te brengen. De werkdag begint dankzij de inrichting van de bus wanneer de medewerkers opstappen.
| 04/11/2017
Occupiers Cost Index : Evolutie Belgische kantoorkost breekt met trend Europees gemiddelde
Naar goede jaarlijkse gewoonte stelde Colliers International eind november 2016 de ‘Occupiers Cost Index’ (OCI), of de mediane kantoorkost per voltijds equivalent medewerker per jaar voor. Deze wordt berekend aan de hand van gegevens verzameld uit ruim 3.650 gebouwen in 29 Europese landen, die samen ongeveer 33 miljoen m² vertegenwoordigen. De OCI slaat op meer dan 1,7 miljoen medewerkers en wordt beschouwd als de ‘vastgoedkostbarometer’ voor wat bedrijfsvastgoed betreft.
| 16/10/2017
Externe centralisatie: het logistieke credo van het CHU van Luik
Het Centre Hospitalier Universitaire (CHU) van Luik zorgde onlangs voor een grote primeur in Wallonië door al zijn ondersteunende diensten te centraliseren op een externe locatie. Deze grootscheepse logistieke onderneming omvatte een fiscaal aspect, dat tevens een precedent schiep en dat anderen wel eens op ideeën zou kunnen brengen ...
| 26/09/2017

   
Breed platform voor multimodaal transport voor iedereen
| 13/06/2017
CSR & Procurement | Best practices op het vlak van ethiek codificeren
| 16/05/2017
Innoverende FM visies en praktijken in de schijnwerpers
| 24/04/2017
DE STRIJD OM UW HANDHYGIËNE: DE FEITEN OP EEN RIJ
| 12/04/2017
Risicobeheersing voor Facilitaire Managers in de zorgsector
| 28/02/2017
DriveNow ZipCar2GO
| 29/01/2017
Pijnlijk geconfronteerd met risicobeheersing
| 16/12/2016
Een nieuwe levensfase voor gebouw en bewoners
| 16/12/2016
Dansen op een slappe koord
| 16/12/2016
Hightech of gezond boerenverstand
| 16/12/2016
Lange termijn voordeel voor de volledige ziekenhuisorganisatie
| 16/12/2016
Klare kijk op vastgoedpatrimonium
| 16/12/2016
Hotelsfeer en patiëntenbeleving sturen het ontwerp
| 16/12/2016
Doelstellingen gedefinieerd en gerealiseerd
| 16/12/2016
Karolinska University Hospital,‘s Werelds grootste PPS-project in de ziekenhuissector
| 16/12/2016




Leveranciers en Dienstverleners
Zoek een leverancier
Activiteitensector
Naam van de leverancier

Jobaanbiedingen
Senior Project Manager
Colliers International (NASDAQ: CIGI; TSX: CIG) is wereldleider op het gebied van vastgoedservices. Met meer dan 16.000 professionals die opereren vanuit 554 kantoren in 66 landen levert Colliers International wereldwijd diensten aan vastgoedgebruikers, eigenaren en investeerders met afdelingen op het gebied van agency, asset & property management, consultancy, corporate real estate solutions, facility management, hotels, investments, project management, retail, ...
| 05/12/2017
Project Manager Bouwprojecten
Freestone Group is een onafhankelijk bedrijf dat je volledig ontzorgt als het gaat om de gebouwen en de infrastructuur van uw bedrijf. Of het nu te maken heeft met uw vastgoed, gebouwen of facility management: Freestone heeft de juiste expertise in huis. In eerste fase werk je als Senior Technical Facility Coördinator en ondersteun je het team in kader van ...
| 05/12/2017

Meer news

References
56 Opzoekingen, wetteksten en studierapporten uitgevoerd door deskundigen en externe redactiemedewerkers.

  Praktische handleiding duurzame grootkeuken
Auteur: Simply Food & Leefmilieu Brussel
| 30/12/2013

  “NFC Jaarbericht Kantoren 2011” – Netherlands Facility Costs Index Coöperatie u.a. (2012)
Auteur: NFC Index, AOS Studley, METRI
| 03/11/2012

  AOS Studley Occupancy cost index 2011 – The median total cost per workplace per year (June 2012)
Auteur: AOS Studley
| 03/11/2012

  Système d’alimentation durable|Potentiel d’emplois en Région de Bruxelles-Capitale
Auteur: Facultés Universitaires Saint-Louis met Greenloop S.A. & Observatoire bruxellois de l’emploi
| 26/06/2012

  Een koudestrategie ontwikkelen
Auteur: Leefmilieu Brussel - BIM - Brussels Instituut voor milieubeheer
| 10/05/2012


Schrijf u in om de
Profacility-newsletter te ontvangen