FRNL | | NewsBibliotheekAgendaNewsletterJobsAdvertisingContact |
  
Home » News » Evolutie van de rol van het kantoor

Evolutie van de rol van het kantoor

De rol van het kantoor verandert. Mensen komen naar kantoor om elkaar te ontmoeten, te praten en samen te werken.
De rol van het kantoor verandert. Mensen komen naar kantoor om elkaar te ontmoeten, te praten en samen te werken.

Werkomgevingsspecialist Steelcase heeft een uitgebreid sociologisch onderzoek gevoerd naar de manier waarop we vandaag de dag werken. Het onderzoek wees drie grote tendensen uit: 24/7, grenzeloos en mobiel. De rol van het kantoor verandert. Mensen komen naar kantoor om elkaar te ontmoeten, te praten en samen te werken. De aanbevelingen voor de inrichting van de werkomgeving die hieruit afgeleid kunnen worden, heeft Steelcase samengevat onder de naam ĎThe Interconnected Workplaceí. Deze aanbevelingen spitsen zich toe op vijf themaís: werken op afstand, het efficiŽnte gebruik van de oppervlakte, het werven en behouden van talent, het bijdragen aan een sterk werkgeversimago en het verbeteren van het welzijn van de medewerkers. In een ideale werkomgeving ondersteunen aparte ruimtes en technologieŽn de verschillende types van samenwerking (informatieve, evaluatieve of generatieve vergadering), waarbij er sprake is van balans tussen de mensen, de ruimte en de gedeelde informatie.

Het kantoor: een wapen voor de strijd om talent
Om kantoren efficiŽnt te benutten, beveelt Steelcase aan om de werkomgeving niet langer te beschouwen als een kostenpost maar als een factor die de efficiŽntie en productiviteit vergroot en die bijdraagt tot het boeken van optimale resultaten. Om talent te behouden, speelt een goed ingerichte werkomgeving, waar de medewerkers vrij zijn om zelf een werkplek te kiezen die het beste past bij hun gemoedstoestand of taken van dat moment, een essentiŽle rol. Uit het onderzoek van Steelcase naar de tevredenheid over de werkomgeving blijkt dat 89% van de respondenten de werkomgeving helpt bij het aantrekken en behouden van talent. Tegelijkertijd zegt 42% dat in hun bedrijf de werkomgeving niet aan deze criteria voldoet.

De bedrijfswaarden duidelijk maken
Bovendien is het kantoor een uitstekend middel om het imago en de cultuur van het bedrijf uit te dragen bij klanten, leveranciers, medewerkers en andere media. De werkomgeving moet passen bij de cultuur van de organisatie zodanig dat het merkimago versterkt. Een goed ontworpen ruimte stimuleert mensen om zich op een bepaalde manier te gedragen die past bij de organisatie, zodat de bedrijfscultuur in de praktijk omgezet wordt.
Een organisatie die het welzijn van haar medewerkers wil bevorderen, moet een verscheidenheid aan werkplekken bieden, met een keuze uit meubilaire en de juiste technologieŽn. De werkomgeving doet er dus toe in de huidige verbonden en mobiele wereld.


 Voor meer informatie over ĎThe Interconnected Workplaceí of om de resultaten van het onderzoek te bekijken: