FRNL | | NewsBibliotheekAgendaNewsletterJobsAdvertisingContact |
  
Home » News » Optimale user experience in kantoor Microsoft Schiphol

Optimale user experience in kantoor Microsoft Schiphol

René van der Vlugt, Microsoft Digital Transformation Lead
René van der Vlugt, Microsoft Digital Transformation Lead

Eind oktober 2018 werd het verbouwde high tech-kantoor van Microsoft op Schiphol geopend. Het nieuwe kantoor moest veel meer inspelen op de huidige digitalisering, aldus René van der Vlugt, Microsoft Digital Transformation Lead. Architectenbureau D/Dock werd geselecteerd om het ontwerp voor de nieuwe werkomgeving te maken.

Activity base workspaces

Een van de opvallende kenmerken van het verbouwde kantoor is de nieuwe verhouding tussen het aantal vierkante meters voor medewerkers en het aantal voor anderen, zoals klanten en partners. (72% vs. 31% vroeger). Verschillende zones bestaan voor de medewerkersvloeren: zoals social hub ( informele setting), collaboration zone en focuszone maar naast die zones, kent het publieke deel een enorme variëteit aan ruimtes zoals bijvoorbeeld een hotel (cq appartement), met bank, televisie en eettafel voor langdurige sessies met een klant, technologie-georiënteerde inspiratieruimtes, ruimtes bedoeld om creativiteit te prikkelen, flexibel in te richten lesomgevingen, een Technology Experience Center en een Cyber Security Center.

Smart building
Het gebouw is mede ontworpen om als persoonlijk assistent te fungeren. Met de toegangsbadge kun je koffie bestellen, gaan lunchen of een beschikbare ruimte reserveren. Als het gaat om de gebouwinstallaties en comfort spelt bGrid een belangrijke rol. Als iemand een ruimte binnenkomt wordt het comfort automatisch ingesteld op zijn of haar voorkeuren. Het system wordt verder ook gebruikt om personen en goederen te tracken en tracen.
Didier Van Den Eynde
07-05-2019


 Lees de volledige reportage op facto.nl