Lire la newsletter en français - Newsletter Profacility - Speciale Uitgave Nr 17 - September 2014

Een mijlpaal in de vastgoedstrategie van de Vlaamse Overheid
Midden februari 2014 werd het VAC Gent (Vlaams Administratief Centrum), gelegen naast het Gentse Sint-Pietersstation, officieel ingehuldigd. Het VAC Gent kwam tot stand via een Publiek-Private-Samenwerking volgens de DBFM-formule, met als partners Eurostation, Kaïros en het Agentschap voor Facilitair Management van de Vlaamse Overheid (AFM). Het ‘Virginie Lovelinggebouw’ biedt een totale oppervlakte van 40.000m². Eind 1999 besliste de Vlaamse Regering dat elke provinciehoofdstad zijn eigen VAC moest krijgen. Het VAC Gent is het vijfde en grootste provinciaal gecentraliseerde gebouw waarin de Vlaamse ambtenaren worden samengebracht en centraliseert 29 entiteiten.
[ de reportage lezen...]

Boost your strategy with your workplace
Deze slogan vat perfect de verschillende taken samen die AOS Group verzorgt voor haar klanten in België. De multidisciplinaire teams begeleiden ondernemingen en organisaties bij de optimalisering van hun vastgoedkeuzes. AOS helpt ze om een efficiënte en flexibele werkomgeving uit te werken die zinvol is voor de medewerkers en de ‘corporate identity’ van de onderneming verstevigt. Het onmisbare ‘change management’ maakt ook deel uit van het voorgestelde serviceaanbod.
[ de reportage lezen...]

“Stay or leave” analyse zet bpost bank aan tot verhuizen
In maart 2013 werd vanuit de dienst facility management het verzoek gelanceerd om een beter aangepaste huisvesting te zoeken. Blijven was eveneens een optie, maar het huurcontract in de Brouckèretoren liep in november 2014 ten einde en onderzoek naar een beter aangepaste werkomgeving drong zich op. Om niets aan het toeval over te laten, heeft bpost bank deze ‘stay or leave’ studieopdracht toegewezen aan Freestone. Bij het zoeken naar een nieuwe huisvesting gold er naast budgetneutraliteit een belangrijke regel waarvan niet mocht afgeweken worden: de nieuwe thuis voor bpost bank moest op vijf minuten wandelafstand liggen van het bpost hoofdkwartier tegenover de Muntschouwburg.
[ de reportage lezen...]

De « Belgian Touch »
TDS, een van de grootste fabrikanten van hedendaags kantoormeubilair in België, wist onlangs twee grote projecten binnen te halen bij het CHU van Charleroi en het auditbedrijf PricewaterhouseCoopers, goed voor 3.000 werkplekken in totaal. De troeven van het bedrijf: een volledige controle over het proces en een imago dat resoluut gaat voor ‘Made in Belgium’. Volgens Pascal Delhalle, de nieuwe CEO van het bedrijf, heeft het kantoor een ‘cultureel’ aspect dat niet alleen de status van het bedrijf weerspiegelt maar ook de manier waarop de medewerkers interageren.
[ het interview lezen...]

Iedereen aan boord op het vlaggenschip
De groep GDF SUEZ reorganiseerde onlangs alle administratieve werkplekken van de bedrijven binnen de groep op één enkele locatie in de Brusselse Noordwijk. De verhuisoperatie van 2.600 medewerkers die verspreid waren over 13 verschillende Brusselse sites was een organisatorische hersenbreker. Om deze indrukwekkende operatie in goede banen te leiden, vertrouwde Elke Longin, verantwoordelijke van de afdeling Logistiek en Facility Management, op L.O.G voor alle operationele aspecten van het space management. Samen hebben ze een verhuisscenario uitgewerkt om, in amper 4 maanden, alle verhuizingen te coördineren en het werk binnen het bedrijf zo weinig mogelijk te verstoren.
[ de reportage lezen...]

Een “loft” en “women-friendly”-sfeer
Voor de bekende Belgische modeketen JBC ontwierp Buro B uit Genk een nieuwe hoofdzetel en de nodige logistieke infrastructuur in Houthalen-Helchteren. Houthalen was al de thuisbasis van de modeketen en de directie verkoos ook nadrukkelijk daar te blijven. Voor Bart Claes, CEO van JBC was het centraliseren van de administratie, het creatief team en de logistiek op één locatie een essentieel gegeven. Het gebruik van warme materialen in het interieur, huiselijkheid, het overbrengen van de look & feel van JBC op het gebouw, een modieuze uitstraling, het akoestisch comfort, … bij JBC is het personeelsbestand 80% vrouwelijk, wat resulteerde in een ‘vrouwvriendelijk gebouw’.
[ de reportage lezen...]

Advocatenkantoor kiest voor creativiteit
Het inrichtingsproject dat voor Jones Day uitgewerkt werd door architectenbureau Admos sluit aan op een designbenadering die afgestemd is op de architectuur van het gebouw, dat zich in de prestigieuze Zavelwijk in Brussel bevindt. Zo werden de harmonieuze raambogen in de interieurinrichting verwerkt. De wervelkolom van het project is zonder twijfel de unieke en monumentale centrale trap die zorgt voor de communicatie tussen de drie verdiepingen. De bibliotheek werd rond de trap ingericht, terwijl een glazen kubus een visuele identiteit tussen de verdiepingen creëert. Om tot dit spectaculaire resultaat te kunnen komen, moesten heel wat berekeningen gemaakt worden met betrekking tot de stabiliteit van de tegels en het beantwoorden aan de brandregelgeving.
[ de reportage lezen...]

Art @ the office
Kunst op kantoor zorgt voor een stimulerende en esthetische werkomgeving en is een bron van inspiratie en creativiteit op kantoor. Bedrijven als Bernice en Little Van Gogh maken het mogelijk om kunst te huren, kopen of leasen. Kunst huren is voor bedrijven tevens 100% fiscaal aftrekbaar. Deze twee kunstbedrijven bieden een dynamisch en origineel systeem aan kantoren en organisaties om hun kantoren en werkomgevingen te decoreren en tegelijk eigentijdse kunst te promoten.
[ meer lezen...]

Een leuke en speelse omgeving
Voor het beheer van zijn wereldwijde online hotelreserveringsactiviteiten wordt het bedrijf Booking.com ondersteund door kantoren in meer dan 59 landen, en uiteraard ook in Brussel. Booking.com wil zijn activiteiten op korte termijn zien groeien en bijgevolg is het bedrijf op zoek gegaan naar flexibele kantoren voor het Belgische team, dat momenteel bestaat uit een veertigtal medewerkers maar dat snel uitgebreid zal worden. JLL werd ingeschakeld voor een all-in-one opdracht: het ideale gebouw selecteren, onderhandelen over de huurvoorwaarden en de werkplekken inrichten volgens een sleutel-op-de-deur-formule met behulp van Tetris Design & Build, een dochteronderneming van JLL Group, gespecialiseerd in dit soort projecten.
[ de reportage lezen...]

Huis van de verkeersveiligheid
Na jarenlange discussie over de gewenste huisvesting voor het BIVV (Belgisch Instituut voor de verkeersveiligheid), werd drie jaar geleden beslist tot een volledige nieuwe aanpak in lijn met het gedefinieerde nieuwe imago en de daaraan verbonden doelstellingen voor de organisatie. Dankzij de tussenkomst van ‘Alternativ Workspace Solutions’ konden bovendien alle medewerkers ondergebracht worden in één gebouw. Om de 150-tal medewerkers te kunnen huisvesten moest afstand genomen worden van de vertrouwde ‘hokjes’. Zo zijn er geen individuele kantoren meer. De organisatie opteerde voor een ingrijpende verbouwing van het eigen gebouw, dat haar nieuwe stijl moest communiceren, een stijl van openheid en veelzijdigheid.
[ de reportage lezen...]

'Best Workplace 2014', een kwaliteitslabel
Een aantrekkelijk pluspunt bij personeelswerving, een sleutel tot verbetering van de tevredenheid van de werknemers, een garantie voor goede prestaties... de New World of Work is een handig middel in de talentenjacht. De NWOW wordt stilaan een referentie, maar hoe kan men nagaan of de NWOW-principes efficiënt toegepast worden? Hoe kan zoiets abstracts als de tevredenheid die deze filosofie kan stimuleren gemeten worden? In België werkt het Great Place to Work Institute samen met de Vlerick Business School aan een jaarlijkse ranglijst van de Best Workplaces, een soort van kwaliteitslabel. De laureaten van 2014 zijn ondertussen bekend en de inschrijvingen voor de editie van 2015 alvast geopend.
[ meer lezen...]

Business gedreven kantooromgeving
“Het begeleiden van de klant naar de ideale kantooromgeving is de missie van Buroconcept” introduceert Patrick Windels, managing director Buroconcept. “Als ideale werkomgeving beschouwen wij een inrichting die maximaal aangepast is aan de organisatorische werking van het bedrijf. Mensen zijn vandaag immers het belangrijkste bedrijfskapitaal”. Buroconcept bestaat al 22 jaar en manifesteert zich in eerste instantie als studiebureau, maar heeft zich de laatste jaren steeds meer gespecialiseerd in totale conceptrealisatie, wat het ontwerp, de planning, coördinatie en uitvoering van alle werkzaamheden behelst binnen een project voor kantoorinrichting.
[ de reportage lezen...]

In drie maanden verhuizen, een race tegen de klok
Twee maanden om een project uit te werken en drie maanden om het uit te voeren... over een strakke deadline gesproken! Toch is de Ontex Groep, een Belgisch bedrijf van internationaal niveau, gespecialiseerd in wegwerpproducten voor persoonlijke hygiëne, erin geslaagd. Dit succes is te danken aan het concept ‘Design & Build’ van AOS Group dat contractueel garandeert om het budget en de planning te respecteren op basis van een specifiek uitgewerkt design voor elke klant. Met deze verhuizing beoogde Ontex drie doelstellingen: de samenwerking en innovatie stimuleren, openheid creëren en de teamgeest versterken. Een ambitie die nagestreefd werd door het personeel vanaf het begin bij het proces te betrekken.
[ de reportage lezen...]

Een uitstalraam voor de laatste trends
Gedeeld en ‘activity based’, flexibel, onderling verbonden, soms speels, papierloos, ergonomisch, energiezuinig… de werkomgeving is in volle evolutie om een werkgemeenschap te creëren die aan de waarden van het bedrijf antwoord en goed samenwerkt. Zo is er een opkomst van allerlei ‘lounge’-ruimtes, coffee corners, ‘brainstorm rooms’, een ludieke cafetaria, … Allemaal middeltjes om socialising en informele communicatie te verbeteren en zo een goede werksfeer, een ‘feel good workplace’ te doen ontstaan. Het Showroom gedeelte van de Workplace Showcase zet innoverend en trendy kantoormeubilair en uitrustingen in de kijker. Enkele van deze innovaties zullen in oktober tijdens de beurzen Interieur (Kortrijk) en Orgatec (Keulen) voorgesteld worden.
[ meer lezen...]

Beweging van kantoren
Zo vat Didier Pierre, gedelegeerd bestuurder van de PMC Holding, de activiteiten samen van de familiale holding die vier takken overkoepelt. Duurzaamheid is een speerpunt binnen de filosofie van PMC Holding. Deze benaming overkoepelt vandaag D&C Services, dat zich met een team van 25 man - waaronder verschillende architecten en interieurarchitecten - concentreert op change management en het nieuwe werken; NNOF (Nearly New Offi ce Facilities); Your Mover Logistics, dat montagediensten voor nieuw meubilair aanbiedt alsook het centraal beheer verzekert van meubelopslag voor klanten; en tenslotte Your Mover, de verhuistak voor kantoren, waarmee het allemaal begon.
[ de reportage lezen...]

Ontzuiling en openheid voor de nieuwe kantoren van Ibecor
De algemeen directeur zorgde voor een frisse wind en nam zich voor de bestaande situatie drastisch te veranderen. Ibecor moest een jonge en dynamische werkomgeving bieden aan de medewerkers. In de bestaande werksituatie zaten de medewerkers verstopt achter een indrukwekkend aantal hoge kastwanden, die de werkvloer bovendien verkavelden in individuele hokjes en ‘bastions’. Alle medewerkers bakenden hun eigen domein af. Door de tussenkomst van Global, werden de muren fysiek en psychisch gesloopt, om licht, lucht en communicatie toe te laten in een opmonterende werkomgeving.
[ de reportage lezen...]

“House of Imagineering”
De geschiedenis van Veritas gaat terug tot 1892, toen Jean-Baptiste Leestmans een oude merceriezaak kocht in hartje Antwerpen. Vandaag telt Veritas 120 verkooppunten in België en Luxemburg. De bloei en diversificatie van deze fashion retailer leidde tot een ruimtegebrek voor zowel kantoren als magazijn. De betrokken site in Kontich liet geen uitbreiding toe. Dit zette Veritas aan om Deloitte in te schakelen voor het in kaart brengen van de verschillende sites op basis van een door AOS Group opgemaakt programma van eisen. Gezien deze nieuwe thuis moest tegemoet komen aan de internationale groeiambities genoot een ‘build to suit’ oplossing al snel de voorkeur. Vanessa Boel, Styling & Visual Branding Manager en Bart Vandenabeele, Facility Manager bij Veritas geven een rondleiding in het nieuwe hoofdkantoor waar de geschiedenis en bedrijfswaarden en medewerkers mooi uitkomen.
[ de reportage lezen...]

“Your way of working”, filosofie en praktijk
In de huidige economische context is een grondige wijziging van de inrichting van werkruimten veel meer geworden dan gewoon maar een esthetische verandering van het uitzicht. Wegens de kosten, de duurzaamheid, de impact op de productiviteit of het imago van het bedrijf, de ingewikkelde professionele communicatie, de behoefte aan autonomie van de medewerkers en de complexiteit van de processen, is een transversale aanpak nodig, waarbij alle ondersteunende diensten betrokken worden, gaande van de afdeling Facility Management tot de IT- en HR-afdeling en zeker het midden- en topmanagement. Het bedrijf L.O.G is gespecialiseerd in consultancy en project management van dit soort projecten. Ze begeleidt en adviseert klanten van A tot Z gedurende het hele project.
[ de reportage lezen...]

Tijdelijk bewoning houdt vandalisme buiten
Kantoren, ziekenhuizen, scholen tot en met kastelen… Tijdelijk leegstaande panden trekken niet alleen vandalisme aan. Ze komen bovendien automatisch terecht in een neerwaartse spiraal van verval doordat er geen controle meer is op het gebouw en de installaties die zich daarin bevinden. Nochtans bestaat er een beproefd en eenvoudig verweer: professioneel door Camelot georganiseerde tijdelijke bewoning. En soms op een zeer originele manier, Camelot heeft inmiddels ervaring met het gebruik als filmset, locatie voor fotoshoots, expositieruimte, of eventlocatie.
[ de reportage lezen...]

Wat onze manier van zitten over ons zegt
Technologie is de grootste drijfveer achter de veranderingen die we waarnemen in de manier waarop we werken en leven. De verschillende nieuwe apparaten waar we gedurende onze werkdag mee te maken hebben, stellen ons in staat om snel en soepel over te gaan van de ene taak op de andere. Liefst 9 nieuwe werkhoudingen werden aan het licht gebracht na het wereldwijd onderzoek naar werkhouding, een studie die uitgevoerd werd door Steelcase bij meer dan 10.000 werknemers uit zes continenten. Het is interessant om te weten dat zowel mannen en vrouwen als verschillende generaties verschillen in hun werkhouding.
[ meer lezen...]

De werkruimte “anders” ingericht
“We streven naar een intelligente inrichting” vat Philippe D’Archambeau, oprichter en eigenaar van Alternativ, in één zin samen. In meer dan twintig jaar is het bedrijf geëvolueerd van de verkoop van meubilair naar de uitwerking van geïntegreerde oplossingen voor volledige kantoorinrichtingen. Deze ontwikkeling werd gesterkt door de overname nu tien jaar geleden van de activiteiten van het bedrijf ‘Amovible’, gespecialiseerd in modulaire wanden. “Vandaag positioneren wij ons als schakel tussen de architect of binnenhuisarchitect, de project manager, de partner in meubilair en modulaire wanden en de eindklant” legt Philippe D’Archambeau uit.
[ de reportage lezen...]
 
Abonneren op Profacility Magazine    |     Advertenties in Profacility-media    |     Deze newsletter niet meer ontvangen    |     Contact