Lire cette newsletter en français

 
Number 74 - December 2015
 NEWS

In de voetsporen van Belgische FM-figuren
Midden november trad Frédéric Kain in dienst bij PwC Belgium, waar hij de FM-fakkel overneemt van Chris Claessens, één van de belangrijkste pioniers voor facility management in België. Zelf mocht hij verschillende jaren aan de zijde van een andere FM-pionier – Roland Deconinck – doorgroeien tot Head of Location Manager bij Siemens Real Estate Belgium. Een belangrijke carrièrestap, waar we graag meer over vernemen.
Het interview lezen...

Europeanen in afwachting van een pragmatische milieubescherming
In het kader van de Conferentie van de Verenigde Naties over klimaatverandering in Parijs (COP21) die onlangs plaatsvond, publiceerde één van de Europese marktleiders in multi-technische dienstverlening op het gebied van energie en communicatie SPIE een studie over de bekendheid en perceptie ten aanzien van energie-efficiëntie in Frankrijk, Duitsland, Nederland, Engeland en België. De leidraad van de resultaten lijkt een zeker pragmatisme te zijn. Europeanen wensen technische vooruitgang voor meer energie-efficiëntie, op voorwaarde dat dit kan leiden tot echte besparingen.
Meer lezen...

Stapsgewijs evolueren naar integrated facility management
Mondelez International is een Amerikaans multinationaal voedselconglomeraat dat 107.000 werknemers telt. Vijf jaar geleden verhuisde de Belgische administratieve zetel vanuit een verdeeldheid over twee productiesites naar één centrale locatie in Mechelen. Bij de verhuis stond de keuze voor één service provider voor de Benelux voorop als ideale situatie. Facilicom sleepte uiteindelijk het contract in de wacht en in de loop der jaren centraliseerden ze steeds meer diensten. Vier jaar na de start van de samenwerking heeft Mondelez het aantal eigen leveranciers teruggebracht tot amper drie, waaronder de verhuurder van het gebouw. Gino Cauwels, Facility Manager bij Mondelez International, geeft uitleg over de redenen van deze keuze.
De reportage lezen...

 
 
Bouwen voor overmorgen?
Meer dan 125 professionals uit de zorgsector vonden begin december de weg naar Brasschaat om er het 33e congres van de HFDV bij te wonen, dat dit jaar liep onder de titel ‘Tijd voor facilitaire creativiteit’. Er wordt momenteel flink gebouwd en verbouwd in de zorgsector in Vlaanderen en deze trend zal zich in de komende decennia nog voortzetten. Architecten, bouwspecialisten, gebruikers en leveranciers hebben vaak hun eigen prioriteiten. Daarin een consensus vinden, is dan ook een belangrijke uitdaging. Henk Vincent, bestuurslid/commissaris HFDV en Facility Manager of the Year 2014, nam op opmerkelijke wijze de rol van animator op zich.
Meer lezen...

De grootte en evolutie van de FM-markt objectiveren
Uit het FM-Trendsrapport van IFMA in samenwerking met Procos Group blijkt dat momenteel 47% van de totale FM-markt in België uitbesteed wordt. Zodat zij zich zouden kunnen focussen op hun core business, kunnen bedrijven naast het uitbesteden van facilitaire diensten nog een stap verder gaan door ook het management van deze diensten aan de facilitaire dienstverlener over te laten. Dit heet dan Integrated Facility Management. Momenteel zijn er nog niet veel bedrijven in België die dit ook daadwerkelijk doen. In deze Z-Facility aflevering nemen we een kijkje bij Vinci Facilities, die jarenlange ervaring in IFM heeft.
De video bekijken...

FM-pioniers op het podium
Tijdens de 30e Facility Night, die meer dan 500 deelnemers aantrok in het bijzonder kader van het Paleis voor Schone Kunsten van Brussel, werden enkele professionals in de bloemetjes gezet die de voorbije decennia facility management in België op de kaart hebben gezet. Patrick Wendelen, organisator van deze 30e Facility Night, bracht hulde aan Ann Troch, Facility Manager Douwe Egberts, die dankzij haar engagement bijdroeg tot het professionaliseren van facility management. Patrick Wendelen zelf werd ook in de kijker gezet. Dankzij de organisatie van een brede waaier evenementen bracht hij de Belgische facilitaire wereld bijeen en stimuleerde hij het uitwisselen van ervaringen binnen het vakgebied.
Meer lezen...

13>15/01/2016 Vakbeurs Facilitair & Gebouwbeheer
Facilitair & Gebouwbeheer is de afgelopen jaren uitgegroeid tot hét vakevenement in de facilitaire en gebouwbeheer sector. De vakbeurs biedt een zeer breed scala aan producten en diensten op het gebied van facilitair management en gebouwbeheer. Daarnaast zijn er tijdens de beursdagen diverse bijeenkomsten zoals recepties en themapresentaties. Dit jaar organiseert de vakbeurs voor het eerst '20 themadagen'. Deze themadagen staan in het teken van kennis- en informatieoverdracht. Ook Profacility zal op dit toonaangevend event aanwezig zijn om informatie te verzamelen over de laatste nieuwigheden in de sector.
Volledig programma...

 
 





Taboe rond burn-out moet dringend aangepakt worden
Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie zou burn-out tegen 2020 de grootste oorzaak van absenteïsme op de werkvloer zijn. Al is het onderwerp alomtegenwoordig wordt er weinig actie tegen ondernomen en wordt de ziekte nog te vaak gebanaliseerd. Zowel de werkgever als de werknemer kunnen het probleem aanpakken, als ze tijdig ingrijpen. Kanaal Z besprak het onderwerp met Sophie Arcq van recruteringsbureau HR One Pharma.
De video bekijken...

 
JOBAANBIEDINGEN
 

Head of Project Manager

Securitas, Brussel
 

Technisch Manager

Zorgbedrijf Antwerpen
 

Manager Beheer en Onderhoud Infrastructuur en Technische Installaties

UZ Brussel
 
 

Account Manager Hospitality Belux

Tork
 

Security Specialist Benelux

Nedap
 

 

Voir d'autres offres d'emploi FM et RE sur Profacility.be/jobs...

 
 
 
 
   
 
[Subscribe to Profacility Magazine][Unsubscribe][Contact us]            




Copyright © Business Interactive Media - info@bimedia.be