Profacility Newsletter N° 104 - April 2019 - Lire cette newsletter en français
 
Gebouwenscan in 3D: hoe en waarom?

3D-fotografie en -visualisatie zijn niet alleen technisch makkelijker uitvoerbaar geworden, maar ook betaalbaarder. De capaciteit voor 360° scans van de oppervlakte van een gebouw kan gaan tot 3.000 m² per dag afhankelijk van de complexiteit van het gebouw en het aanwezige meubilair en materiaal. De scan brengt alle hoeken en kanten van het gebouw in beeld. Deze technologie kan uiteraard heel nuttig zijn om de herinrichting en bestemming van kantoorruimten te bestuderen. Een 3D-scan kan ook interessant zijn voor andere toepassingen, zoals bij de interventie van de brandweer in geval van brand of voor het beheer van de vergoeding voor een schadegeval met de verzekeringsmaatschappij.

 
Lees meer
 
Kantoren die de levenskwaliteit op het werk verbeteren  
De verkiezing ‘Office Space of the Year 2019’ zet werkruimten in de bloemetjes, waar het aangenaam vertoeven is en die de cultuur en waarden van het bedrijf uitstralen. Vindt u dat uw werkomgeving inspirerend en comfortabel is? Schrijf uw bedrijf dan in voor deze verkiezing >>
 
Lees meer
 
 
Centraal platform zorgt voor optimaal warmtebeheer
Dankzij de installatie van een centraal beheerplatform met innovatieve cloudsoftware kon de Vrije Universiteit Brussel haar volledige warmtenet optimaliseren. Geen eenvoudige klus, want de VUB is verspreid over drie campussen en verschillende bijgebouwen.
 
Lees meer
 
In de actualiteit via @ProfacilityBE
Eerste De Lijn trambus in België voorgesteld @Kanaal Z ...
 
Uber lanceert Jump elektrische deelfietsen in Brussel @Tijd ...
 
Eerste CO2-neutraal gebouwde bedrijfssite van België @Tijd ...

Innoverende FM-projecten voor de IFMA Facility Awards 2019

Voor een dienstenonderneming als AXA Belgium zijn de bezettings- en werkingskosten van de gebouwen de tweede grootste kostenpost na de lonen. De optimalisering van de nodige kantooroppervlakte is dan ook een prioritaire doelstelling van de facilitaire afdeling. Voor de bouw en inrichting van de nieuwe hoofdzetel in Brussel deed AXA Belgium de gedurfde gok om voor haar 3.000 medewerkers slechts 1.850 werkposten te voorzien door de bezettingsgraad van de werkruimten op dagelijkse basis te monitoren. Een technologische uitdaging die het bedrijf tot een goed einde bracht.
 
Lees de reportage
 

Bij facility management komt vaak heel wat project management kijken. Dat was ook het geval toen North Sea Port de beslissing nam om het Huis van de Vrije Schippers in Gent te restaureren. Het Havenhuis moest het centrale verzamelpunt worden voor de vergaderingen, events en expo’s van deze instelling die instaat voor het beheer van het grensoverschrijdende havengebied van Terneuzen tot Vlissingen. De facilitaire uitdaging was om een geklasseerd historisch gebouw te verbouwen en van de recentste technieken, de nodige facilities en modern comfort te voorzien.
 
Lees de reportage
 

De bouw van het AZ Sint-Maarten, dat is ontstaan uit de fusie van drie ziekenhuiscampussen, namelijk Rooienberg in Duffel, en Leopoldstraat en Zwartzustersvest in Mechelen, was een unieke kans om de zeer complexe facilitaire organisatie in een ziekenhuisomgeving onder de loep te nemen en te optimaliseren. De exploitatie van het ziekenhuis werd bijgevolg gepland over een periode van vijftig jaar voor het gebruik van de hard en soft facilities. De fusie en nieuwe organisatie leidden niet alleen tot een jaarlijkse bezuiniging van 150.000 euro, maar ook en vooral tot de implementatie van geavanceerde technologieën en een optimalisering van de ondersteunende diensten.
 
Lees de reportage
 
AGENDA
De doelstelling van het jaarlijks FM Zorgcongres is deelnemers zoveel mogelijk ervaringen laten ‘meenemen’ door ze een hele namiddag onder te dompelen in een uitermate interactief workshopconcept met als workshopleiders key people in ziekenhuizen of WZC’s. Thema voor dit jaar [ Facilitaire & technische diensten als motor voor klantentevredenheid in de zorg ]. In Belgïe stellen weinig mensen zich fundamentele vragen bij de kwaliteit en toegankelijkheid van de zorg zelf. België scoort hier wereldwijd immers zeer hoog. Waar minder bij stilgestaan wordt, is dat niet zozeer de (para)medische kwaliteit, maar vooral de prestatie van facilitaire en technische diensten door patiënten, bewoners en familie als HET criterium voor tevredenheid wordt beschouwd.
 
Programma en voorregistratie
 
ADVISERS & SUPPLIERS - MARKET NEWS
Met NEDAP, in vijf stappen naar het juiste toegangscontrolesysteem
De aanschaf of aanpassing van een toegangscontrolesysteem betekent voor organisaties niet zelden een flinke investering. Een goede voorbereiding is dan ook cruciaal. Aan de hand van vijf concrete stappen kan een systeem worden gekozen dat de ontwikkeling van een onderneming ook de komende tien jaar kan bijbenen. Het voornaamste uitgangspunt is om nooit de eindgebruiker van het toegangscontrolesysteem uit het oog te verliezen. Stel bijvoorbeeld de vraag in hoeverre het toegangscontrolesysteem helpt bij het verhogen van het gebruiksgemak voor werknemers, het efficiënter gebruikmaken van werkruimte, het optimaliseren van bedrijfsprocessen en het verwelkomen van gasten. Beveiliging draait immers niet alleen om technologie, maar om mensen en de manier waarop zij hun dagelijks leven leiden.
 
Lees de study
 
INTERPARKING innoveert voor een betere luchtkwaliteit in de parkings
 
Eerste hypersnelle IONITY -laadpalen in België
 
Hoge duurzaamheid voor de hoofdzetel van ENCON
 
JOBS


Leuven
Deskundige facilitair beheer


Deloitte
Facility Lead


Cognizant
Facility Coordinator Benelux


H.ESSERS
Facility Manager

De Profacility-media zijn publicaties van :


FCO Media NV
Boulevard des Canadiens, 118
B-7711 Dottignies
Tel. +32 (0)56 77 13 10
profacility@fcomedia.be

Links :



Neem contact met ons op
Unsubscribe

Volg ons op :