Profacility - Workplace : Design, Build & Operate
Workplace Projects > Offices
| FR | NL
image (0)
image (1)
image (2)
image (3)
image (4)
image (5)
image (6)
image (7)
image (8)
image (9)
image (10)

BEIERSDORF


De Belgische hoofdzetel van Beiersdorf telt een 70-tal medewerkers en is verantwoordelijk voor alle merken en producten, waaronder Nivea, Eucerin en Hansaplast als meest bekende namen. De verhuis naar een nieuwe kantoorruimte lag aan de basis voor de ontwikkeling van een volledig nieuw concept voor de werkomgeving, met nadrukkelijke verwijzing naar de identiteit van het bedrijf.

Beiersdorf betrok lange tijd een gebouw aan de Industrielaan in Anderlecht, waar de medewerkers verspreid zaten over drie kleinere plateaus. Er werd besloten te verhuizen naar de Square Marie Curie, waar een gebouw dat van begin 2000 dateert voldoende ruimte biedt om de ganse onderneming op één verdieping te huisvesten. Vanuit het Duitse moederbedrijf Beiersdorf AG werden een aantal kandidaat-partners gecontacteerd voor de inrichting van de nieuwe kantoorruimte, waaronder Global. De Belgische Beiersdorf directie bezocht twee realisaties, die sterk overtuigden, gezien Global uiteindelijk ook de opdracht kreeg toegewezen.

Vanuit de klant was er geen vraag naar change management. De afdelingshoofden werden wel bevraagd naar het werken op de oude locatie en hun voorstelling van het geoptimaliseerde werken in de nieuwe thuis. Aferdita Kas, architect – associate Global: “De nieuwe locatie laat toe om alle medewerkers op één verdieping samen te brengen, terwijl een deel van het gelijkvloers benut wordt voor de inrichting van een cafetaria. Het gehuurde plateau is niet perfect rechthoekig, maar de uitsteeksels laten zich ideaal verwerken in het grondplan voor de indeling van de afdelingen”.

Duidelijk afgelijnd programma
De opdrachtgever wenste een maximaal open space inrichting, waarbij alle medewerkers wel een eigen werkplek behouden, terwijl toch ook een dag per week thuiswerken wordt toegestaan. De verschillende afdelingen (o.a. sales, marketing, finance, supply service) beschikken over een eigen zone. Er was tevens de vraag naar drie afgesloten kantoren voor de algemeen directeur, de financieel directeur en HR.
Aferdita Kas: “Naast de visie over de werkplekken bestond er ook duidelijkheid over de andere aspecten van de inrichting. Zo werden zes bubbles zodanig ingeplant in het vloervlak, dat ze voor elke afdeling even bereikbaar zijn. Ze dienen tevens als een soort baken om de afdelingen visueel te scheiden en worden gebruikt om te telefoneren of voor overleg met 2 à 3 collega’s. De vraag naar vergaderruimte was eerder gering, gezien ze zich beperkt tot interne meetings en ontmoetingen met leveranciers. Bijeenkomsten met klanten worden buitenhuis georganiseerd. Dat leidde tot het intekenen van twee vergaderzalen, één met capaciteit voor 10 deelnemers en één met dubbele capaciteit”.
Daarnaast kregen de receptie - afwisselend bediend door twee collega’s - en gebruikelijke copy- en coffee corners een plaats, al was dat laatste een discussiepunt. Aferdita Kas: “Het oorspronkelijke opzet was om geen coffee corners in te richten en alles te concentreren in de cafetaria op het gelijkvloers. Uiteindelijk werd beslist voor twee kleinere exemplaren, terwijl de cafetaria als centrale ontmoetingsplaats fungeert”.

Look & feel
De realisatie van de nieuwe werkomgeving moest fris, open en licht ogen, in lijn met het imago en de communicatie van het bedrijf in de markt. Het beschikbare budget was eerder bescheiden. “Voor de aankleding van de nieuwe werkomgeving kregen we weinig directieven toegespeeld” herinnert Aferdita Kas. “Er waren wel enkele foto’s van de kantoren in Frankrijk, maar we besloten zelf op zoek te gaan naar inspiratie. Die vonden we in de Nivea-verpakkingen met hun typische afgeronde vormen. Die booglijnen laten we overal terugkeren”. Ook het kleurenpallet is ontleend aan het belangrijkste merk uit het Beiersdorf-gamma: blauw en wit, met oranje als accentkleur. “Oranje verwijst naar een gebruinde huid en sluit aan bij de corebusiness, huidverzorgingsproducten” licht Aferdita Kas toe.

Voor de circulatiepaden is blauw tapijt uitgerold, met afgeronde hoeken. In de vergaderzalen is hoogpolig blauw tapijt verwerkt. De rondingen keren o.a. terug in de schermen die de inloop aan de receptie markeren, in de scheidingswanden of ook op de glasvlakken van de bubbles, waar door gebruik te maken van gekleurde folie een zowel esthetische als budgetvriendelijke oplossing is gevonden. Een ander grafisch element dat herhaald terugkeert in de aankleding van de kantoorruimte zijn de 4 bollen, zoals die ook op de Nivea-verpakkingen voorkomen. Foto’s op groot formaat met bekende beelden uit de globale Nivea-imagocampagne werden weloverwogen in de aankleding opgenomen.

“Het project liep erg vlot omdat we voortdurend direct contact hadden met de algemeen en financieel directeur, die bovendien ook meteen knopen doorhakten” commentarieert Aferdita Kas. “We hebben gestreefd naar een cosy-aankleding, die een woonsfeer benadert”.

Eduard CODDE
Foto's: Marc DETIFFE  



Last update: 16/10/2017 10:03:45