Profacility - Workplace : Design, Build & Operate
Workplace Projects > Offices
| FR | NL
image (0)
image (1)
image (2)
image (3)
image (4)
image (5)

QUICK


Quick verjongt zijn hoofdzetel.
Een inspirerende realisatie van LOG

De Quick-hamburgerrestaurants genieten een grote populariteit en roepen bij een breed publiek een jong, dynamisch, fris en vernieuwend imago op. De werkomgeving op de hoofdzetel was niet langer in overeenstemming met het merkbeeld in de markt. Quick is actief op zoek gegaan naar een partner. Samen met LOG ontstond een warme en inspirerende werkomgeving in harmonie met het merkimago bij de klanten.

De hoofdzetel in Berchem was na 30 jaar gebruik erg verouderd en bood geen aantrekkelijke werkomgeving meer. Marc Bracquiné, Construction & Development Manager Quick Restaurants nv: “Het was hoog tijd voor een nieuwe thuis, waarin iedereen de sfeer en het imago van ons product in de markt moest kunnen terugvinden. De medewerkers werden betrokken bij de ontwikkeling van het nieuwe hoofdkantoor”.

Dialoog tussen gebruikers en ontwerper
Na de beslissing tot verhuizen werd een werkgroep samengesteld met een 10-tal mensen, die de verschillende afdelingen vertegenwoordigden. Zij bogen zich over het werken in de nieuwe omgeving en hebben vandaag nog steeds een adviserende rol om verbeteringen aan te brengen. Quick Restaurants nv telt een 60-tal medewerkers, waarvan bijna de helft grotendeels buitenhuis werkzaam zijn. Clean desk en het uitdunnen van de archieven verschenen heel spontaan op het verlanglijstje. Er is ook nood aan een vrij grote capaciteit voor vergaderingen – o.a. de 21 eigen restaurantmanagers en de 42 franchisenemers – en opleidingssessies voor 30 à 35 deelnemers. Alain Taverne, Consultant en Architect L.O.G: “Het grondplan van de nieuw gehuurde 1200m² tellende kantoorvloer in Wilrijk leende zich uitstekend voor het onderbrengen van de verschillende gewenste functies. Zo is er een grote centrale zone voor de receptie en wachtruimte, met daarachter de mogelijkheid om twee grote vergaderzalen - die bovendien gekoppeld kunnen worden - geïsoleerd van de andere afdelingen in te richten. De werkplekken konden dan weer vooraan ingetekend worden, met rijkelijk daglicht en zelfs een mooi uitzicht op groen!”.

Quick-sfeer
Marc Bracquiné: “Hoewel we zelf meer dan vertrouwd zijn met het ombouwen, renoveren en nieuw ontwikkelen van onze Quick-restaurants – we realiseren jaarlijks een 25-tal projecten, waaronder vijf nieuwe vestigingen – was de uitwerking van een volledig nieuwe eigen werkomgeving toch een heel andere ervaring”. L.O.G ontwikkelde vanuit de eigen ervaring en inbreng van de werkgroep een concept. Eén van de blikvangers is de receptie. Die is geïnspireerd op een toonbank in de Quick-restaurants. De aanpalende Oasis-zone is als ontvangstruimte voor managers en medewerkers van de restaurants zo ingericht dat ze een thuisgevoel oproept. Achter cilindervormige wanden met daarop een repetitieve grafische voorstelling van een ‘Giant’, gaan een printerhoek en een stimulerende brainstormruimte schuil. In de ‘lounge’ met keukenblok en drankautomaten hangen de bekende menuschermen tegen de wand en slaat ook het gevarieerde zitmeubilair een brug naar de restaurantwereld buiten. Bij de ‘benches’ met 10 en 6 werkplekken horen handige rolcontainers zoals we die van de catering aan boord van vliegtuigen kennen. Ook de overige werkplekken zijn uitgerust met een kleiner model vliegtuigcontainers.

Marc Bracquiné: “Hoewel het conceptvoorstel meteen goed zat, is er inderdaad heel wat tijd en moeite geïnvesteerd om verder bij te sturen, details te optimaliseren en steeds opnieuw af te toetsen met de gebruikers”. Van meetaf stond vast dat de inrichting volledig nieuw zou worden aangekocht. L.O.G definieerde de benodigde elementen en stelde een lastenboek op, dat aan liefst 6 kandidaat-leveranciers werd uitgestuurd. De keuze viel op een mix van aangekocht bureaumeubilair en maatwerk door de vertrouwde partner voor de inrichting van de Quick-restaurants. Marc Bracquiné: “Deze keuze zou de band met het gebeuren in de markt versterken. Wij stelden de huisstijl van de restaurants voor om bij te dragen tot de gewenste Quick-sfeer in de nieuwe werkomgeving. Er groeide een boeiende wisselwerking tussen ons designbureau en architect Alain Taverne”. Rudy Hulsman, algemeen directeur Quick Restaurants nv: “Vrijdag 14 juni stond als verhuisdag ingepland en maandag 17/07 werd de eerste werkdag op de nieuwe locatie. Nog voor het middaguur was iedereen operationeel en verdwenen alle verhuisdozen van de vloer. Een interne evaluatie eind juli leverde een hartverwarmende 9/10 score op!”.  



Last update: 16/10/2017 10:05:19