Profacility - Workplace : Design, Build & Operate
Workplace Projects > Offices
| EN | NL
image (0)
image (1)
image (2)
image (3)
Corinna Lehnert, Directeur Human Resources van Guardian Industries’ Glass Group in Europa
image (4)
Zitplaatsen in de onthaalruimte, waar negen grote glaspanelen aan de muur bevestigd zijn.
image (5)
Showroom die tevens gebruikt wordt als vergaderzaal.
image (6)
Koffiehoek.
image (7)
Flex desks voor medewerkers die veel moeten telefoneren.
image (8)
Elke vergaderzaal is genoemd naar een kleur, die je ook terugvindt in het meubilair. Sommige zalen, zoals die op de foto, zijn uitgerust met videoconferentieapparatuur.
image (9)
image (10)

GUARDIAN-LUXEMBOURG


Een resolute keuze voor daglicht:
interessant voor zowel gebruikers als milieu



Samen met haar dochterondernemingen en filialen stelt Guardian liefst 17.000 mensen tewerk die in meer dan 25 landen verspreid over 5 continenten wonen en in uiteenlopende sectoren werkzaam zijn. Guardian biedt diverse producten aan, gaande van glas dat het energieverbruik verlaagt en het comfort verhoogt in gebouwen, tot innoverende automotive onderdelen die de brandstofefficiëntie en de connectiviteit verbeteren. Corinna Lehnert, Directeur Human Resources van Guardian Industries’ Glass Group in Europa, geeft ons een woordje uitleg over de nieuwe kantoorfilosofie.

Voor onze verhuizing van de vestiging in Dudelange naar de nieuwe kantoren in Bertrange hebben we de traditionele kantoorindeling ingeruild voor deze nieuwe manier van werken, voornamelijk omdat Guardian zo alle belangrijke centrale functies, zoals bevoorrading, logistiek, vraagplanning, marketing, productmanagement en financiën, op één locatie kon onderbrengen. Door de nauwere samenwerking tussen de verschillende afdelingen kan het bedrijf al zijn klanten in Europa een uitzonderlijke klantervaring en dus een toegevoegde waarde bieden.
Corinna Lehnert wil daar ook nog iets aan toevoegen over de macrolocatie: “Onze hoofdzetel is nu al jarenlang gevestigd in Luxemburg, een uitstekende locatie voor een vlot bereikbaar, centraal hoofdkantoor vinden wij”.

Kantoren als levende showrooms
Een van de grootste verschillen is dat er overvloedig gebruik gemaakt werd van glas voor de nieuwe kantoren. Bovendien investeerde Guardian in nieuw ergonomisch meubilair. De algemene sfeer is er modern en kleurrijk, maar toch ook ontspannen. Het bedrijf heeft zijn eigen producten volop toegepast, waardoor het kantoor wel één grote showroom lijkt.
Op fysiek niveau kunnen de verschillende teams nu nauwer samenwerken en er zijn ook enkele gemeenschappelijke ruimten, zoals een keuken en terras, waar mensen informeel kunnen samenkomen.
Het daglicht heeft een positieve invloed op het humeur en de werknemers zijn trots te kunnen werken in zo'n levend uitstalraam. Maar de verhuizing heeft ook een grote impact gehad op de werking van het bedrijf. Zo heeft het nieuwe kantoor het bedrijfsimago beslist positief beïnvloed. Bezoekers zijn bijvoorbeeld onder de indruk van de moderne werkomgeving. En deze 'coole' reputatie maakt Guardian aantrekkelijker voor eventuele nieuwe werknemers.

New Way of Working
Guardian moedigt ook de ‘New Way of Working’ aan, aldus Corinna Lehnert: “We hebben flexibele werkuren ingevoerd, zodat onze medewerkers hun werk- en privéleven beter in balans kunnen houden. Ze kunnen bijvoorbeeld hun kinderen 's ochtends naar school brengen voordat ze naar het werk komen, of op een later tijdstip naar het werk vertrekken om files te vermijden, enz. Allemaal pluspunten die ons een concurrentievoordeel geven wanneer we talent willen werven en behouden”.

Outsourcing van projectmanagement
CBRE werd aangesteld als binnenhuisarchitect en ontwerper (interieurinrichting, ruimtelijke indeling, uitvoering van meubilair op maat en begeleiding bij het kiezen van het meubilair) en was als hoofdaannemer het belangrijkste aanspreekpunt voor Guardian gedurende het hele project. Guardian beaamt dat CBRE heel responsief was en alle deadlines gehaald heeft, ook al waren die erg krap. De kantoorruimte in Bertrange was niet in gebruik tijdens de voorbereidende werkzaamheden en de activiteiten werden dus niet verstoord. Het werk moest alleen kort stilgelegd worden tijdens de verhuizing. Voor het project werd ook een verhuisteam opgericht binnen Guardian. De leden van dat team werkten voltijds op het project en dat in nauwe samenwerking met CBRE.

De verhuizing zelf was heel goed georganiseerd en Guardian benadrukt nogmaals dat ook dit te danken was aan de vooruitziendheid en de uitstekende planning bij CBRE. De mensen waren enthousiast om naar hun nieuwe kantoren te verhuizen; ze hadden hoge verwachtingen en die werden ingelost. De afdeling IT heeft ook hard gewerkt en speelde een cruciale rol om van de verhuizing een succes te maken. Tot slot zegt Corinna Lehnert nog: “We hadden veel lol tijdens het inpakken van al onze spullen. Het leek wel een leuke teambuildingactiviteit!”.

Tim Harrup
Foto's: Marc Detiffe

 

Partners en leveranciers die aan het project meewerkten


KANTOORMEUBILAIR


SCHEIDINGSWANDEN





Corinna Lehnert, Directeur Human Resources van Guardian Industries’ Glass Group in Europa
Zitplaatsen in de onthaalruimte, waar negen grote glaspanelen aan de muur bevestigd zijn.
Showroom die tevens gebruikt wordt als vergaderzaal.
Koffiehoek.
Flex desks voor medewerkers die veel moeten telefoneren.
Elke vergaderzaal is genoemd naar een kleur, die je ook terugvindt in het meubilair. Sommige zalen, zoals die op de foto, zijn uitgerust met videoconferentieapparatuur.
























Last update: 16/10/2017 09:55:33