 |
Sodexho : Van restaurantbedrijf tot IFM
|
|
Michel Croisé kwam eind 2005 aan het hoofd van Sodexho, restauratie en dienstverlening. Het uitgelezen moment voor een strategische zet, die zou leiden tot de nieuwe organisatie van het bedrijf. De cateringafdeling werkt al een tijd een breed gamma van andere diensten uit en wordt ondertussen erkend als specialist in IFM (Integrated Facility Management).
Voor de start van Sodexho in België gaan we terug naar 1971. Destijds was Sodexho eerst en vooral een restaurantbedrijf. Het verzorgde de catering van bedrijven, overheidsinstellingen, ziekenhuizen en scholen. Sedert een twintigtal jaren biedt het bedrijf ook bijkomende diensten aan zoals onderhoud en vending. “Onder de term ‘vending’ verstaan we alles wat te maken heeft met het onderhoud van verdeelautomaten voor dranken en snacks”, verduidelijkt Hilde Eygemans, communicatieverantwoordelijke bij Sodexho. “In 2005 bedroeg de omzet 250 miljoen EUR. Er worden vandaag in totaal zo’n 3.500 personen tewerkgesteld, verdeeld over een 1000-tal vestigingen in België.” Sodexho heeft zich vandaag een globale visie aangemeten en boekt vooruitgang. Het IFM-aanbod omvat ‘Soft FM’- en ‘Hard FM’-diensten. Soft FM slaat op alle activiteiten die gelinkt zijn aan Food Services, zoals catering en vending, en non-food-activiteiten, oftewel een gamma van diensten die gaan van onderhoud en postverwerking tot tuinonderhoud en receptie. De technische ondersteuning of het Hard Facility Management heeft betrekking op diensten zoals het onderhoud van de keukeninstallaties en het multitechnisch onderhoud (verwarming, airco, ...). Hierdoor bieden ze hun klanten een totaalpakket aan.
|
|