 |
FM Best Practice | Sir Plantin hotel : outsourcing draagt optimale hospitality
|
 |
Sir Plantin Hotel Antwerpen streeft een uitnodigende woonsfeer na in de publieke delen. |
|
De bezettingsgraad van een hotel is doorslaggevend voor het rendement en heeft een gigantische impact op het benodigde personeel voor het invullen van de zeer gevarieerde hospitality services. Dat is nog meer het geval voor een opstartend hotel, waar de bezettingsgraad al helemaal de grote onbekende is in de kostenraming. Daarom opteerde Sir Plantin hotel voor maximale outsourcing.
“Sir Plantin Hotel Antwerpen streeft gezelligheid en woonsfeer na” verwelkomt Wim Van Respaille, General Manager. Hij lag ook aan de basis voor de beslissing te kiezen voor het geïntegreerd aankopen van facilitaire diensten bij één partner. “Eén van de argumenten daarvoor is dat de kostprijs voor deze services dubbel zo hoog ligt als in Duitsland, waar de eigenaar van het hotel thuis is” benadrukt Wim Van Respaille. “Een grondige renovatie van het bestaande hotel leidde als vanzelfsprekend tot een grondige herbronning. Wij besloten om de corebusiness - receptie, de verkoop en de hotelcontrole- met eigen mensen te verzekeren en al het andere uit te besteden”.
Partnerproject met ISS
Het volledig outsourcen van de ‘housekeeping’ wordt veelvuldig toegepast in de Scandinavische landen, maar is in onze contreien uitzonderlijk tot onbekend. Het is vanzelfsprekend belangrijk om een partner te vinden die het veelzijdige takenpakket kan aanbieden en beheren.
De selectie werd gezien de omvang van het beoogde contract een zeer ernstige aangelegenheid, met drie weerhouden kandidaten. ISS kan op het vlak van hotelservices heel wat ervaring voorleggen in de Scandinavische landen en was tevens vragende partij om in een dergelijk hotelproject in te stappen. Als partner garandeert ISS 7/7 beschikbaarheid en bekommert zich om het beheer van alle facetten van facility management.
|
04/04/2011
Facility Management
|