|
VAN DE VELDE, De perfecte pasvor
|
|
De centrale en multifunctionele zone is wit gehouden als ondersteuning van de lichtinval en kreeg warme accenten met houten indelingen en decoratieve elementen. |
|
Groep Van de Velde nv stevent af op een 100e verjaardag en heeft zich sinds 1919 ontwikkeld tot een gerenommeerde wereldspeler in de modewereld, meer specifiek met de lingeriemerken ‘Marie Jo’, ‘PrimaDonna’ en ‘Andres Sarda’. Waar de missie van de onderneming ‘Shaping the bodies and minds of women’ succesrijk is gebleken, was het met de look & feel van de huisvesting in het hoofdkantoor minder perfect gesteld.
De hoofdzetel in het Oost-Vlaamse Schellebelle is al jarenlang te klein in verhouding tot de expansie van het bedrijf en moet afrekenen met de beperkingen van een ingesloten terrein. Door de jaren was er bijgebouwd, verbouwd, om de grootste noden bij te benen. De onderneming was zich niet alleen bewust van plaatsgebrek, ook de uitstraling lag niet in lijn met het high-end imago in modeland. ‘Stay or leave’ werd herhaald in vraag gesteld, tot in 2013 werd besloten een aanvraag voor een masterplan uit te sturen. PROCOS Group betrok ELD voor de architecturale aanpak van de schil en bedacht zelf een nieuw concept voor het leven binnenin. Wim Van Hove, Gedelegeerd Bestuurder PROCOS Group: “De discrepantie tussen het hoogstaande imago van de merken en de huisvesting was opvallend. Er was een centraal ingesloten zone waar geen licht binnendrong. Kantoortjes lagen overal verspreid en vaak ingesloten tussen afdelingen. Naai- en stikposten doken ook overal op. De uitdaging waar we voor stonden beperkte zich niet alleen tot het ontwikkelen van een nieuw concept dat alle benodigde functies comfortabel moest onderbrengen binnen de zeer beperkte terreinoppervlakte; bij akkoord voor de realisatie moest de onderneming ook operationeel blijven tijdens de werken!”.
|
09/01/2018
Huisvesting & werkomgeving
|