FRNL | | NewsBibliotheekAgendaNewsletterJobsAdvertisingContact |
  
Home » Bibliotheek » “Bedrijfsrestaurants evolueren naar een supermarktbeleving”

“Bedrijfsrestaurants evolueren naar een supermarktbeleving”

Bart Matthijs (managing director Compass): “Werknemers hebben nood aan sociaal contact. Catering zal daar in de toekomst een belangrijke rol in spelen.”
Bart Matthijs (managing director Compass) denkt dat bedrijfscatering nooit meer wordt zoals voorheen: “Veel werknemers zullen thuiswerken. Flexibiliteit is hierin het sleutelwoord. Ik zie de traditionele zelfbedieningsrestaurants in bedrijven evolueren naar een retailomgeving met kwalitatieve take-away gerechten.”

Compass werd hard geraakt door de coronacrisis. Niettemin is Bart Matthijs ervan overtuigd veel sterker dan ooit tevoren uit de crisis te komen: “De economie heeft positieve signalen nodig. Hoe kunnen we de veiligheid van de mensen garanderen? Dat zal meer en meer prioriteit worden. We zijn momenteel volop aan het nadenken over onze toekomst. Het massale telewerken, dat wellicht nog tot het einde van het jaar zal duren, heeft onze business veranderd. Homeworking wordt enorm gepromoot en opgelegd. Het zal er dan ook vooral op neerkomen om flexibel te zijn.”

Naar een retailomgeving
Bart Matthijs: “We zijn voor wat betreft de bedrijfswereld aan het nadenken over hoe we de old fashioned catering of zelfbedieningsrestaurants kunnen laten evolueren naar een soort shopping, take-away of supermarktbeleving. We ontwikkelen momenteel een concept van microshops of kleine supermarkten die we in een bedrijf kunnen opstarten, met salades maar ook met maaltijden die kunnen worden opgewarmd door de consument of meegenomen worden naar huis. Dit betekent voor ons uiteraard een hele switch. Wat de evenementen betreft wordt het belevings- en verrassingsaspect belangrijk binnen het out-of-the-box denken dat we momenteel aan de dag leggen. De klassieke buffetten zullen plaatsmaken voor mini-take-aways.”

Belang van het sociaal contact
Het restaurant- of cateringgebeuren zal volgens Bart Matthijs geen functioneel gebeuren meer zijn, maar een sociaal gebeuren: “Ik ben ervan overtuigd dat homeworking een norm zal worden, maar er zal ook nagedacht worden over hoe we bepaalde mensen op bepaalde momenten terug naar kantoor kunnen brengen. Het gebrek aan sociale contacten, het vervagen van de binding met de onderneming en het verminderen van de productiviteit zullen bedrijven ertoe aanzetten om een momentum te creëren waarop medewerkers samenkomen. Dat moment zal gebruikt worden om de sociale hubs terug op te starten. Catering of het lunchgebeuren zal daar met kleine point of sales een grote rol in spelen.”


Download gratis de PDF van dit artikel om het vervolg te lezen...  Download gratis de PDF van dit artikel om het vervolg te lezen...


11/11/2020
Catering
 



Ander nieuws
Zijn HEPA-filters Corona-proof?
| 24/11/2020
Interface lanceert nieuwe collectie tapijttegels ‘Dolomite’
| 24/11/2020
Zijn HEPA-filters Corona-proof?
| 24/11/2020
MEWA deurmatten om afstands- en hygiëneregels te volgen
| 23/11/2020
FM Day 2020: De digitale werkplek schiet uit de startblokken
| 23/11/2020

Meer news