 |
De schoonmaak van ziekenhuizen beheren 2.0
|
|
De Cliniques Universitaires Saint-Luc hebben het beheer van al hun schoonmaakactiviteiten geïnformatiseerd. Een primeur voor België! Dubbele doelstelling van het in 2018 gelanceerde project: de organisatie van het werk van de 300 schoonmaaksters rationaliseren en de geleverde dienst optimaliseren en rendabeler maken. En de uitdaging is aangenomen.
125.000 m2, meerdere gebouwen, 6000 ruimtes waarvan 1000 ziekenhuiskamers, 26 operatiezalen… Deze cijfers geven al een goed beeld van de kolossale uitdaging die het dagelijkse onderhoud van de Cliniques Universitaires Saint-Luc in Sint-Lambrechts-Woluwe met zich meebrengt. Tot drie jaar geleden werd de schoonmaak nog "op grootmoeders wijze" georganiseerd. De verpleegkundigen lieten de schoonmaakdienst telefonisch weten dat er een kamer vrijkwam en dat deze schoongemaakt moest worden. De schoonmaak noteerde het verzoek op papier en stuurde vervolgens een van de 300 schoonmaaksters van de dienst om de kamer te "doen" ... Een verouderd systeem dat leidde tot tijdverlies, dat niet efficiënt was en dat vaak klachten van de aanvragende dienst opleverde waarvan niet altijd gecontroleerd kon worden of ze terecht waren. Vandaag heeft een IT-beheertool de telefoon en het papier overbodig gemaakt. Leve de planning en het overzicht van de werklast, van de beschikbare middelen en van alle behoeften van de megastructuur van dit ziekenhuis dat 24 uur per dag, 7 dagen per week werkt ...
|
27/04/2022
Schoonmaak en Hygiëne
|