 |
Hybride werken, hybride mobiliteit
|
|
Vandaag is er nog weinig twijfel dat de lang aanslepende gezondheidscrisis geleid heeft tot een algemene invoering van het hybride werken. Hybride werken gaat gepaard met minder afgelegde kilometers voor het woon/werkverkeer, met andere mobiliteitsbehoeften en een meer hybride invulling van de mobiliteit. Meer dan ooit ligt er heel wat rekenwerk op de tafel van de fleet/mobility manager.
Er is heel wat paniek ontstaan na de aankondiging van de ‘zero emissie’ strategie van onze regering, uiteindelijk bekrachtigd door publicatie in het Belgische Staatsblad op 3 december 2021. Daarom is het belangrijk om de hoofdlijnen van de autofiscaliteit nog even op een rijtje te zetten, temeer daar deze nu redelijke zekerheid bieden voor de periode 2022 tot 2031.
- Alle bestaande federale berekeningsformules voor de autofiscaliteit blijven dit jaar onveranderd doorlopen. Wel wijzigt het VAA als gevolg van een indexering eind 2021, wat tot een verhoging met +5 à +15% kan leiden, afhankelijk van het aandrijftype.
- Indien het homologatiedocument zowel de NEDC 2.0 als WLTP uitstootwaarde vermeldt, mag de laagste waarde gehanteerd worden voor de autofiscaliteit. Voor alle nieuw bestelde wagens zal evenwel in 95% van de gevallen enkel nog de WLTP-uitstootwaarde vermeld staan.
...
|
06/07/2022
Fleet Management
|