 |
FM, een opportuniteit in economische crisis?
|
|
IFMA bracht enkele tenoren uit de wereld van Facility Management rond de tafel voor een open debat rond de evolutie van deze discipline in de actualiteit van een harde economische crisis. Wordt de rol van FM beknot door de huidige toestand of is dit juist een opportuniteit om de al lang voorbereide FM-projecten te concretiseren?
Moderator: Hoe ziet Facility Management eruit in niet-crisis tijden? René Van de Broek (AXA): FM ressorteert bij AXA onder HR. Er zijn drie partijen die ser-vices verlenen aan het personeel: HR, ICT en FM. Ik zie het als ideaal wanneer deze drie onder één kap zitten. Chris Claessens (PWC): In de bedrijfswereld is FM een nog sterk evoluerende discipline. In de ziekenhuiswereld staat men al veel verder vanwege de complexiteit van het gegeven. FM werkt er voor drie klanten: het medisch team, de zorgverstrekkers en de patiënten. Kris Cloots (ISS): FM heeft de voorbije jaren een enorme evolutie doorgemaakt. Vandaag gaat het over een grote complexiteit en is er veel geld mee gemoeid. Ik durf FM te beschouwen als een ‘hoteldienst’ voor het personeel. Alain Vandenbrande (Facilicom): FM wordt in vele ondernemingen nog niet als een zelfstandige discipline erkend en ergens bijgestopt. FM is zeer belangrijk voor de uitstraling van het bedrijf tegenover de eigen medewerkers.
|
21/04/2009
Facility Management
|