FRNL | | NewsBibliotheekAgendaNewsletterJobsAdvertisingContact |
  
Home » Bibliotheek » Ontwerp van een Philips-experience

Ontwerp van een Philips-experience

Het gebruik van hout op de vloer en verlaagd plafond creëert een warme en huiselijke sfeer. foto: Toon Grobet
In Brussel implementeert het studie- en adviesbureau PROCOS een nieuwe werkomgeving voor de medewerkers van het hoofdkantoor van Philips Belux. Daarmee zet het elektronicabedrijf de filosofie van Workplace Innovation (WPI) in eigen rangen consequent door. De nieuwe werkomgeving beantwoordt helemaal aan de Philips-experience, met een creatieve touch als aangename particulariteit.

Door de snelle opkomst van ICT ondergaan werkomgevingen in ijltempo een metamorfose. Kantoren zijn allesbehalve out, ook al voorspelde trendwatcher in sociale ontwikkelingen, Alvin Toffler aan het einde van de 20ste eeuw de komst van ‘the electronic cottage.’ Wonen, werken en vrije tijd zouden in zijn visie in één ruimte zijn geïntegreerd. Maar dat is vandaag zeker niet het geval. Telewerken mag dan een wijdverbreid fenomeen zijn geworden, kantoren bestaan nog steeds. Alleen klinkt harder de vraag: welke eisen stelt de ‘nieuwe economie’ aan kantoorgebouwen? Wat is de boodschap die het moderne kantoor moet uitstralen? Wie het kantoor van Philips in Brussel op de zesde verdieping binnenloopt, voelt zich steevast omarmt door de warme charme van een inspirerende werkomgeving.

Health and wellbeing op de werkplek
En dat is precies wat Philips, als wereldleider in Health and Wellbeing oplossingen, voor ogen had voor zijn medewerkers. Workplace Innovation (WPI) is een Philips programma dat gestart is in 2005 en wordt geleid door Philips Corporate Real Estate, IT en HR. De doelstelling is de huidige inrichting van de Philips kantoren omvormen tot een inspirerende ‘state of the art’ werkomgeving waarbij het ondersteunen van de werkprocessen centraal staat.

Daarbij is de werkomgeving meer flexibel en stelt ze de medewerkers in staat om meer creatief, geïnspireerd en productiever te werken. Ron Blanken, Vice- President Philips Corporate Real Estate: “Hoe kunnen we in onze werkomgeving beter gebruik maken van beschikbare gebruiksvriendelijke technologieën? Dat was voor ons de vraag. In dit plaatje is WPI een voornaam onderdeel. We willen in onze kantoren een jonge en frisse Philipsbeleving. Noem het de corporate branding waarbij bovendien onze producten perfect passen in een omgeving waar mensen samenwerken. We zijn ons bewust van de diversiteit in cultuur binnen onze wereldwijde organisatie. Daarom laat onze corporate WPI policy aan de consultants toe om creatief om te gaan met lokale elementen zolang dit binnen de guidelines past. Dit is in Brussel zeker geslaagd.”


Download gratis de PDF van dit artikel om het vervolg te lezen...  Download gratis de PDF van dit artikel om het vervolg te lezen...


19/05/2011
Huisvesting & werkomgeving
 



Ander nieuws
Siemens ‘Leader’ digitale IoT-platformen voor gebouwexploitatie
| 11/12/2024
EEG Digital Buildings
| 10/12/2024
Nieuwe energielabels voor een groenere toekomst
| 06/12/2024
Brandveiligheid voor EV's en laadpalen in parkings
| 05/12/2024
G4S-opleiding: AI, Big Data en databeheer in security
| 05/12/2024

Meer news