FRNL | | NewsBibliotheekAgendaNewsletterJobsAdvertisingContact |
  
Home » Bibliotheek » Interview Geneviève Jamin l 20 jaar facilitaire diensten: van operationeel naar strategisch

Interview Geneviève Jamin l 20 jaar facilitaire diensten: van operationeel naar strategisch

Geneviève Jamin, Senior Vice President Strategy, Sodexo Belgique
Sinds de lancering van Sodexo in 1966, waarvan de Belgische dochteronderneming vijf jaar later werd opgericht, is de leverancier van cateringdiensten geleidelijk aan veranderd in een facility manager. Een specialisatie die met een alsmaar gevarieerder aanbod uitpakt. Interview met Geneviève Jamin, Senior Vice President Strategy bij Sodexo Belgium.

Wat Sodexo zo bijzonder maakt, is zijn betrokkenheid als internationale groep bij de ontwikkeling van facilitaire diensten, waarbij de dochterondernemingen echter de vrijheid krijgen om hun dienstverleningen aan te passen aan de lokale voorwaarden. “De uitdagingen van de klanten verschillen van land tot land. In België hebben we ervoor gekozen om vijftien facilitaire diensten te ontwikkelen” licht Geneviève Jamin toe.
Twee decennia geleden werden het onderhoud en de schoonmaak van een gebouw nog beschouwd als een noodzakelijk kwaad. “De enige uitzondering was de catering, die bedrijven beschouwden als een voordeel dat zij hun medewerkers toekenden” zegt Geneviève Jamin. Maar wat in het begin beheerd werd door de HR-afdeling en de aankoopdienst, verhuisde stilaan naar wat later de afdeling 'Facilities' zou worden. Twee totaal verschillende werelden als schoonmaak en catering werden dus samengevoegd. “In België zijn we in de jaren tachtig begonnen met facility management, maar sinds een jaar of tien maakt het duidelijk deel uit van de groepsstrategie”. Door de jaren werd het facilitaire dienstenaanbod meer en meer uitgebreid, met onder andere technisch onderhoud vanaf de jaren zeventig.
In de jaren tachtig was Sodexo België vooral actief op het gebied van 'soft services' (onthaal, schoonmaak, catering en klein onderhoud). “Toen de verschillende diensten samengevoegd werden, nam de interesse in een geïntegreerd beheer toe. Voortaan waren het dezelfde personen die in de vergaderzalen en in de bedrijfsrestaurants kwamen. Een logisch gevolg hiervan was dat dit coherente beheer van de prestaties gekoppeld werd aan de strategische uitdagingen van de klanten. We moesten aantonen welke toegevoegde waarde wij konden leveren ten aanzien van hun eigen doelstellingen”.



Download gratis de PDF van dit artikel om het vervolg te lezen...  Download gratis de PDF van dit artikel om het vervolg te lezen...


24/06/2013
Facility Management
 



Ander nieuws
Andrews Sykes opent alweer nieuwe vestiging in Kortrijk
| 26/01/2023
IFMA’s ‘Experts’ Assessment, Vol. 2’
| 26/01/2023
Planon verwerft meerderheidsaandeel in PropTech-bedrijf Ubigreen
| 25/01/2023
Ledvance Linear Magnetic Batten voor eenvoudige LEDificatie
| 24/01/2023
Kosten in de marge maken bedrijfswagen flink duurder
| 24/01/2023

Meer news