|
FMIS vandaag Informeren, controleren en strategisch plannen
|
|
Wij hebben enigszins getwijfeld bij het vastleggen van de redactionele inhoud voor deze ‘Profacility Guide 2016’ om het onderwerp FMIS, voluit Facilitair Management Informatie Systeem, opnieuw aan te snijden. Iedereen die ook maar iets met het vakgebied facility management te maken heeft kent immers het begrip. Elke Facility Manager die we mogen ontmoeten heeft het ook steeds weer over ‘meer doen met minder middelen’. Dan is FMIS de niet te missen bondgenoot!
Vandaag zit de voor de Facility Manager relevante informatie nog al te vaak sterk verspreid binnen de organisatie. Naarmate er hogere eisen gesteld worden aan het vakgebied facility management maakt een op de organisatie afgestemde FMIS software zich onmisbaar voor zowel het dagelijks operationeel beheer als het strategisch plannen in de toekomst. Steeds meer wordt van de Facility Manager verwacht op lange termijn te denken, met in het bijzonder aandacht voor MVO, asset management en TCO, terwijl de vastgoedmarkt en in mindere mate de diverse dienstverleners nog vaak op korte termijn denken en handelen.
Voor de Facility Manager is FMIS als gecentraliseerd systeem dat alle data en informatie bundelt m.b.t. de gebouwen, de assets en de facilitaire processen dan ook een essentieel tool voor het ontwikkelen van een lange termijn denken. Vanuit FMIS kan facility management zelf ook data integreren in het data management systeem van de onder-neming, waardoor een betere connectie ontstaat tussen het facilitaire departement en de organisatie.
|
20/04/2016
Facility Management
|