FRNL | | NewsBibliotheekAgendaNewsletterJobsAdvertisingContact |
  


  “Efficiënt organisatorisch beleid om de continuïteit te garanderen”
Vinçotte gooit momenteel al haar kennis en ervaring in de strijd tegen het coronavirus. Bedrijven doen er volgens Bart Janssens (operations manager Statutory Services, Utilities & Certification Building Vinçotte) immers best alles aan om een tweede lockdown of uitbraak van het virus in het bedrijf te vermijden: “Een efficiënt beleid met de juiste organisatorische maatregelen is cruciaal.”
| 07/12/2020
 
  “Activity Based Facilities worden alsmaar belangrijker”
Activity Based Working én Activity Based Facilities spelen volgens Wouter Ommeslag (directeur Facilicom Solutions) een belangrijke rol in het nieuwe normaal: “Het sterk toegenomen thuiswerk vertaalt zich in minder en anders ingerichte vierkante meters. Binnen het kader van een coronaproof werkomgeving zullen sensoren en slimme IoT-toepassingen vaker ingezet worden.”
| 30/11/2020
 
  “Medewerkers nu vooral een veilig gevoel geven”
Van zodra er een vaccin beschikbaar is zullen we volgens Bart Mariman (Chief Commercial Officer ISS) wellicht teruggaan naar de normale manier van werken, weliswaar met enkele veranderingen: “Nu komt het er vooral op aan om werknemers die opnieuw naar kantoor komen een veilig gevoel te geven. We zien daarenboven dat toekomstgerichte bedrijven onder de noemer ‘Work as an expierence’ nog een stap verder gaan met de bedoeling medewerkers te motiveren én te behouden.”
| 18/11/2020
 

  “Bedrijfsrestaurants evolueren naar een supermarktbeleving”
Bart Matthijs (managing director Compass) denkt dat bedrijfscatering nooit meer wordt zoals voorheen: “Veel werknemers zullen thuiswerken. Flexibiliteit is hierin het sleutelwoord. Ik zie de traditionele zelfbedieningsrestaurants in bedrijven evolueren naar een retailomgeving met kwalitatieve take-away gerechten.”
| 11/11/2020
 
  Corona impacteert onze facilities
De coronacrisis heeft ook de wereld van de facilities zwaar getroffen. “Nogal wat bedrijven worden als het ware verplicht om dieper over bepaalde zaken na te denken. Zo is het hoofdkwartier niet langer de werkplek waar de meeste medewerkers aan de slag zijn, enkel de kernfuncties van het bedrijf blijven daar behouden. De doorbraak van het telewerken zorgt ervoor dat de onderneming zelf vooral een ontmoetingsplaats is geworden”, aldus Marnix Dejonghe, Cluster Manager van VINCI Facilities.
| 28/10/2020
 
  Complementariteit tussen thuis- en kantoorwerken als nieuwe FM-uitdaging
De Covid-19 pandemie en de daarmee samenhangende verplichting tot thuiswerken heeft zowel aan werknemers- als aan werkgeverszijde heel wat twijfels weggenomen. Eerstgenoemden hebben de smaak nu echt goed te pakken; laatst genoemden hebben kunnen vaststellen dat het effectief kan. Beide partijen hebben echter ook nog heel wat weg af te leggen om thuiswerken te optimaliseren. En… het kantoor is met zekerheid nog lang niet dood.
| 21/10/2020
 

  “Een professionele thuisomgeving creëren”
Nancy Herwegh (42), Afdelingshoofd Facilitair Management binnen Het Facilitair Bedrijf, ging in 2002 na haar studies Handelswetenschappen van start bij de Vlaamse overheid. Na 18 jaar werkt ze er nog met evenveel goesting, momenteel als afdelingshoofd van de afdeling Facilitair Management: “Hou vast aan de basis, maar probeer de dienstverlening opnieuw uit te vinden. We zijn het verplicht aan ons vakgebied om onszelf uit te dagen en op de voorgrond te treden. Het Facilitair Bedrijf heeft mij steeds kansen gegeven. Vandaar dat ik er nog altijd even graag werk.”
| 09/09/2020
 
  Building lifecycle intelligence
In maart nodigde Spacewell, deel van de Nemetschek Group, die zestien entiteiten overkoepelt, uit voor een congres dat focuste op het intelligente en allesomvattende beheer van de totale levenscyclus van een gebouw, met als ultieme doel ‘Laat gebouwen werken voor mensen’.
| 24/08/2020
 
  “Facility management wordt een alsmaar aantrekkelijkere carrièrekeuze”
Els Van Goethem (44) ziet vanuit haar functie als head soft services bij de NAVO steeds vaker dat potentiële werknemers de ‘work-life balance’ als voornaamste criterium naar voren schuiven om al of niet voor een bepaald bedrijf te kiezen. Aanpassing, flexibiliteit en diversificatie van werkgeverskant zijn met andere woorden een belangrijke troef in de war for talent. En ook voor de Facility Manager is een kritische rol weggelegd.
| 17/08/2020
 
  “De coronacrisis beïnvloedt de war for talent op diverse vlakken”
De werkplekbeleving en wellbeing speelden voor de coronacrisis reeds een grote rol in de war for talent en zullen in het postcoronatijdperk nog belangrijker worden volgens Davy Van Den Meersche (real estate portfolio manager BeNeLux & UAE Robert Half). “Hoe gaan we (potentiële) medewerkers nog motiveren om naar het kantoor te komen? Werkgevers zullen meer dan ooit op de juiste knoppen moeten drukken.”
| 10/08/2020
 

Leveranciers en Dienstverleners
Zoek een leverancier
Activiteitensector
Naam van de leverancier
Heet van de naald
50% kampt met technische problemen tijdens het thuiswerken 

Ander nieuws
Naar het park, naar de fitness of toch naar kantoor?
| 05/03/2021
Facility services @ home
| 04/03/2021
Evolutie naar een hybride kantoor
| 03/03/2021
Het zuiverende licht
| 03/03/2021
ETAP Lighting International kiest resoluut voor circulaire economie
| 02/03/2021
Pandemie zorgt voor herdefiniëring werkplekken
| 01/03/2021
Iris WeWork wint Corporate IT Award 2020
| 26/02/2021
Gratis webinar over telewerk
| 26/02/2021
Megatrend textielsharing bereikt de textielbranche
| 25/02/2021
50% kampt met technische problemen tijdens het thuiswerken
| 24/02/2021
Circulaire wachtbank Will van Drisag
| 23/02/2021
MobilityPlus haalt 1 miljoen euro op voor elektrificatie wagenparken
| 22/02/2021
Webcam achtergrond en persoonlijkheid
| 19/02/2021
Telewerk geregeld door een collectieve arbeidsovereenkomst (CAO)
| 18/02/2021

Meer news