FRNL | | NewsBibliotheekAgendaNewsletterJobsAdvertisingContact |
  
Home » Bibliotheek » Facility Management


  Het Home Office in topvorm
De uitbraak van het Corona-virus heeft kenniswerkers wereldwijd tot thuiswerken verplicht. Internationale studies wezen al na de eerste golf uit dat het technisch best wel lukte, maar dat thuiswerkers een gebrek aan ‘connectie’ met collega’s en organisatie als nadelig ervoeren. Nadrukkelijker klonk nog het gemis van de ergonomische kwaliteiten van het bureau en de kantoorstoel op de werkvloer.
| 12/04/2021
 
  “Geëvolueerd van een manusje-van-alles naar een volwaardige businesspartner”
Kris Brans(46) voelt zich al bijna vijftien jaar thuis in de bedrijfscultuur van IKEA, die gedragen wordt door sterke waarden als eenvoud en duurzaamheid. Doorheen zijn carrière en diverse functies ontwikkelde hij naast de passie voor techniek een bijzondere interesse voor de psychologische kant van de realiteit. Als Cluster FM manager voor Frankrijk, België en Nederland rolde hij de afgelopen jaren een aantal uitdagende internationale projecten uit zoals de gelijkschakeling van de facilitaire scope binnen de hele groep.
| 06/04/2021
 
  IFMA Belgium wordt belfa
Een nieuw jaar, een nieuw hoofdstuk. Zo ook voor IFMA Belgium. Na 20 jaar slaat de vakvereniging haar vleugels uit en gaat ze onafhankelijk verder onder de naam belfa (belgian facility association). Een beslissing omwille van meerdere redenen. We spreken director Tanja Barella en voorzitter Marc Van Horenbeeck in het gloednieuwe business & event center Frame21 Brussels Airport, waar belfa sinds 1 februari gevestigd is.
| 31/03/2021
 

  Communicatie moet mensen emotioneel raken
Communicatie is één van de vele facetten van Facility Management en richt zich tot zeer onderscheiden doelgroepen. Om de boodschap maximaal te laten overkomen bij directie, interne klanten, leveranciers en een diversiteit aan stakeholders biedt ‘storytelling’ een belangrijke tool.
| 08/02/2021
 
  Welke impact heeft de coronacrisis op facility management in België?
U komt het te weten in het rapport dat IFMA Belgium Chapter in september publiceerde. De enquête werd in augustus 2020 uitgevoerd. De resultaten geven de impact van de coronacrisis weer en bieden ook nu, tijdens de tweede lockdown, nuttige inzichten. Een samenvatting.
| 25/01/2021
 
  “Innovatie moet niet altijd rocket science zijn”
We zijn net voor de tweede lockdown te gast in het Ziekenhuis Geel. Manager Facilitaire Diensten Hubert Kerstens (56) ontvangt ons aan het heringericht onthaal, dat binnenkort in een warm kleedje wordt gestoken. Het typeert het regionaal ziekenhuis, dat ook in beangstigende coronatijden gastvrijheid uitademt. Maar er wordt tevens aan innovatie gewerkt, en dat hoeft niet steeds rocket science te zijn.
| 11/01/2021
 

  “Efficiënt organisatorisch beleid om de continuïteit te garanderen”
Vinçotte gooit momenteel al haar kennis en ervaring in de strijd tegen het coronavirus. Bedrijven doen er volgens Bart Janssens (operations manager Statutory Services, Utilities & Certification Building Vinçotte) immers best alles aan om een tweede lockdown of uitbraak van het virus in het bedrijf te vermijden: “Een efficiënt beleid met de juiste organisatorische maatregelen is cruciaal.”
| 07/12/2020
 
  “Activity Based Facilities worden alsmaar belangrijker”
Activity Based Working én Activity Based Facilities spelen volgens Wouter Ommeslag (directeur Facilicom Solutions) een belangrijke rol in het nieuwe normaal: “Het sterk toegenomen thuiswerk vertaalt zich in minder en anders ingerichte vierkante meters. Binnen het kader van een coronaproof werkomgeving zullen sensoren en slimme IoT-toepassingen vaker ingezet worden.”
| 30/11/2020
 
  “Medewerkers nu vooral een veilig gevoel geven”
Van zodra er een vaccin beschikbaar is zullen we volgens Bart Mariman (Chief Commercial Officer ISS) wellicht teruggaan naar de normale manier van werken, weliswaar met enkele veranderingen: “Nu komt het er vooral op aan om werknemers die opnieuw naar kantoor komen een veilig gevoel te geven. We zien daarenboven dat toekomstgerichte bedrijven onder de noemer ‘Work as an expierence’ nog een stap verder gaan met de bedoeling medewerkers te motiveren én te behouden.”
| 18/11/2020
 
  Corona impacteert onze facilities
De coronacrisis heeft ook de wereld van de facilities zwaar getroffen. “Nogal wat bedrijven worden als het ware verplicht om dieper over bepaalde zaken na te denken. Zo is het hoofdkwartier niet langer de werkplek waar de meeste medewerkers aan de slag zijn, enkel de kernfuncties van het bedrijf blijven daar behouden. De doorbraak van het telewerken zorgt ervoor dat de onderneming zelf vooral een ontmoetingsplaats is geworden”, aldus Marnix Dejonghe, Cluster Manager van VINCI Facilities.
| 28/10/2020
 

Leveranciers en Dienstverleners
Zoek een leverancier
Activiteitensector
Naam van de leverancier
Heet van de naald
Edge computing: hoe installeer je effectief een technologische keuze? 

Ander nieuws
Corona schudt kaarten door elkaar voor de FM-sector in Frankrijk
| 16/04/2021
23ste editie vakbeurs Facilitair & Gebouwbeheer
| 30/03/2021
Facility services @ home
| 04/03/2021
Evolutie naar een hybride kantoor
| 03/03/2021
Verder uitstel FM Day een feit
| 17/02/2021
Hoe jongeren kijken naar hun toekomst op de arbeidsmarkt
| 15/02/2021
Een uniforme look voor werk- en beschermende kleding
| 05/02/2021
Trends: ervaren interim managers ondersteunen change management
| 03/02/2021
IFMA Belgium Chapter verhuist
| 28/01/2021
ManpowerGroup vereenvoudigt structuur tot 4 merken
| 21/01/2021
Flexibiliteit in de strijd om talent aan te trekken en te behouden
| 07/01/2021
PuroZone antivirus folie beschermt 5 jaar tegen COVID-19
| 06/01/2021
Onderzoeksrapport: De toekomst van werk
| 05/01/2021
Acoustics as a Service ontzorgt de facility manager
| 09/12/2020

Meer news