FRNL | | NewsBibliotheekAgendaNewsletterJobsAdvertisingContact |
  

AH op kantoor: verdringt de supermarkt de kantoorcatering?

[+]

[+] (foto: © yasmin hargreaves)

De Covid-19 pandemie heeft vele slachtoffers gemaakt, daaronder ook de professionele cateringbedrijven. Als telewerken de norm is, dan zijn er geen klanten voor het bedrijfsrestaurant en/of is het aantal mensen dat wel nog naar het bedrijf komt te klein om een rendabele exploitatie van de bedrijfscatering mogelijk te maken. In Nederland reageert de bekende supermarktketen Albert Heijn… met België in het vizier. In Nederland slaan Albert Heijn en Selecta de handen in elkaar voor het onbemande concept ‘Albert Heijn to go’, dat gevarieerd en gezond eten op de werkvloer wil aanbieden.

Selecta met hoofdkantoor in Zwitserland, is Europees marktleider voor ‘food and beverage’ zelfbedieningsconcepten op de werkvloer en in de openbare ruimte. Het concept is best te omschrijven als een modulaire, onbemande micromarket, waar consumenten op elk moment van de dag eten en drinken kunnen kopen. Sinds 1957 is de onderneming actief in 16 Europese landen en telt vandaag meer dan 200 vestigingen.

Albert Heijn voegt zijn ‘vers on-the-go assortiment’ toe aan de Selecta formule. Samen bieden ze een formule voor maatwerk op elke locatie en mikken voor 2021 op minimaal 100 kantoorlocaties in Nederland. Naast de kantoorwereld ziet Albert Heijn voor deze onbemande winkelformule potentieel in ziekenhuizen en onderwijsinstellingen. Bij de uitrol wordt rekening gehouden met de mogelijkheden en de wensen van organisaties.

Het kantoor als ontmoetingsplek
Selecta deed voorafgaand onderzoek naar de kantooromgeving en ziet deze in de toekomst hoofdzakelijk als ontmoetingsplek en locatie voor samenwerking. Een ‘Grab & Go micromarket’, waar klanten op elk moment van de dag verse en gevarieerde producten kunnen vinden, komt best tegemoet aan de wensen van de kantoorgebruikers. Testen met het onbemande ‘Albert Heijn to go’ concept leverden goede resultaten op.

Jan Marck Vrijlandt, MD Benelux bij Selecta: “Naast de veranderende functie van het kantoor, zien we dat werknemers minder vaak en op wisselende tijden aanwezig zijn op kantoor. Deze trend stelt andere eisen aan het aanbod van food and beverage op de werkvloer en betekent dat werknemers 24/7 toegang moeten hebben tot gevarieerd en gezond eten en drinken. De samenwerking met Albert Heijn laat ons toe in 2021 nog meer organisaties in Nederland te ondersteunen met een uitgebreid assortiment gezond en vers eten en drinken”.

Marit van Egmond, CEO Albert Heijn gaat verder: “Wij zien in Nederland en Vlaanderen nog volop mogelijkheden om ons netwerk verder uit te breiden. Bedrijven zijn steeds meer op zoek naar flexibiliteit in het aanbieden van eten en drinken voor hun medewerkers. Samen met Selecta spelen we in op actuele ontwikkelingen in de werkomgeving en bieden gemakkelijk toegankelijk, lekker en gevarieerd eten, tegen een scherpe prijs. Met dit vernieuwende Albert Heijn to go concept zetten we een volgende stap in de wereld van out-of-home consumptie.”
Eduard Codde
18-12-2020