FRNL | | NewsBibliotheekAgendaNewsletterJobsAdvertisingContact |
  
Home » News » 50% kampt met technische problemen tijdens het thuiswerken

50% kampt met technische problemen tijdens het thuiswerken

Werk is niet langer meer een plek waar je naartoe gaat, maar het is iets wat je juist overal kunt doen. Om met elkaar in contact te blijven, informatie uit te wisselen en de productiviteit te waarborgen, neemt de behoefte aan video- en samenwerkingsoplossingen toe. Wat dit technisch gezien inhoud, hoe goed het in de dagelijkse praktijk werkt, welke eisen er worden gesteld en welke eisen er nog gesteld moeten worden, zijn allemaal vragen die Kingston Technology nader heeft onderzocht door een internationaal onderzoek uit te voeren in België, Duitsland en Nederland.

Meer dan 70% van de thuiswerkers in België gebruikt oplossingen zoals Slack, Zoom, Teams of Skype, waarvan 50% van de mensen deze tools in werk gerelateerde sfeer vanuit het thuiskantoor gebruikt. De jongste leeftijdsgroep van 18 tot 24 jaar gebruikt de tools aanzienlijk intensiever. In Duitsland maakt bijna twee derde van de werkenden gebruik van videotoepassingen, in Nederland is dat maar liefst 103% en in België 104%. De tools worden voor zowel privé als voor werk gebruikt1 door gebruikers die in toenemende mate afhankelijk zijn van de goede werking van de technologie. De vraag blijft of de problemen die thuiswerkers ervaren ook echt daadwerkelijk met een slechte internetverbinding te maken hebben.

Bijna de helft van alle respondenten in de drie landen ervaart technische problemen bij het thuiswerken of het gebruik van diverse video-conferentiesystemen (DE: 48%, NL: 53%, BE: 46%). Bovendien ziet 16% van de Belgische thuiswerkers die videotools gebruiken een trage computer als oorzaak van het probleem, maar slechts 6% noemt een gebrek aan opslagcapaciteit als mogelijk probleem. In feite begrijpt 71% van de ondervraagde Belgen niet of nauwelijks hoe de prestaties van hun computer verband houden met de opslagoplossing die zij gebruiken én welke invloed dit heeft op hun gebruik van de verschillende videotools. Met maar liefst 63% in Nederland en 59% in Duitsland is de situatie in de buurlanden vergelijkbaar met die van België.

Met slechts een paar upgrades kunnen werkgevers dus al veel doen om de ervaring van de thuiswerkplek te verbeteren en de online vergaderingen van hun werknemers soepel te laten verlopen. Echter, de overgang naar het thuiswerken is in veel gevallen niet altijd optimaal verlopen. Bijna 30% van de Belgen en Nederlanders (t.o.v. 16% van de Duitsers) hebben geen technische ondersteuning van hun werkgever gekregen en hebben de zaken zelf moeten regelen. Aan de andere kant zijn er veel bedrijven die hun werknemers al adequaat ondersteunen: vooral in Nederland (23%) heeft de IT-afdeling geholpen bij het opzetten van thuiskantoren, terwijl we in België (21%) en Duitsland (18%) nog wat achterlopen.
Guy Leysen
24-02-2021


 Naar de website >>