FRNL | | NewsBibliotheekAgendaNewsletterJobsAdvertisingContact |
  
Home » News » Dynamisch zitten

Dynamisch zitten

(foto: <a target='_blank' style='text-decoration: underline' href='https://nl.123rf.com/profile_highwaystarz'>highwaystarz</a> - 123RF)
(foto: highwaystarz - 123RF)

Het verplicht thuiswerken heeft er in vele gevallen voor gezorgd dat we nog meer uren zittend aan het computerscherm en toetsenbord doorbrengen. Soms wordt urenlang doorgewerkt, zonder enige vorm van beweging. Rugklachten, die het gevolg zijn van chronisch overbelaste tussenwervelschijven, komen in onze ‘zittende maatschappij’ alsmaar frequenter en op jongere leeftijd voor. We nemen ook bijna spontaan een verkeerde zithouding aan, zonder aandacht te schenken aan een verantwoorde lichaamsondersteuning. Steeds nadrukkelijker klinkt het advies om het zitpatroon zoveel mogelijk te doorbreken door meer te bewegen, zowel op de thuiswerkplek als voor wie naar kantoor gaat.

Wie meer dan 8 uur per dag zit en heel weinig beweegt, loopt 74% meer kans op hart- en vaatziekten dan mensen die minder dan 4 uur zitten per dag en erg veel bewegen. Een lange tijd onafgebroken zitten heeft een negatief effect op de ruggengraat en is slecht voor de spieren en de ledematen. Het lichaam lijdt daardoor aan onvoldoende bloedcirculatie en zuurstoftoevoer, wat een lagere vetverbranding in de hand werkt en negatieve gevolgen kan hebben voor de hersenen. Meer bewegen maakt actiever, alerter en daardoor veelal ook gelukkiger.

Rugklachten
Rugklachten zijn een complex gegeven en kunnen vaak op weinig begrip rekenen. Ze worden als een ‘kwaaltje’ van voorbijgaande aard weggewuifd. De meeste rugklachten kunnen ook niet worden toegeschreven aan een precies afgelijnde oorzaak. Rugklachten die zich plots manifesteren, zijn veelal het cumulerende resultaat van een langdurige beschadiging. Anderzijds is er geen aantoonbaar verband dat plotse rugklachten zullen evolueren tot een chronische pijn in de onderrug, het meest hinderlijke symptoom bij rugpatiënten.

Niet alleen de rug wordt geteisterd door het vele zitten, ook het bekken is een zwak punt. Ons bekken is helemaal niet gevormd om te zitten en heeft daarom ook geen echt steunvlak. Een foutieve positie van het bekken zorgt voor overbelasting van tussenwervelschijven en wervelkolom. Bovendien heeft het bekken een verschillende ondersteuning nodig, naargelang we rechtop zitten of achterover leunen tegen de rugleuning van een stoel.

Het vele zitten haalt de spieren uit hun natuurlijk evenwicht en wanneer we daarbij ook nog een foute zithouding aannemen, dan leidt dit tot spanningen en verkrampingen, een afremming van de bloeddoorstroming en een snel opstekend gevoel van vermoeidheid.

Zithouding variëren en bewegen
Ons lichaam heeft nood aan beweging en afwisseling. Daarom moeten we het zitten dynamisch maken. Beweging vermijdt problemen met stijve rug- en schouderspieren. De lichaamsbeweging tijdens het zitten versterkt tevens de bloedtoevoer naar de hersenen, wat resulteert in een verhoogde hersenactiviteit en het stimuleren van het concentratievermogen.

Een natuurlijke zithouding aannemen betekent dat het hoofd zich recht boven de ruggengraat moet bevinden, net zoals wanneer we stappen. De heuphoek is open, zodat een natuurlijke curve van de lendenen ontstaat, wat een vrije ademhaling en een vlotte energiestroom in de hand werkt. De ideale (kantoor)stoel is zo ontworpen dat hij de natuurlijke behoefte om te bewegen en te variëren van zithouding niet tegenwerkt, maar juist bevordert.

Altijd zitten is niet goed, maar altijd staan is dat evenmin. Essentieel is de afwisseling van beide, wat als ‘dynamisch werken’ benoemd wordt. Het inlassen van een pauze met een interval van maximaal twee uur, is aangewezen om vermoeidheid tegen te gaan. Tijdens die pauze kan extra beweging zeker bijdragen om nadien langer fit te blijven. Opstaan, rondstappen, eens goed uitrekken, zijn nuttig om rugpijnen en andere negatieve gevolgen van een zittend leven te vermijden. Bovendien zullen de concentratie en prestaties tijdens het werk er wel bij varen.
Eduard Codde
24-03-2021