FRNL | | NewsBibliotheekAgendaNewsletterJobsAdvertisingContact |
  
Home » News » IFMA-event: bevraging over de werkplek van morgen

IFMA-event: bevraging over de werkplek van morgen

Tijdens de online ronde tafel discussie over de werkplek van morgen die IFMA Belgian Chapter op 26 april organiseerde, legde moderator Anton Maes, WeHUB Leader Belgium, niet alleen het panel van vier internationale experts uit het domein werkplekstrategie een reeks vragen voor. Ook de tientallen deelnemers aan het online event konden reageren met hun visie via polls. We delen hier graag enkele resultaten.

Welke strategische reden zou voor uw organisatie aanleiding zijn om de werkomgeving aan te passen?
28% - Samenwerking verbeteren
17% - Nieuw talent aantrekken en medewerkers behouden
13% - Het welzijnsgevoel op kantoor verbeteren
7% - Het delen van kennis verbeteren
6% - Prestaties verbeteren

Hoe zie je de werklocatie in de toekomst?
67% - Kantoor + thuis + derde locatie
28,5% - Kantoor + thuis
4,5% - Kantoor

Céline Chaverot, Parijs, Frankrijk, heeft actief meegewerkt aan academisch onderzoek naar de toekomst van het werken, evenals de ontwikkeling van vernieuwende oplossingen om het welzijn op het werk te verbeteren: Microsoft ging voor de inrichting van een nieuw kantoor in Zurich (CH) voor 100% interactie. Er zijn slecht 88 werkplekken voor 6000 medewerkers, maar op elke werkvloer zijn er wel twee barrista’s! Driekwart van de oppervlakte is voorbehouden aan ontmoeten.

Clark Elliot, Genève, Zwitserland, Workplace Strategies Consultant AWA Advanced Workplace Associates. Hij is sociaal psycholoog met ruim dertig jaar ervaring voor wat de evolutie van de werkplek in een internationale context betreft: Naar kantoor gaan moet gelijk staan met naar een ecosysteem gaan. Dat kan eventueel gedeeld worden door verschillende bedrijven.

Een ‘future proof’ kantooromgeving moet volgende voorzieningen bieden:
1. Project rooms
2. Een gezellige koffiehoek
3. Ruimten voor brainstorming
4. Open werklounges
5. Gesloten ruimten voor individueel geconcentreerd werken

Céline Chaverot (Frankrijk): Het gedrag van de kantoorgebruiker verandert. Men vraagt zich af waarom men naar kantoor gaat en wat men er gaat doen. Het kantoorgebruik en de motivatie is verschillend per werknemer.

Is het fysiek kantoor cruciaal om een aantrekkelijke werkgever te zijn?
70% - Cruciaal
25% - Verdient wel wat aandacht
5% - Niet echt

Martin Ruppe, Wenen, Oostenrijk, Facility Management & IWMS Consultant bij ERSTE GROUP - OM Objektmanagement GmbH. Hij is We HUB Leader Europe, expert in werkplek strategie en Facility Management: Het kantoor blijft het bindmiddel bij uitstek tussen werknemers en werkgever. Maar de bedrijfscultuur is zeker even belangrijk dan de looks en inrichting van het kantoor. Hybride werken vereist voortdurend verbinden van kantoor- en thuiswerkers. Wie op kantoor werkt zal mogelijk bevoordeeld zijn, bv. door de kans actiever deel te nemen aan meetings.

Céline Chaverot (Frankrijk): In 2030 zullen 75% van de werknemers millennials zijn (Generatie Y). Zij zoeken de authenticiteit en waarden van de organisatie waarvoor ze werken. Er is niet één oplossing voor allen. Luisteren naar de werknemers is noodzakelijk om een aangepaste werkplekstrategie uit te werken.

Clark Elliot (Zwitserland): Werknemers verwachten flexibiliteit en leadership van hun werkgever. Het werken zal voortdurend opnieuw uitgevonden worden.
Eduard Codde
04-05-2022