FRNL | | NewsBibliotheekAgendaNewsletterJobsAdvertisingContact |
  

IFMA World Workplace Europe 2024: Generatie Z, de verwende en onverzadigbare generatie



In de aanhoudende strijd om talent staat Generatie Z uitgesproken centraal. Organisaties willen zich profileren als aantrekkelijke werkgever maar hebben veelal weinig inzicht in hoe ze deze nieuwste generatie professionals aan boord moeten halen en/of de generatiemix op de werkvloer moeten laten slagen. Twee vertegenwoordigers van de Generatie Z namen het podium met hoe ze zijn en wat ze verwachten tijdens IFMA World Workplace Europe 2024.

“Generatie Z is de internetgeneratie die het moeilijk heeft om te deconnecteren” gaf Esmee van den Heuvel mee, studente en Office Manager aan de Breda University of Applied Sciences. “Wij willen geen label opgeplakt krijgen, zijn elk ons unieke zelf en willen revolutioneren via internet en sociale media” voegde Floor Butzelaar toe, studente aan de Breda University of Applied Sciences.
Generatie Z koestert sociale verantwoordelijkheid, inclusiviteit en duurzaamheid als waarden. Ze staat kritisch tegenover organisaties, wil duidelijk zien dat bedrijven daar ook concreet wat aan doen.
Generatie Z wil flexibiliteit naar locatie en tijd, wil werken als het hen best uitkomt. Niet langer ‘one size fits all’, maar wel ‘one size fits one’, wat betekent dat ze een gepersonaliseerd werkaanbod verwachten. De werk/privébalans is zo goed als heilig. Werk moet voldoening geven, ertoe doen. Leven om te werken is uit den boze.
Zij verwachten leadership maar meer nog feedback. Een leidinggevende moet 2-weg communicatie toelaten. Generatie Z wil haar eigen mening kunnen uiten, wil gehoord worden.

Verwachtingen
Een leidinggevende moet vooral een mentor zijn. De werkgever moet waken over het welzijn van de medewerkers en burn-outs voorkomen.
Carrièreplanning is een must voor Generatie Z. Zij willen opties voorgesteld krijgen, verwachten sturing en begeleiding.
Doelen en perspectieven zien, liefst op relatief korte termijn, is een absolute voorwaarde.
Generatie Z komt en gaat. Ze blijven meestal niet lang bij een werkgever, maar keren mogelijk ook terug naar een vorige werkgever. Ze zien de investeringen van organisaties in hun opleiding als een optelsom naar een ‘betere versie van zichzelf’, die ze misschien later als ‘meerwaarde’ terugdragen.
Generatie Z wil bovenal aanvaard worden zoals ze zijn, maar is dat niet wat we allen wensen?

Eduard Codde
15-03-2024