FRNL | | NewsBibliotheekAgendaNewsletterJobsAdvertisingContact |
  
Home » News » De gezondheidscrisis als versneller voor verandering in bedrijven

De gezondheidscrisis als versneller voor verandering in bedrijven



Sinds het einde van de lockdown als gevolg van de COVID-19-pandemie hebben facility managers hard gewerkt om hun bedrijfskantoren veilig te maken. Ze hebben onder meer de nodige gezondheidsmaatregelen getroffen, zodat duizenden werknemers terug naar kantoor konden. Marnik Vermeulen is General Global Manager Real Estate bij IBM. Als antwoord op de vraag hoe hij deze ongeziene crisis ervaart, focuste hij niet op het heden – of “de tijdelijke situatie voor zolang die duurt” zoals hij het zelf verwoordt – maar wel op de toekomst en de gevolgen op middellange en lange termijn van deze economische en sanitaire crisis.

Marnik Vermeulen ergert zich blauw aan bepaalde overdreven, sensatiebeluste uitlatingen die nauwelijks gebaseerd zijn op wetenschappelijke argumenten: “Het is heel goed om visionair te zijn, al is het maar om een gesprek op gang te brengen, maar het moet op de realiteit gestoeld zijn. Dus NEEN, we keren niet terug naar 23 m² per kantoor, we gaan de afgesloten individuele kantoren niet opnieuw invoeren, we trekken de verscheidenheid van activiteitsgebaseerde werkruimten niet in twijfel en we gaan de coffee corner zeker niet afschaffen.”

Voor Marnik Vermeulen is deze crisis een unieke kans om bepaalde tendensen die al enige tijd bestonden, soms onder de oppervlakte, in een stroomversnelling te brengen, en zo in de hele sector verandering teweeg te brengen. “Heel wat bedrijven die vroeger terughoudend waren ten aanzien van telewerk, werden nu verplicht om telewerk in te voeren, en dat heeft tot aha-momenten geleid. Voor sommige activiteiten zal telewerk de norm blijven. Het gevolg daarvan is dat de werkruimte geleidelijk aan zal vervagen van de werkpost waaraan we zitten om te werken, en zal evolueren naar ruimten waar we naartoe trekken om onze collega’s te zien, opleidingen te volgen, te socializen, samen te werken en informatie uit te wisselen. Er zullen dus meer vierkante meters gaan naar ruimten of plaatsen voor vergaderingen en informele gesprekken, en minder naar kantoren. Bedrijfskantoren zullen meer een gemeenschappelijke ruimte worden.
Ik verwacht ook dat ze alsmaar flexibeler zullen worden. Wat lichtjes verschilt van de activiteitsgebaseerde werkomgeving, is dat deze ruimten zelf onmiddellijk aanpasbaar zullen moeten zijn. Verschillende meubelfabrikanten hebben al dergelijke concepten ontwikkeld. Ik verwacht dan ook dat deze trend zich in versneld tempo zal doorzetten.”


Het wordt uiteraard veel ingewikkelder om al deze omgevingen te beheren. We zullen dus technologie nodig hebben om deze complexere en onderling verbonden omgevingen te managen. Systemen voor het reserveren van ruimten, voor het meten en beheren van de bezetting en voor het aanpassen van de kantoorinrichting zullen algemeen verbreid worden.

Over de sanitaire beveiliging van ruimten preciseert Marnik Vermeulen het volgende: “Ik verwacht ook dat er een zekere aandacht zal blijven bestaan om fysiek contact te vermijden. Die aandacht zal niet noodzakelijk komen van de werknemer zelf, maar zal meer gemotiveerd zijn door het bedrijf dat zal willen bewijzen dat het zorg draagt voor zijn personeel. De FM-afdeling zou bijvoorbeeld gebruik kunnen maken van de IoT-technologie om de schoonmaak intelligent te maken, zodat er meer ontsmet wordt en de schoonmaak zelf meer in de loop van de dag gebeurt dan ‘s avonds of ‘s ochtends vroeg.
Idem wat het ontwerp betreft. Ontwerpers zullen specifiek aandacht moeten schenken aan alles wat te maken heeft met het vermijden van fysiek contact wanneer dat mogelijk is. Ik denk aan meer contactloze oppervlakken en een uitgebreidere automatisering van liften, kranen, zeepdispensers. Tegelijkertijd zal men er ook voor moeten zorgen dat de schoonmaak eenvoudiger en efficiënter kan verlopen door te kiezen voor bepaalde afwerkingen en materialen.”


Marnik Vermeulen sluit het interview als volgt af: “Vergeet niet dat dit maar tendensen zijn. Ze doen zich niet van de ene dag op de andere voor. Ze doen zich niet overal voor, en ook niet overal met dezelfde snelheid. Deze crisis is een unieke kans om heel wat van onze ambities in een stroomversnelling te brengen. Bij IBM zijn we bijvoorbeeld van plan om onze ‘IBM Tririga Workplace Management Toolset’ wereldwijd uit te rollen, wat niet gebeurd zou zijn in het pre-COVID-19-tijdperk. Elke crisis komt met kansen. Voor mij is het duidelijk dat met betrekking tot facilitaire en vastgoedfuncties dit het moment is voor ons om proactief te zijn en uit te blinken.”

In de onderstaande video beschrijft Marnik Vermeulen uitgebreider hoe hij deze crisis beleeft en wat zijn visie is op de ontwikkelingen en de toekomst in post-COVID-19-tijden.



Deze video werd gemaakt door Ki’Communications. Het bedrijf heeft bij facility managers gepolst naar hun beleving en ervaring in deze bijzondere periode. Hoe ervaren zij de coronacrisis? Wat is volgens hen de grootste uitdaging in deze vreemde tijden? Hoe gaan zij deze uitdaging aan, of hoe zijn ze deze uitdaging aangegaan?
Didier Van Den Eynde
15-09-2020