FRNL | | NewsBibliotheekAgendaNewsletterJobsAdvertisingContact |
  
Home » News » Strategische technologietrends

Strategische technologietrends

(foto: <a target='_blank' style='text-decoration: underline' href='https://nl.123rf.com/profile_ra2studio'>ra2studio</a> - 123RF)
(foto: ra2studio - 123RF)

Gartner is een naam als een klok in de technologiewereld, in het bijzonder in de wereld van ICT. Als toonaangevend bedrijf voor onderzoek en advies in IT, Finance, HR, Legal en Compliance, Marketing, Sales en Supply Chain, publiceert het jaarlijks een aantal voorspellingen voor het komende jaar. We kennen inmiddels allemaal het begrip IoT. Het 'Internet of Behaviors' is een combinatie van bestaande technologie, die rechtstreeks op het individu mikt, zoals bv. aan gezichtsherkenning en het tracken van een locatie, en waarvan de gegevens vervolgens gekoppeld worden aan gedrag, zoals bv. aankopen of het gebruik van producten.

Deze trend wordt aangezwengeld door Covid-19. Wie na een lockdown terugkeert naar kantoor, wordt er geconfronteerd met (nieuwe) technologie zoals temperatuursensoren, RFID-tags die nagaan of ze regelmatig hun handen wassen, of beeldherkenning die nagaat of iedereen zijn of haar mondmasker wel (correct) draagt. Wie de regels overtreedt, wordt daarop gewezen door slimme luidsprekers.

Zo'n verzameling van gedragsgegevens en de analyse die daarop gebeurt, is waar het Internet of Behaviors (IoB) voor staat. Gartner voorspelt dat tegen eind 2025 de helft van de wereldbevolking zal deel uitmaken van minstens één IoB-project, hetzij privé, hetzij commercieel, hetzij vanuit de overheid.

Total Experience
'Total Experience' is een trend die organisaties er op wijst dat ze een strategie nodig hebben die de klanten- en gebruikerservaring verbindt met de werknemerservaring.Bezoekers die onderweg zijn naar hun afspraak, krijgen een notificatie op hun smartphone van zodra ze zich op geringe afstand van de inkom bevinden. Het bericht bevat instructies over hoe ze kunnen inchecken, gevolgd door een signaal dat aangeeft dat ze veilig kunnen binnen gaan.

Gartner verwacht dat zo'n totaalervaring volgend jaar al het verschil gaat maken bij organisaties. Tegen 2024 zouden de 'total experience' organisaties een competitief voordeel halen van 25 procent in tevredenheidsscores.

Anywhere Operations
Bedrijven moeten onder alle omstandigheden kunnen blijven draaien. Dat betekent (virtuele) toegang van overal en het altijd kunnen opleveren van producten en diensten ongeacht vanwaar de klanten, werknemers, en zakenpartners op dat moment werken. Met andere woorden: digitaal moet nu écht het nieuwe normaal worden. Een 'Anywhere Operations' model is dan ook onmisbaar.

Cybersecurity Mesh
Volgens Gartner is een 'Cybersecurity Mesh' aan de orde die iedereen toelaat om veilig toegang te hebben tot bedrijfsinformatie, ongeacht in welke cloud of op welke server die gegevens zich bevinden en ongeacht waar de persoon zich bevindt. Dé security-perimeter wordt dan 'identiteit'. Niet echt nieuw, maar Covid-19 geeft deze trend een extra duw.

Hyperautomation
Dat betekent alles automatiseren wat er binnen de organisatie kan geautomatiseerd worden! Ook hier ligt Covid-19 aan de basis voor het versnellen van deze trend. Gartner vicepresident Brian Burke: "Wie nu nog niet focust op optimaal werken, op wendbaarheid en op kostenefficiëntie, die loopt in 2021 alleen maar verder achterstand op. Organisaties moeten de legacytoepassingen definitief achter zich laten om voluit voor automatisering en digitalisering te gaan”.
Bron: DataNews
Eduard Codde
12-01-2021