FRNL | | NewsBibliotheekAgendaNewsletterJobsAdvertisingContact |
  
Home » News » Spookauto komt zo!

Spookauto komt zo!

(foto: <a href='https://nl.123rf.com/profile_askoldsb'>askoldsb</a> - 123RF)
(foto: askoldsb - 123RF)

Mobiliteit voor de werknemers is een niet te negeren aspect van Facility Management. Daarbij is het streefdoel te voorzien in een geïndividualiseerde en multimodale aanpak. Dat betekent automatisch meer aandacht voor alternatieven naast de grote bekenden als (lease)auto, openbaar vervoer en (lease)fiets. Autodelen is één van die alternatieven omdat het ‘mobility as a service’ biedt en dus op maat van de noden. In het Duitse Hamburg start binnenkort een project dat autodelen veel aantrekkelijker maakt.

Autodelen is in eigen land het meest bekend in de vorm van auto’s die een vaste standplaats hebben waar ze door de gebruikers moeten opgehaald en teruggebracht worden (vb. Cambio). In andere landen en in het bijzonder in grote steden, ontwikkelde zich het ‘free floating car sharing’. Bij deze vorm van autodelen zoekt de gebruiker via een app de beschikbare auto die zich het dichtst bevindt, rijdt het gewenste traject en laat de deelauto daar gewoon achter. ‘Free floating car sharing’ werkt veel soepeler en dus aantrekkelijker. Een viertal jaar geleden verscheen deze formule ook in Brussel, volgens de providers destijds de enige Belgische stad met voldoende potentieel hiervoor. Vandaag zien we een provider als ‘Poppy’ aanwezig in Brussel, Antwerpen en Mechelen.

Het Duitse project in Hamburg gaat nog een stap verder, door de deelauto voor te rijden waar de gebruiker dat wenst en zonder daarvoor een bestuurder in te zetten. Nadat de auto ‘virtueel bestuurd’ is voorgereden geniet de gebruiker dezelfde voordelen als bij ‘free floating car sharing’.

Teledriving
Vay Technology GmbH is gevestigd in de hoofdstad Berlijn en ontwikkelde de technologie voor het op afstand besturen van voertuigen (teledriving). De speciaal hiervoor opgeleide bestuurders hebben de volledige controle over het voertuig. De keuze viel op een elektrische Kia E-Niro. De teledrivers zitten in een echte autostoel achter een echt stuurwiel en kijken op een breed uitgewaaierd beeldscherm, enigszins vergelijkbaar met een gesofisticeerde spelconsole. Zij hebben ‘zicht’ op de omgeving via de combinatie van data uit verschillende 4G mobiele netwerken en camera’s in de auto. Zo is er o.a. een 360° rondom zicht voor het uitsluiten van blinde hoeken, een belangrijke garantie om ongevallen met voetgangers en fietsers te voorkomen. Vanzelfsprekend is er in elk voertuig een noodstopassistent geïntegreerd.

De benodigde uitrusting in de auto’s valt volgens de provider voordeliger uit dan alle sensoren en technieken nodig voor autonoom rijden. De op afstand bestuurde auto’s rijden enkel in stedelijke gebieden waar geen gaten zitten in de mobiele netwerkdekking.

Vay Technology GmbH stelt een maximum wachttijd van slechts 5 minuten voorop om een auto voor te rijden. Er wordt zelfs vooropgesteld dat bij aankomst de auto niet moet geparkeerd worden (anders dan bij free floating car sharing of klassiek autodelen), daar de teledriver onmiddellijk de auto kan overnemen. Tenslotte belooft het bedrijf nog dat de gebruiker minder zal betalen dan voor een rit met taxidienst Uber.
Eduard Codde
04-11-2021