FRNL | | NewsBibliotheekAgendaNewsletterJobsAdvertisingContact |
  
Home » News » Anders eten ...

Anders eten ...

(foto: <a href='https://nl.123rf.com/profile_dusanzidar'>dusanzidar</a> - 123RF)
(foto: dusanzidar - 123RF)

De gezondheidscrisis heeft ontegensprekelijk een enorme impact gehad op de sector van de foodservice sector. Binnen die sector is bedrijfscatering slechts één facet van het grote geheel. Waar na de zomervakantie gehoopt werd op een terugkeer naar een meer ontspannen, ‘normale’ situatie, blijkt dat nu al te optimistisch. De ‘Foodservice Alliance’ is een professionele organisatie die de food sector voortdurend onder de loep neemt en met de regelmaat van de klok boeiende rapporten, prognoses en toekomstvisies publiceert. Wij kregen inzage het ‘Trendrapport Foodservice markt 2021’.

Het ‘Trendrapport Foodservice markt 2021’ schuift een aantal trends naar voren. Zo wordt een belangrijke rol verwacht voor technologie bij het bezorgen van maaltijden. Food-ondernemers zullen meer moeten investeren en nadenken over concepten en formules die het hoofd kunnen bieden aan onverwachte crisissituaties, zoals de uitbraak van het Corona-virus. Het voorbije jaar is gebleken dat zogeheten convenience kanalen zich beter bestand tonen tegen de impact van pandemieën dan horeca en catering.

Het gedwongen thuiswerken heeft heel wat mensen aangezet om kennis te maken met het online food-aanbod en het gemak van thuislevering van maaltijden te ervaren. Vooral in stedelijk gebied werden food-bezorgdiensten als comfortabel ervaren en zullen ze langdurig als ‘normaal’ integreren in het consumptiegedrag.

Voedselveiligheid kreeg een gevoeliger betekenis tijdens de gezondheidscrisis en zal dat ook blijven. Verhoogde aandacht voor de afkomst van eten is een nieuw gegeven dat tijdens de Covid-19 pandemie de kop op stak. Aandacht voor het respecteren van alle hygiëneregels, die in de food sector ook voor de pandemie al behoorlijk streng waren, zal allicht nooit meer afzwakken. Een uitdaging is het om dit maximaal zichtbaar te maken naar de klanten.

De consument evolueert
Consumenten hechten vandaag meer belang aan een korte keten en nabijheid voor de toelevering. Tijdens de pandemie is ‘take away’ de grote winnaar gebleken, maar dan vooral in kanalen waar het afhalen van eten voordien niet of weinig aan bod kwam. Dat geldt met name voor restaurants, waarvan gezegd wordt dat de maaltijden met meer zorg voor het transport en warmer worden afgeleverd. De food beleving scoort beter bij afhaling dan bij thuisbezorging door een koerier.

De gezondheidscrisis heeft de vraag naar betere verpakkingen aangewakkerd die erin slagen om de temperatuur, het vochtgehalte en de presentatie te bewaren tijdens het transport. Ze moeten bovendien veilig verzegelbaar zijn. ‘Take way’ en ‘delivery’ zullen hun ingenomen sterke positie verankeren maar zoeken naar meer efficiëntie. De consument verwacht een hoger serviceniveau. Een genoemde optie is ‘Call on arrival’, wat betekent dat de klant 3 minuten voor aankomst van de bezorger een telefoontje krijgt om te melden dat de bestelling er bijna is.

Overleven en hernieuwde continuïteit zoeken
Voor catering wordt een langdurige en ingrijpende verandering voorspeld, zonder daarvoor vandaag een strikt kader te tekenen. Toekomstpotentieel en innovatie aan de productiekant wordt verwacht van de ontwikkeling van ‘No-touch-convenience’, het buitenhuis bereiden van maaltijden voor binnenhuis consumptie. Dat verschilt van ‘delivery’-diensten, waar men weet van welke locatie de gerechten komen; hier kent men de aanbieder, niet de plaats waar de keuken staat. Hier valt de benaming ‘dark kitchens’: in het straatbeeld niet zichtbare keukens en bereidingsplaatsen zonder mogelijkheid er te eten. Techbedrijven zullen hierin een rol spelen als regisseur in het spel van vraag en aanbod. Het gemak van bezorgingsdiensten sluit hier op aan.

Retail in opmars
Retail wordt als dominante speler in de foodservice markt gezien. In 2020 ging 10 miljard euro omzet verloren die vooral door de retail werd opgepikt. Retailers hebben de voorbije jaren al stappen gezet naar foodservice, vooral in stadswinkels en op locaties in kantoorwijken met veel traffic. Zij spelen specifiek op ‘functionele consumptie’ en de vraag naar gemak en maximale kwaliteit/prijsverhouding. Er is sprake van een vervaging tussen supermarkten en restaurants. We verwijzen hier ook naar onze bijdragen over de samenwerking tussen Albert Heijn en Selecta – vooreerst in Nederland, maar met plannen voor België – en hun onbemande concept ‘Albert Heijn to go’, evenals het Belgische partnership tussen Foodmaker en Delhaize.
Bron: Foodservice Alliance
Eduard Codde
16-11-2021