FRNL | | NewsBibliotheekAgendaNewsletterJobsAdvertisingContact |
  

Opvallend veel aandacht voor functietitel bij jongere generatie



Dat jonge mensen zo hun specifieke verwachtingen hebben naar de arbeidsmarkt, mag niemand verbazen. Wat wel verbaast is dat de jongere generatie een mooie functietitel opvallend belangrijker vindt dan hun oudere collega’s. Dat kwam aan de oppervlakte na een onderzoek van rekruteringsspecialist Robert Half. Een mooi loon en een goed werk/privé evenwicht worden door iedereen op de arbeidsmarkt belangrijk geacht. Uit het onderzoek dat Robert Half deed bij 1000 Belgische bedienden, komen ook een aantal andere zaken naar boven waar jongeren – in deze context Belgische bedienden jonger dan 34 – in het bijzonder op blijken te letten.

Eén van de meest opvallendste bevindingen uit dit onderzoek is het grote belang dat de jongere generatie hecht aan een mooie functietitel. Liefst 57% van de Belgische werknemers onder de 34 jaar beschouwt dit als een belangrijke vorm van appreciatie. Dat is bijna dubbel zoveel als de andere leeftijdscategorieën (35% van de 35-54-jarigen en 31% van de 55-plussers). Misschien nog opvallender is het feit dat maar liefst 1 op 3 jonge werknemers die titel zelfs belangrijker vindt dan de eigenlijke jobinhoud.

Jeroen Diels (foto links), director bij Robert Half: “Een jobtitel is een benchmark voor de buitenwereld, iets waarmee je anderen een eerste indruk geeft van wat je doet en wat je positie is binnen een organisatie. Ook geeft het veel mensen een gevoel van appreciatie. Dus het is wel te verstaan dat er belang wordt gehecht aan de titel. Maar kijk als werknemer en werkgever ook verder. Zo moet de jobinhoud steeds voldoende duidelijk zijn, want misschien schuilt er wel meer verantwoordelijkheid achter een titel dan je denkt. Een job aannemen puur voor de titel is daarnaast ook geen goed idee. Het voornaamste is dat je je job graag doet, ongeacht welke titel”.

Klimaatgevoelig
Bij het kiezen van een werkgever kijken jongeren ook verder dan hun eigen belang. Niet minder dan 71% van de bevraagden vindt het belangrijk dat hun werkgever aandacht besteedt aan ecologie en klimaatverandering. “Als werkgever is het dus geen slechte zaak om een duidelijk standpunt in te nemen inzake klimaatverandering en open te communiceren over de initiatieven die je als bedrijf hierrond onderneemt. Integreer dit zeker ook in de bedrijfscultuur, dat toont aan welke waarden je als onderneming naleeft. Op die manier maak je je als bedrijf extra aantrekkelijk voor mensen die met het klimaat begaan zijn”, zegt Jeroen Diels.

Het belang dat door jongere werknemers gehecht wordt aan klimaat vertaalt zich in een afkeer van 62% van de bevraagden t.o.v. bedrijven die actief bijdragen aan milieuvervuiling en opwarming van de aarde.

Thuiswerken is bepalend
Flexibiliteit en thuiswerken zijn voor de jonge werknemers essentieel. Bij de bevraagden geeft 60% van de werknemers jonger dan 34 jaar aan het problematisch te vinden wanneer thuiswerken niet meer zou toegestaan worden. Voor 2 op de tien (19%) zou het zelfs een breekpunt zijn en aanleiding om elders te solliciteren.

“Voor veel mensen, en vooral voor jongeren die enorm op hun vrijheid gesteld zijn, is – deeltijds - thuiswerken de norm geworden. Die jongere generatie is vaak ook helemaal mee met technologische hulpmiddelen waardoor thuiswerk voor hen nog evidenter wordt. Een werkgever die een duidelijk thuiswerkbeleid heeft en hierin de nodige flexibiliteit biedt, versterkt zijn positie in de actueel uitdagende arbeidsmarkt“, besluit Jeroen Diels.
Eduard Codde
03-12-2021