FRNL | | NewsBibliotheekAgendaNewsletterJobsAdvertisingContact |
  
Home » News » Food Retailers en Facility Management

Food Retailers en Facility Management

(foto: <a href='https://nl.123rf.com/profile_thamkc'>thamkc</a> - 123RF)
(foto: thamkc - 123RF)

Een ongewone combinatie? Op het eerste gezicht wel, maar als de voorspellingen van de Gondola Academy uitkomen, dan liggen een aantal kruispunten zeer dichtbij. De Gondola Academy is de onderzoek- en studietak van Gondola, al decennialang het b2b vakblad voor de retail sector, in het bijzonder de food retail. Uit de gepubliceerde voorspellingen halen we er enkele die niet alleen een stevige impact zullen hebben op het Belgische retail landschap, maar ook Facility Management zullen beroeren.

Fast delivery
Supermarktketens zoeken samenwerking, partnerships, of participatie met ‘fast delivery’ spelers. Eén van de grote drie (Colruyt, Carrefour of Delhaize) zal dit jaar zelfs een acquisitie doen van een dergelijke speler. Het snel bij de consument kunnen leveren van voedingsmiddelen is samen met maaltijdboxen een belangrijke troef om e-commerce te laten groeien. Voor Facility Management betekent dit een aantrekkelijk alternatief voor de klassieke cateringformules, zeker binnen het gegeven van hybride werken.

Inkopen doen en laden
De supermarkt heeft een groot potentieel als elektrisch tankstation. Dagelijks doen duizenden klanten hun inkopen met de auto. De tijd om boodschappen te doen leent zich bij uitstek om de elektrische auto te laden. Zeker wanneer de supermarkt snelladers installeert, valt te verwachten dat de consument de voorkeur geeft aan het combineren van laden en inkopen doen, boven 30 minuten wachten aan een tankstation.

Gondola Academy voorspelt dat de supermarkt in de nabije toekomst de rol van het tankstation gedeeltelijk tot volledig zal overnemen. Voor particulieren zou het wekelijks bezoek aan de supermarkt zelfs kunnen volstaan voor het benodigde rijbereik.In Duitsland wordt ook omgekeerd gedacht. Daar bouwt Aral tankstations uit met laadinfrastructuur voor elektrische auto’s en voorziet tevens een kleine supermarkt en snackbar. ‘Convenience’ is het middel om publiek te lokken.

Voor Facility Management betekent deze ontwikkeling dat de zorg om zelf de nodige laadinfrastructuur te verzekeren voor het wagenpark van de medewerkers verlicht.

Sustainability is een ‘need to have’
Het zal de Facility Manager al vertrouwd in de oren klinken: duurzaamheid was in het verleden geen must, maar wordt dat nu wel. Voor de Food Retail brengt dit jaar enkele verplichtingen zoals de Ecoscore, gestart onder leiding van Colruyt. Merken worden verplicht om ecologischer te denken. In 2023 volgt de ‘Corporate Sustainability Reporting Directive’ (CSRD), een Europese wetgeving die bedrijven verplicht om te communiceren over hun prestaties inzake duurzaamheid.
Eduard Codde
13-01-2022