Flexibele uren voor 57% van de Belgische bedienden
In samenwerking met Protime, ondervroeg SD Worx zowat 5.500 bedienden uit tien Europese landen over hoe zij hun werktijd beheren. De studie geeft aan dat gemiddeld 53% van de Europese bedienden al geniet van flexibele uren. De grootste flexibiliteit werd vastgesteld in Finland (59%) en Duitsland (59%). Bij de ondervraagde Belgische werknemers gaf 57% aan over flexibele werktijden te beschikken. Spanje toont zich het minst meegaand in het toestaan van flexibele uren (41%). Nadat de ‘prikklok’ decennialang als vijand werd gezien en uit het dagelijks leven van de kantoorwerker is verdwenen, duikt tijdsregistratie voor de gepresteerde werkuren nu terug op als beveiliging van de werk/privé balans.
Duitse werknemers tonen zich koplopers in het bewust bijhouden van de werkuren, met 82%. Zweden (78%) en Italië (77%) volgen op de voet. In België houdt iets meer dan de helft (54%) zijn uren goed bij. In Frankrijk wordt het aantal gepresteerde uren het minst bijgehouden (43%). Zij zijn samen met Finland ook het minst overtuigd van het effect om uren bij te houden.
Vooral Nederlandse bedienden (63%), gevolgd door Duitse (57%) en Noorse (56%) bedienden zijn overtuigd van het bijhouden van uren voor een betere balans tussen werk en privé. De Finnen, Fransen en Zweden zijn het minst overtuigd van de voordelen.
De helft van de Belgische bedienden (50%) geeft aan dat het bijhouden van de gewerkte uren een goede manier is om de balans tussen werk en privé in evenwicht te houden. Slechts 15,7% van de Belgen geeft aan er niet in te geloven qua werk-privé balans.
Peter s’Jongers, CEO van Protime, licht toe: “Net zoals een hartslagmeter ons erop attent maakt wanneer we te intensief sporten, kunnen online registratietools een alarmbel doen afgaan. Hier kunnen leidinggevenden, als goede coaches, een belangrijke rol spelen. Bij een te hoge werkdruk kunnen ze de personeelsplanning tijdig bijsturen én zo kunnen ze burn-outs helpen voorkomen”.
De onweerstaanbare E-mail…
Vier op tien (41%) van de Belgische bedienden behandelt na de werkuren wel eens e-mails van het werk of beantwoordt werk gerelateerde telefoontjes. Dat loopt vrijwel gelijk met het Europese gemiddelde. In Noorwegen loopt dit op tot 56%, een groot contrast met Duitsland waar 3 op 10 bedienden sporadisch bezig is met werk gerelateerde telefoons of e-mails na de uren.
Cathy Geerts, Chief HR Officer bij SD Worx: “Door het verplichte thuiswerken hebben veel medewerkers de afgelopen jaren kennisgemaakt met een flexibelere invulling van hun werkuren. Werknemers zien het als een groot voordeel om te kunnen kiezen waar en wanneer ze werken, of ze van op kantoor of thuis werken. Dat betekent dus ook dat ze iets vaker na de uren hun mailbox openen, omdat ze tijdens de traditionele uren ook een andere invulling aan hun dag geven. Tegelijkertijd vervaagt daardoor de grens tussen het takenpakket en het uitgevoerde werk. We merken uit de studie dat het bijhouden van de gewerkte uren voor heel wat werknemers helpt om de work-life balans te bewaren, maar er zijn zeker individuele verschillen die een gepersonaliseerde aanpak vragen”.
Duitse werknemers tonen zich koplopers in het bewust bijhouden van de werkuren, met 82%. Zweden (78%) en Italië (77%) volgen op de voet. In België houdt iets meer dan de helft (54%) zijn uren goed bij. In Frankrijk wordt het aantal gepresteerde uren het minst bijgehouden (43%). Zij zijn samen met Finland ook het minst overtuigd van het effect om uren bij te houden.
Vooral Nederlandse bedienden (63%), gevolgd door Duitse (57%) en Noorse (56%) bedienden zijn overtuigd van het bijhouden van uren voor een betere balans tussen werk en privé. De Finnen, Fransen en Zweden zijn het minst overtuigd van de voordelen.
De helft van de Belgische bedienden (50%) geeft aan dat het bijhouden van de gewerkte uren een goede manier is om de balans tussen werk en privé in evenwicht te houden. Slechts 15,7% van de Belgen geeft aan er niet in te geloven qua werk-privé balans.
Peter s’Jongers, CEO van Protime, licht toe: “Net zoals een hartslagmeter ons erop attent maakt wanneer we te intensief sporten, kunnen online registratietools een alarmbel doen afgaan. Hier kunnen leidinggevenden, als goede coaches, een belangrijke rol spelen. Bij een te hoge werkdruk kunnen ze de personeelsplanning tijdig bijsturen én zo kunnen ze burn-outs helpen voorkomen”.
De onweerstaanbare E-mail…
Vier op tien (41%) van de Belgische bedienden behandelt na de werkuren wel eens e-mails van het werk of beantwoordt werk gerelateerde telefoontjes. Dat loopt vrijwel gelijk met het Europese gemiddelde. In Noorwegen loopt dit op tot 56%, een groot contrast met Duitsland waar 3 op 10 bedienden sporadisch bezig is met werk gerelateerde telefoons of e-mails na de uren.
Cathy Geerts, Chief HR Officer bij SD Worx: “Door het verplichte thuiswerken hebben veel medewerkers de afgelopen jaren kennisgemaakt met een flexibelere invulling van hun werkuren. Werknemers zien het als een groot voordeel om te kunnen kiezen waar en wanneer ze werken, of ze van op kantoor of thuis werken. Dat betekent dus ook dat ze iets vaker na de uren hun mailbox openen, omdat ze tijdens de traditionele uren ook een andere invulling aan hun dag geven. Tegelijkertijd vervaagt daardoor de grens tussen het takenpakket en het uitgevoerde werk. We merken uit de studie dat het bijhouden van de gewerkte uren voor heel wat werknemers helpt om de work-life balans te bewaren, maar er zijn zeker individuele verschillen die een gepersonaliseerde aanpak vragen”.