Uitdagingen wanneer hybride werk niet wordt omarmd
Sommige bedrijven hebben het licht al gezien wanneer het gaat om het ondersteunen van hybride, flexibele of externe werkregelingen. Andere blijven het spannend vinden en deinzen terug bij het invoeren van een tijdelijk of nieuw beleid. Grote en kleine bedrijven hadden echter geen andere keuze dan te vertrouwen op technologie. Als bedrijf dat hybride werkplekken mogelijk maakt, analyseert Poly regelmatig hoe organisaties inspelen op de vraag van werknemers naar werkruimtes die tegemoetkomen aan hun behoeftes. Hun nieuwste Recruit, Retain & Grow-onderzoek analyseert werkbeleid, cultuur en welzijn door de ogen van meer dan 2.500 besluitvormers over de hele wereld. En daaruit vloeien een aantal interessante houdingen en verwachtingen na de pandemie:
- Rekrutering en retentie kwamen in gevaar: 58% van de organisaties heeft in de loop van de pandemie een hoger personeelsverloop gezien
- Strategie en gelijkheid zijn niet op elkaar afgestemd: het ontwikkelen van een effectieve, op de werknemer gerichte hybride werkstrategie is van cruciaal belang, maar slechts 37% is hierop voorbereid
- De productiviteit is gestegen, maar tegen welke prijs? Meer dan 7 op de 10 bedrijven zagen de productiviteit toenemen met hybride werken, maar het risico op burn-out is toegenomen. 67% van de leiders zegt dat ze een morele plicht hebben om werknemers te beschermen tegen te veel werken
Efficiënt hybride werken is afhankelijk van de juiste technologie en apparaten om zo de ervaring van werknemers te verbeteren. Uit het rapport blijkt dat de investeringen hierin zijn gestegen, met organisaties die investeren of van plan zijn te investeren in samenwerkingssoftware (92%), headsets (89%) en camera's (86%). Maar wat mensen uiteindelijk motiveert, is de werkervaring, de kwaliteit van de verbinding en hoe we met elkaar omgaan via een scherm. Het koesteren van die emotionele band zal resulteren in sterkere relaties, hogere loyaliteit en over het algemeen betere resultaten.
