Het autosalon is er weer!
Editie 2023 van het Autosalon viert zowel een bijzondere verjaardag – de 100e editie sinds het begin in 1902 – als een nieuwe start in een drastisch veranderende wereld met elektrificatie en alternatieve mobiliteit als hoofdthema’s. De organisatoren van de 100e editie focussen opnieuw op individuele mobiliteit – de auto – met alles wat daarbij hoort, in casu laadinfrastructuur.
Het Autosalon 2023 zal kleiner zijn, met slechts 6 paleizen van Brussels Expo in gebruik, maar vertegenwoordigt wel 95% marktaandeel van de Belgische autoverkoop. Ruim vijftig automerken zullen aanwezig zijn, waaronder heel wat nieuwe merken, hoofdzakelijk Chinese nieuwkomers op Europese bodem, met een gamma elektrische auto’s en soms ook heel nieuwe distributiemodellen.
De organisatoren mikken op 300.000 bezoekers en merken op dat statistisch 1 op 4 salonbezoekers binnen het jaar overgaat tot aankoop.
Auto’s en informatie
Voor het eerst staan forums op het programma die zullen doorgaan in de ‘forum dome’ met 150 plaatsen in Paleis 9. Bezoekers kunnen er terecht voor verscheidene sessies, enerzijds gegeven door deskundigen uit de autosector en anderzijds door exposanten die hun technologie aan de bezoekers willen uitleggen en verdedigen.
Dagelijks staan verschillende sessies op de agenda, met onderwerpen als ‘Welke motorisering past het best bij mijn rijprofiel?’, ‘Hoe kunnen we de overgang naar elektrische mobiliteit in goede banen leiden?’, ‘Wat zijn de jongste innovaties op het gebied van veiligheid?’, enz.
Op 17 januari vindt het ‘Congres Laadinfra ’23’ plaats met als thema: Is de Belgische laadinfrastructuur klaar voor EV-ambities? Waar vandaag 70.000 geëlektrificeerde auto’s in gebruik zijn, verwacht men 1 miljoen EV’s op onze Belgische wegen in 2030! Tegen die tijd zouden er 100.000 laadpalen moeten komen, een hele uitdaging. Kan het energienet de resulterende vraagexplosie wel aan? En zijn het distributienet en de laadinfrastructuur opgewassen tegen de grote vraag naar elektrische kilometers? Op deze en tal van andere vragen rond elektrisch rijden wil het congres antwoorden bieden. Life of online bij te wonen.
Car of the Year
Sinds 1964 wordt jaarlijks de beste auto op de Europese markt bekroond, een feestelijk gebeuren dat steeds gekoppeld was aan het jaarlijkse autosalon van Genève. Daar dit salon tot nader order niet meer plaatsvindt, verhuist het ‘Car of the Year’-gebeuren naar Brussel.
61 internationale vakjournalisten beoordeelden 45 kandidaten aan de hand van diverse criteria, zoals design, comfort, veiligheid, zuinigheid, milieuprestaties, rijgedrag, functionaliteit, rijplezier, technische innovatie en prijs-kwaliteitverhouding. Er werden 7 finalisten weerhouden: Jeep Avenger, Kia Niro, Nissan Ariya, Peugeot 408, Renault Austral, Subaru Solterra /Toyota bZ4X en Volkswagen ID. Buzz. De winnaar wordt op vrijdag 13 januari bekendgemaakt op het Brusselse Autosalon.
Praktisch:
Avant-Première & Opening Night: vrijdag 13 januari 2023 van 15:00 tot 23:00
Opening voor publiek: van zaterdag 14 tot zondag 22 januari 2023
Openingsuren: van 10:00 tot 19:00
Nocturnes tot 22 uur: maandag 16 en vrijdag 20 januari 2023