FRNL | | NewsBibliotheekAgendaNewsletterJobsAdvertisingContact |
  
Home » News » IFM in stroomversnelling – nu ook in België

IFM in stroomversnelling – nu ook in België

ISS Integrated Facility Services
ISS Integrated Facility Services

Er wordt al lang gepraat over geïntegreerde facilitaire dienstverlening, maar tot voor kort hielden Belgische bedrijven liever vast aan het Verdeel-en-Heers-principe: facilitaire versnippering was het gevolg. In de Angelsaksische en Scandinavische landen ging de evolutie sneller. Daar kon ISS zijn concept van geïntegreerde facilitaire dienstverlening met eigen ISS medewerkers ontwikkelen en verfijnen in de praktijk.

Een kantelpunt lijkt nu ook bereikt bij ons. De internationale IFM ervaring die ISS heeft opgebouwd en de best practice uitwisseling werpt zijn vruchten af. Roel Vander Heyden, general manager IFM bij ISS: “De markt is duidelijk aan het verschuiven. Grote bedrijven besteden steeds vaker uit vanuit een perspectief van bundeling van diensten, internationale standaardisatie en integratie. IFM is een nieuwe wereld – iedereen is aan het zoeken. Wij kunnen de aanvragen nauwelijks bijhouden.”

ISS heeft het geluk gehad om tien jaar geleden geleid te worden door een CEO die veel verder keek dan bijna iedereen. Hij besefte dat het mooi was om het grootste schoonmaak-bedrijf te zijn, maar dat de toekomst elders lag. Kris Cloots, country manager ISS België: “Eric Rylberg heeft ISS op het pad gezet van geïntegreerde dienstverlening met eigen mensen – heel radicaal. Hij heeft meer dan 700 acquisities gedaan om dat brede pallet van diensten te kunnen aanbieden. Ik heb persoonlijk mee op die rollercoaster gezeten - in België hebben we ook tientallen bedrijven geïntegreerd. U kan zich voorstellen dat dit niet altijd van een leien dakje is gelopen en we hebben nòg werk voor de boeg. Maar door onze vroege start zijn we al ver opgeschoten op de leercurve; ons potentieel is enorm.”

IFM is per definitie complexer dan singleservice dienstverlening. Management is de sleutel. Pierre-Eric Nandancé, chief commercial officer: “Ons model staat of valt bij de kwaliteit van onze onsite management teams. Onze eerste focus bij ISS is dan ook de continue ontwikkeling van het management-talent bij al onze medewerkers. We moeten allemaal leren denken en handelen buiten het vakje van onze eigen specialiteit. In functie van de klant, altijd.”
Kris Cloots: “Een weg terug is er niet voor ISS. De markt van de geïntegreerde facilitaire dienstverlening is hier, en wij willen die mee vorm geven en leiden.”
Didier Van Den Eynde
15-09-2011