Een duurzame werkomgeving op maat van een dynamische generatie
Eneco profileert zich als leverancier van elektriciteit uit 100% hernieuwbare bronnen, voor zowel particulieren als ondernemingen. Het is een zeer snel groeiend bedrijf, wat spreekt uit de toename van het personeelsbestand van 30 naar 160 in de periode 2010 tot 2012. Een dergelijke explosieve groei had onvermijdelijk gevolgen voor de huisvesting.
Voor Eneco stond de zoektocht naar en nieuwe huisvesting niet in het kader van kostenbesparing, maar focuste voluit op een flexibele, veilige en duurzame werkomgeving in overeenstemming met de uitstraling van het merk. Eneco koos duidelijk voor het implementeren van het nieuwe werken en had nood aan een volledig change management om het project tot een succes te maken. Bovendien woog er een enorme tijdsdruk op het project: in amper 3 maand was de nieuwe zetel van Eneco België een feit. De strikte deadline was slechts haalbaar door samen te werken met een externe partner. De keuze voor D&C Services werd geargumenteerd doordat het bedrijf net als Eneco maximaal inzet op duurzaamheid en één enkel aanspreekpunt kon bieden voor zowel change management, move management en space management en vervolgens ook voor de inrichting, de verhuiscoördinatie, de montagediensten, de fijnafstelling en de finale afwerking.
Aantrekkelijk duurzaam
Gezien de jonge leeftijd van de medewerkers - gemiddeld 30 jaar - moesten de nieuw in te richten werkplekken duurzaam, flexibel en tevens ‘fun’ zijn, om het tevredenheidsgevoel bij de medewerkers en de aantrekkelijkheid van het bedrijf als werkgever voor kandidaat-medewerkers te stimuleren.
Het begrip ‘duurzaamheid’ komt op bijzondere wijze aan bod doordat D&C Services voor de kantoorinrichting beroep deed op NNOF (Nearly New Office Facilities). NNOF beoogt het verminderen van de milieu-impact door het hergebruik en opwaarderen van bestaand kantoormeubilair. In vele gevallen is het mogelijk om de levensduur van de kantoormeubelen te verlengen door enkele eenvoudige herstellingen uit te voeren. Doordat NNOF ook interieurdesign als complementaire dienstverlening aanbiedt, kan een volledig nieuw interieurconcept ontstaan in functie van de huisstijl van het bedrijf en met verwerking van het recuperatiemeubilair. Naast het duurzaamheidsprincipe is er ook de besparing aan financiële zijde die tot 40% kan oplopen t.o.v. de catalogusprijs voor nieuw meubilair.
Voor het Eneco-poject verving NNOF o.a. de werkbladen door nieuwe uit milieuvriendelijk bamboe, met ingefreesde kabelgoot. De tafelpoten kregen een nieuwe laklaag.
Werkomgeving als belevingsruimte
De Eneco-werknemers droegen zelf ook hun steentje bij tot de duurzame inrichting van hun nieuwe werkomgeving. Zo bracht elk één oude houten stoel mee, die na te zijn zwart gespoten een plaats kreeg in de ‘chill-out’-room. Verder is er een ‘brainstorm’-room ingericht met oude zetels uit de Kringloopwinkel, waardoor een rustgevende, onvervalste ‘bommastijl’ is ontstaan.
De nieuwe werkomgeving is gegroeid vanuit de gebruikers bij Eneco en werd een dynamische belevingsruimte die als een tweede thuis wordt ervaren.
Het project dat D&C Services in samenwerking met NNOF voor Eneco realiseerde, werd weerhouden als kandidaat voor de IFMA Awards 2013, de bekroning van het ‘Facility Management Project of the Year’ met de best practices en voorbeeldfunctie naar andere bedrijven. Wij kijken met spanning uit naar 28 mei, wanneer de top 3 van beste facilitaire projecten bekend wordt gemaakt.
Voor Eneco stond de zoektocht naar en nieuwe huisvesting niet in het kader van kostenbesparing, maar focuste voluit op een flexibele, veilige en duurzame werkomgeving in overeenstemming met de uitstraling van het merk. Eneco koos duidelijk voor het implementeren van het nieuwe werken en had nood aan een volledig change management om het project tot een succes te maken. Bovendien woog er een enorme tijdsdruk op het project: in amper 3 maand was de nieuwe zetel van Eneco België een feit. De strikte deadline was slechts haalbaar door samen te werken met een externe partner. De keuze voor D&C Services werd geargumenteerd doordat het bedrijf net als Eneco maximaal inzet op duurzaamheid en één enkel aanspreekpunt kon bieden voor zowel change management, move management en space management en vervolgens ook voor de inrichting, de verhuiscoördinatie, de montagediensten, de fijnafstelling en de finale afwerking.
Aantrekkelijk duurzaam
Gezien de jonge leeftijd van de medewerkers - gemiddeld 30 jaar - moesten de nieuw in te richten werkplekken duurzaam, flexibel en tevens ‘fun’ zijn, om het tevredenheidsgevoel bij de medewerkers en de aantrekkelijkheid van het bedrijf als werkgever voor kandidaat-medewerkers te stimuleren.
Het begrip ‘duurzaamheid’ komt op bijzondere wijze aan bod doordat D&C Services voor de kantoorinrichting beroep deed op NNOF (Nearly New Office Facilities). NNOF beoogt het verminderen van de milieu-impact door het hergebruik en opwaarderen van bestaand kantoormeubilair. In vele gevallen is het mogelijk om de levensduur van de kantoormeubelen te verlengen door enkele eenvoudige herstellingen uit te voeren. Doordat NNOF ook interieurdesign als complementaire dienstverlening aanbiedt, kan een volledig nieuw interieurconcept ontstaan in functie van de huisstijl van het bedrijf en met verwerking van het recuperatiemeubilair. Naast het duurzaamheidsprincipe is er ook de besparing aan financiële zijde die tot 40% kan oplopen t.o.v. de catalogusprijs voor nieuw meubilair.
Voor het Eneco-poject verving NNOF o.a. de werkbladen door nieuwe uit milieuvriendelijk bamboe, met ingefreesde kabelgoot. De tafelpoten kregen een nieuwe laklaag.
Werkomgeving als belevingsruimte
De Eneco-werknemers droegen zelf ook hun steentje bij tot de duurzame inrichting van hun nieuwe werkomgeving. Zo bracht elk één oude houten stoel mee, die na te zijn zwart gespoten een plaats kreeg in de ‘chill-out’-room. Verder is er een ‘brainstorm’-room ingericht met oude zetels uit de Kringloopwinkel, waardoor een rustgevende, onvervalste ‘bommastijl’ is ontstaan.
De nieuwe werkomgeving is gegroeid vanuit de gebruikers bij Eneco en werd een dynamische belevingsruimte die als een tweede thuis wordt ervaren.
Het project dat D&C Services in samenwerking met NNOF voor Eneco realiseerde, werd weerhouden als kandidaat voor de IFMA Awards 2013, de bekroning van het ‘Facility Management Project of the Year’ met de best practices en voorbeeldfunctie naar andere bedrijven. Wij kijken met spanning uit naar 28 mei, wanneer de top 3 van beste facilitaire projecten bekend wordt gemaakt.
Patrick Bartholome
03-04-2013