FRNL | | NewsBibliotheekAgendaNewsletterJobsAdvertisingContact |
  
Home » News » Beste ondernemers van Wallonië, ook in de FM-sector, in de bloemetjes gezet

Beste ondernemers van Wallonië, ook in de FM-sector, in de bloemetjes gezet

[+]

[+] Laurent Pestiau, directeur van Faciliteam, verkozen tot 'startende ondernemer'

[+] Vincent Crahay, oprichter en CEO van Belourthe, winnaar van de prijs voor 'groeiende ondernemer'

[+] Gérard Pitance en Jean François Sidler, ondernemers aan het hoofd van het beroemde merk Stûv van haarden en kachels op hout, pellets en gas en winnaars van de prijs voor 'overnemende ondernemer'

[+] Anne Dimmers, bedrijfsleidster van de groep Captel en verkozen tot 'vrouwelijke ondernemer'

[+] Frank Mestdagh, oprichter en bestuurder van de cvba D’ici, bekroond met de prijs voor 'actieve ondernemer in duurzame ontwikkeling'

Voor het zevende jaar op rij werd de Grand Prix Wallon de l’Entrepreneuriat uitgereikt. Deze prestigieuze ondernemerschapsprijs zet vijf ondernemers in de bloemetjes, die typerend zijn voor de economische dynamiek in Wallonië en die als 'best practices' beschouwd kunnen worden in het oprichten, opbouwen en overnemen van bedrijven. De verkiezingen en prijsuitreikingen worden georganiseerd door het Agence de Stimulation Economique (ASE), met de steun van minister Jean-Claude Marcourt in het kader van het Marshallplan 2.Groen.

Collegiale erkenning voor Faciliteam
Faciliteam ging met de prijs voor 'startende ondernemer' aan de haal. Laurent Pestiau, directeur van Faciliteam, richtte het bedrijf in 2009 op door diensten aan te bieden in een nichesector waar een goede organisatie en professionalisering er een florerende activiteit van maakten, namelijk onderhoud, kleine reparaties en probleemoplossing in gebouwen. Een deur die over de grond schuurt, een toilet dat blijft doorlopen, een defecte lamp of een kapotte tegel die vervangen moeten worden... allemaal kleine reparaties waarmee winkelketens, bedrijven, bankkantoren en gebouwenbeheerders regelmatig te maken krijgen. Toch is het niet zo evident om een goede klusjesman te vinden die het probleem snel kan komen oplossen. Dergelijke verzoeken om kleine herstelwerkzaamheden zijn nu de corebusiness van Faciliteam. In één jaar tijd voerde het team van een vijftiental medewerkers 3.900 reparaties uit. De reparaties konden in een korte tijdspanne en tegen een correcte prijs gerealiseerd worden met behulp van een zeer efficiënt platform voor de follow-up van de technische interventies. Via dit platform kan de klant op het intranet zijn aanvragen indienen, terwijl de technici via ditzelfde intranet hun planning kunnen volgen en op hun smartphone de reparatieaanvragen ontvangen.
Laurent Pestiau wil van Faciliteam de marktleider maken op het gebied van klein onderhoud voor klanten met meerdere vestigingen. Om aan de groeiende vraag tegemoet te komen, zouden de komende twee jaar een twintigtal nieuwe medewerkers aangeworven worden.

Gewaardeerd ondernemerschap
Deze zevende verkiezing richtte de schijnwerpers nog op vier andere succesvolle KMO- en ZKMO-directeurs. Vincent Crahay was CEO van een levensmiddelenfabriek van Nestlé in het Luikse Hamoir toen de Zwitserse multinational in 2005 deze productiefaciliteit besloot te verhuizen naar het buitenland. Vincent Crahay nam toen het risico te onderhandelen met Nestlé om de fabriek van Hamoir via een managementbuy-out over te nemen en actief te houden door er nieuwe voedingsproducten te produceren. Belourthe, de naam van het nieuwe bedrijf, werd in 2006 opgericht met 27 personeelsleden. Intussen werken er bijna 75 mensen, een aantal dat tegen 2016 zelfs meer dan 100 zou moeten bedragen. De award voor 'groeiende ondernemer' ging dan ook naar Vincent Crahay als teken van erkenning voor deze stoutmoedige maar geslaagde zet.

Het engagement van Frank Mestdagh, oprichter en bestuurder van de cvba D’ici, op maatschappelijk en milieugebied werd bekroond met de prijs voor 'actieve ondernemer in duurzame ontwikkeling'. Frank Mestdagh is lid van de familie achter de groep Mestdagh en heeft er zelf ook voor gewerkt. De sector van de grootdistributie van voedingsmiddelen is hem dus allesbehalve vreemd. Tien jaar geleden stelde hij al vast dat de kloof tussen de grootdistributie van voedingsmiddelen, die zich ver buiten onze landsgrenzen bevoorraadde, en de lokale producenten, die meer ambachtelijke producten van zeer goede kwaliteit aanboden, alsmaar groter werd.
En dus opende Frank Mestdagh in mei 2013 het eerste Belgische warenhuis gespecialiseerd in de verkoop van lokale voedingsproducten waarvan 50% afkomstig is van producenten gevestigd binnen een straal van 50 km van de locatie van de winkel in Naninne (Namen). Op die manier komt hij tegemoet aan een groeiende en verantwoordelijke vraag van de consumenten, namelijk de producten van lokale producenten valoriseren en de nabije afzet van deze producten garanderen om de milieu-impact te beperken.

Gérard Pitance en Jean-François Sidler, ondernemers aan het hoofd van het beroemde merk Stûv van haarden en kachels op hout, pellets en gas, wonnen de prijs voor 'overnemende ondernemer'. Eind 2012 besloot Benoît Lafontaine, die dit bedrijf dertig jaar geleden oprichtte met Gérard Pitance, om zich terug te trekken uit het bestuur en het aandeelhouderschap. Gérard Pitance nam toen de 50% van Benoît Lafontaine in Stûv over samen met Jean François Sidler, CEO van Stûv sinds 2009. Nu het kapitaal van Stûv in het actieve management bestendigd is, zal de ontwikkeling van het bedrijf zich rustig kunnen voortzetten, enerzijds door de lancering van nieuwe producten en anderzijds door de verovering van nieuwe exportmarkten, zoals Frankrijk, Nederland en Canada.

Het ondernemerschap is geen mannenbastion
Anne Dimmers werd dit jaar verkozen tot 'vrouwelijke ondernemer'. Ze is bedrijfsleidster van de groep Captel en bewijst dat aan het hoofd staan van een KMO zeker gecombineerd kan worden met een gezinsleven, mits een goede organisatie uiteraard. Captel, een callcenter met 124 medewerkers, is onder leiding van Anne Dimmers een florerend bedrijf, onder meer dankzij haar aanstekelijke enthousiasme. Terwijl vele callcenters hun activiteiten verhuizen naar landen waar de loonkosten heel wat lager liggen dan in België, koestert Captel zijn lokale wortels en blijft het bedrijf zijn activiteiten in Luik ontwikkelen. Door deze Waalse prijs aan Anne Dimmers en Captel toe te kennen, wordt deze burgerkeuze eveneens in de kijker geplaatst.
Want in deze tijden van beperkte groei en gebrek aan vacatures voor jongeren plaatsen deze 'success stories', die met deze prijzen bekroond worden, het ondernemerschap ongetwijfeld op de lijst van mogelijke carrièrepaden. Hopelijk wakkeren deze mooie prestaties het vuur aan bij de jonge generatie maar ook bij de oudere generaties, die steeds vaker een nieuwe wending moeten geven aan hun carrière.
Didier Van Den Eynde
12-11-2014