FRNL | | NewsBibliotheekAgendaNewsletterJobsAdvertisingContact |
  
Home » News » ISS en IBM vernieuwen het facilitaire beheer met het Internet of Things

ISS en IBM vernieuwen het facilitaire beheer met het Internet of Things



De gigant in facilitaire dienstverlening ISS en informaticareus IBM bundelen de krachten om het beheer van de facilitaire diensten in meer dan 25.000 gebouwen wereldwijd te vernieuwen.
Naar aanleiding van hun handelspartnerschap krijgt ISS toegang tot het Watson IoT-platform van IBM. Dit platform voor consultancy en geavanceerde FM-technologieŽn werd ontwikkeld door de informaticareus zelf. Met deze expertise wil ISS zijn diensten persoonlijker, intuÔtiever en aangenamer maken voor eigenaars en gebruikers van gebouwen.

Innovatiemogelijkheden
Door de samenwerking tussen IBM en ISS zullen de gegevens van miljoenen apparaten en sensoren voor deuren, ramen, stoelen, vergaderzalen, automaten en airconditioningsystemen verzameld en geÔntegreerd kunnen worden. Die gegevens worden vervolgens opgeslagen in de cloud van het Watson IoT-platform en nadien geanalyseerd met big data-technologieŽn. Op basis van de resultaten kan de facilitaire dienstverlener zijn dienstverlening verbeteren maar ook meer inzicht krijgen in de manier waarop mensen de gebouwen gebruiken. En dat zal onvermijdelijk leiden tot nieuwe innovatiemogelijkheden.

Het dagelijkse gebruik optimaliseren
De Deense groep, een echt laboratorium van vooruitstrevende ideeŽn, installeerde in zijn hoofdkantoor in Kopenhagen alvast honderden sensoren die gekoppeld zijn aan het IoT-platform. De gegevens zullen onder meer aangewend worden om de reservering van zalen en het cateringaanbod te optimaliseren voor de 250 werknemers die dag in dag uit gebruikmaken van het gebouw. Het is dus eigenlijk een eerste testfase voordat de cognitieve IoT-technologie in de gebouwen van specifieke klanten geÔnstalleerd wordt.
Kim Verhegge
16-08-2016