FRNL | | NewsBibliotheekAgendaNewsletterJobsAdvertisingContact |
  
Home » News » Brussel bedreigt woon/werkverkeer met stadstol

Brussel bedreigt woon/werkverkeer met stadstol

(Foto: Visit Brussels – Espace Léopold)
(Foto: Visit Brussels – Espace Léopold)

Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest wil een slimme kilometerheffing invoeren voor wie er met de auto gebruik maakt van het wegennet. De belasting bestaat uit een stadstol, verhoogd met een sturende heffing per gereden kilometer, afhankelijk van spits- en dalperiode en het aantal fiscale pk’s van het voertuig. Brusselaars krijgen een vrijstelling van de belasting op inverkeerstelling of verkeersbelasting. De belasting kreeg de doopnaam ‘SmartMove’ en moet jaarlijks een half miljard euro opbrengen.

De Koepel Febiac-Traxio-Renta klaagt aan dat het om belastingverhoging gaat, aangezien een extra opbrengst van een half miljard wordt verwacht. Er zijn onvoldoende tot geen volwaardige alternatieven en multimodale overstapparkings beschikbaar voor de autopendelaar, met name tijdens de spitsuren.

Tot slot creëert het systeem ongelijkheid tussen Belgische automobilisten. Inwoners van Brussel zullen geen belasting op inverkeerstelling of verkeersbelasting meer betalen, maar Vlamingen en Walen – in het bijzonder de pendelaars – moeten tweemaal langs de kassa passeren: ten eerste voor de belasting op inverkeerstelling en verkeersbelasting in de eigen regio, ten tweede voor de tolheffing in Brussel. Daardoor betalen zij twee- tot driemaal meer. Het Brusselse ‘SmartMove’ treft hoofdzakelijk de werkende klasse, ondernemers en bedrijven.

Wat het moet kosten
Het plan dat voorligt voorziet een piekuurbelasting tussen 7.00 en 10.00 uur ‘s ochtends en 15.00 en 19.00 uur in de namiddag. Als dalperiode wordt het tijdslot tussen 10.00 en 15.00 uur beschouwd. ’s nachts en de weekends zouden tolvrij zijn.

De piekuurbelasting bedraagt 1 euro, vermenigvuldigd met een factor 1 tot 65 naargelang het fiscale vermogen van het voertuig. Auto’s met max. 7 fiscale pk betalen geen basiskost; voertuigen met 20 pk of meer betalen het zesvoudige basistarief. In de daluren bedraagt het basistarief 0,50 euro.

Bovenop de basiskost wordt tijdens de piekperiode 0,18 euro/km bijgerekend. In de dalperiode bedraagt de bijgetelde kilometerkost 0,09 euro/km. Volgens schattingen zou deze stadstol het verkeer op het Brusselse wegennet met 10% doen afnemen.

De Koepel Febiac-Traxio-Renta pleit voor een nationale uniformisering, idealiter een budgetneutrale, slimme kilometerheffing voor iedereen, maar zeker geen cumul van belastingsystemen op de kap van burgers en bedrijven.
Bron: Febiac-Traxio-Renta
Eduard Codde
21-10-2020