FRNL | | NewsBibliotheekAgendaNewsletterJobsAdvertisingContact |
  
Home » News » Weetjes en bedenkingen voor het faciliteren van E-mobiliteit

Weetjes en bedenkingen voor het faciliteren van E-mobiliteit

Architectenvereniging NAV organiseerde op 31 mei een zeer interessante online cursus over de technische aspecten die aan bod komen bij het installeren van laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen, dit zowel thuis als op het werk. Heel wat aandacht werd besteed aan het gebruik van de (elektrische) auto in de dagelijkse praktijk om de drempelvrees weg te nemen die bestaat tegenover het rijbereik – beperkt in vergelijking tot de vele jaren vanzelfsprekende dieselmotor – en de laadinfrastructuur waarvan de uitrol nog heel wat uitdagingen stelt. William Stinissen, technisch adviseur bij ‘Volta’, opende als volgt: “Elektrisch rijden is ontegensprekelijk de toekomst. In 2050 zullen we geen fossiele brandstoffen meer gebruiken voor onze mobiliteit”.

Hij gaf ook enkele weetjes mee m.b.t. het rijbereik. Dat rijbereik is in de praktijk zowat -20% lager dan de door de autoconstructeur opgegeven waarde volgens WLTP-norm. Verder is het kiezen voor een elektrische auto waarvan de batterij een hogere capaciteit heeft, niet lineair terug te vinden in een verhoogd rijbereik. Neemt de batterijcapaciteit met x2,7 toe, dan zal het rijbereik slechts met x2,2 stijgen, dit als gevolg van de veel zwaardere batterijpacks.

William Stinissen gaf aan dat we met een gemiddeld verbruik van 17kWh/100km mogen rekenen bij een buitentemperatuur van 20°C. Zelf noteerden we veeleer 20 à 22kWh/100km na tests met diverse merken en modellen. In België rijdt de gemiddelde automobilist 15000km/jaar. Bij het vooropgestelde gemiddelde verbruik, geeft dat een jaarverbruik van 2550kWh. Een gemiddeld gezin verbruikt 3500kWh/jaar. Voor wie alleen thuis zou laden, moet rekening houden met een bijna verdubbeling van het elektrisch energieverbruik.

Laadstress wegnemen
Gemiddeld legt de Belgische autorijder dagelijks 40km af. Daarvoor volstaat 6,8kWh. William Stinissen: “Zelfs wie slechts 1kW laadcapaciteit ter beschikking heeft, kan ’s nachts voldoende laden om de dagelijkse 40km af te leggen. De gemiddelde woning beschikt over een 1-fasige, 230V/40 A aansluiting, met 9,2kW capaciteit, waardoor snel laden sowieso niet lukt”. Maar met gemiddelden is het altijd uitkijken, want elke gebruikssituatie is anders. Specifiek voor elektrische auto’s is de weerslag van lage temperaturen en comfortuitrusting op het reële verbruik.
We onderscheiden drie verschillende laadmodi:
  • Mode 2: een 220V stopcontact > opgelet voor de veiligheidsvoorschriften; een klassiek stopcontact (16A) mag niet vanwege risico op overbelasting door langdurig hoge stroomsterkte bij laden. Mag max. 10A beveiligd zijn.
  • Mode 3: een AC laadpunt voor thuis of op kantoor (een omvormer in de auto zet wisselspanning om naar gelijkspanning voor het laden van de accu).
  • Mode 4: DC snellader; publiek laadpunt dat rechtstreeks gelijkspanning biedt voor het laden van het batterijpack in de auto.
De zwakste schakel in de laadkring bepaalt de maximaal haalbare laadsnelheid. Vaak is dat het ‘battery management system’ (BMS) in de auto. Het BMS regelt het (ont)laadvermogen en bewaakt o.a. de temperatuur van de batterij. Een gekoelde batterij draagt bij tot een hoger haalbare laadsnelheid.

Zicht op laadsnelheid
Aansluiting laadpunt op elektriciteitsnet  


Elektriciteitsnet
Aansluiting Batterijlader in EV (Mode 2 en 3)
AC –3-fasig AC AC / DC-omvormer
3N400 V
met nulgeleider
1-fasig Ok
  3-fasig Ok
3, 230 V
zonder nulgeleider
1-fasig Voor Mode 2 is soms nulgeleider noodzakelijk
  3-fasig Transformator nodig
Distributienetwerkbeheerder Fluvius versnelt de ombouw van het elektriciteitsnet, waardoor 3N400V steeds breder wordt uitgerold. Het ter beschikking stellen van een dergelijke aansluiting op aanvraag kost € 524,06.

Laadvermogen en laadsnelheid

  Laadvermogen in kW Laadsnelheid* in km/uur
  1-fasig 230V 3N400 V
met nulgeleider
1-fasig 230V 3N400 V
met nulgeleider
16A 3,7 11 19 58
32A 7,4 22 39 117
63A**   43   230
* rekening houdend met een gemiddeld verbruik van 17kWh/100km. Vanaf 80% lading verloopt het laden trager.
** enkel van toepassing voor snellaadstations die Mode 3 + 4 aanbieden.
Batterijen van elektrische auto’s worden in de praktijk altijd tussen 0 en 80% geladen. Vanaf 80% lading verloopt het laadproces voor de resterende 20% zeer langzaam. Er wordt uitgegaan van een max. laadvermogen gelijk aan het dubbel van de batterijcapaciteit (Vb. batterij van 40 kWh heeft maximaal laadvermogen van 80 kW). De evoluties in batterijtechnologie maken dat steeds meer auto’s sneller kunnen laden. Snel laden verhoogt echter de slijtage van de batterijpacks in elektrische auto’s.

Nog meer wetenswaardigheden

  • Elektrische fietsen worden standaard geleverd met een 2A lader. Snelladers voor fietsen hale het dubbele. Afhankelijk van de gewenste elektrische ondersteuning varieert het rijbereik met een batterijcapaciteit van 1kWh van 75 tot 115km.
  • De energieprijs (€/kWh) is het voordeligst op het werk en kan tot het viervoudige oplopen bij publieke snellaadstations.
  • Het AREI (Algemeen Reglement op de elektrische installaties) verplicht tot het individueel beveiligen van elk laadpunt tegen overstroom met een automatische zekering en bescherming tegen onrechtstreekse aanraking met een differentieelschakelaar (30 mA type A + 6 mA DC / 30 mA type B). De beveiliging mag in het laadpunt zitten of extern in een elektrische zekeringkast.
  • De installatie moet gekeurd worden.
  • Binnenkort zullen laadpunten ook mechanisch beveiligd moeten worden tegen aanrijding (betonsokkel + stalen kooi) en wordt een noodonderbreking voor het laden aan elke ingang van een parking verplicht.
Eduard Codde
08-06-2021