FRNL | | NewsBibliotheekAgendaNewsletterJobsAdvertisingContact |
  
Home » News » Maaltijden overal geleverd

Maaltijden overal geleverd

(foto: <a href='https://nl.123rf.com/profile_lassedesignen'>lassedesignen</a> - 123RF)
(foto: lassedesignen - 123RF)

De tijd van boterhammetjes smeren om mee te nemen naar het werk hebben we al lang achter ons gelaten. We rekenen op een aantrekkelijk cateringaanbod op het werk… maar de Covid-19 pandemie en daaruit voortvloeiend verplicht thuiswerken heeft één en ander grondig overhoopgegooid. ‘Als de Fransen niet meer op restaurant mogen gaan, dan komt het restaurant naar hen’, zo klinkt het bij onze zuiderburen. Maaltijdbezorging kan een rol spelen in het verhogen van het gevoel van verbondenheid met het bedrijf en de betrokkenheid van teams, dit zowel op kantoor als thuis. Voor werkgevers biedt dit een opportuniteit om hun cateringaanbod te beheren en er een al dan niet virtueel hoogtepunt van te maken, alsof het om een evenement gaat.

Ongeacht of men naar kantoor gaat, vanuit een co-working site aan de slag is of thuiswerkt, hebben werknemers altijd wel zin in de levering van een smakelijke hap. De gezondheidscrisis heeft deze al voordien vastgestelde tendens nog versneld, niet in het minst vanwege de toenemend hybride werkwijzen. Het aanleveren van maaltijden is een gewoonte die zich al stevig verankerd had in de dagelijkse gewoonten, maar bedrijven zien er nu ook een alternatief in, nu bedrijfsrestaurants nog gesloten blijven – verplicht of wegens niet rendabel als gevolg van te weinig mensen op kantoor. De bezorging van maaltijden stelt ook de kostprijs voor bedrijfscatering in vraag.

Franck Monsauret, verantwoordelijk voor Uber for Business in Frankrijk, stelt vast: “De flexibiliteit van het leveringsaanbod stelt organisaties in staat om hun cateringbeleid te handhaven door maaltijden al dan niet geheel of gedeeltelijk te subsidiëren, en zo een aantal belangrijke welzijnmomenten voor hun werknemers te verzekeren”. Uber for Business telt in Frankrijk al 7000 bedrijven die gebruik maken van de geboden diensten. ‘Uber Eats for Business’ werd in april 2020 opgericht als deel van Uber for Business en brengt nu in Frankrijk al 28.000 restaurants en andere handelaren samen. “De pandemie heeft heel wat professionals doen besluiten om toe te treden tot ons platform, om zo de continuïteit van hun zaak te verzekeren” verklaart Franck Monsauret. “Het aanbod is zeer gevarieerd en gaat van hamburgers, over tussendoortjes, extra gezonde voeding tot een volwaardig gastronomisch menu. Sinds kort rekenen we zelfs een aantal Franse sterrenrestaurants onder onze partners!”.

Smaakmaker
Als de werkgever over een tool kan beschikken waarmee hij het contact met zijn werknemers kan versterken en tegelijkertijd de kosten voor catering onder controle kan houden, komt hij dan tegemoet aan de drang naar sociale banden die voordien alleen aan tafel geïntensifieerd konden worden?

Franck Monsauret antwoordt hierop: “Naar analogie met de fysieke kantooromgeving, kan de op afstand verplaatste bedrijfscultuur een hefboom zijn voor de motivatie en beloning van medewerkers. Via vouchers die kunnen worden gebruikt bij een bestelling van lunches of een aperitief, kunnen werkgevers beslissen om een culinaire opwaardering voor interne vergaderingen, seminaries, teammeetings – virtueel of aanwezig op kantoor - te financieren en zo het samenhorigheidsgevoel aan te wakkeren”.
Eduard Codde
14-06-2021