FRNL | | NewsBibliotheekAgendaNewsletterJobsAdvertisingContact |
  
Home » News » Rara, wat kost een kW aan de laadpaal?

Rara, wat kost een kW aan de laadpaal?



Wie vandaag benzine of diesel gaat tanken weet exact wat een liter van die brandstof wordt aangerekend. Wie een elektrisch voertuig wil laden heeft er in de meeste gevallen het raden naar wat een kW elektrische energie kost. Dat is blijkbaar ook een doorn in het oog van Staatssecretaris voor Consumentenbescherming Eva De Bleeker. Zij wijst op het belang van prijstransparantie aan elektrische laadstations. 

De markt van elektrische wagens groeit. Dat vereist ook een bredere beschikbaarheid van laadinfrastructuur. De vandaag al beschikbare laadpalen bieden onvoldoende transparantie over de prijssamenstelling. In de prijs van een laadbeurt zit namelijk niet enkel de prijs per kWh maar ook de parkeerretributie en de prijs per minuut, net als een administratie- en startkost. Gebruikers weten dus vaak niet waar zij aan toe zijn op het moment dat zij hun elektrische auto willen opladen of aan het opladen zijn. Ook na de laadbeurt is de prijs van de laadbeurt niet altijd duidelijk en meestal is er ook geen schermpje, QR-code of sticker met prijsinformatie voorzien op de laadpaal. De afrekening van de laadsessie volgt pas later via de totaalfactuur van de laadpas.

De reden hiervoor is dat de prijzen van aanbieders van publieke oplaadbeurten aan laadpalen verschillen met de prijzen van aanbieders van oplaadbeurten via abonnementen. De uiteindelijke prijs is steeds afhankelijk van heel wat mogelijke combinaties van bovenstaande kosten en van het feit of er ad hoc of via een abonnement wordt opgeladen. Daardoor zijn er zo’n 400 mogelijke prijscombinaties en is de prijs dus moeilijk op voorhand te berekenen. Dit gaat ten koste van de transparantie.

Volgens de regelgeving van het consumentenrecht, moet de gebruiker nochtans duidelijk op voorhand geïnformeerd worden over de prijs van het elektrisch laden en nadien een duidelijke afrekening krijgen. Gebruikers zouden moeten weten hoeveel het zal kosten om, bijvoorbeeld, een half uur te laden. 

Staatssecretaris De Bleeker streeft daarom, in samenwerking met de sector, naar een duidelijke affichering van de prijs van een elektrische laadbeurt en wil ook dat ter plaatse betalen overal mogelijk wordt. Ze bekijkt daarvoor de mogelijkheid van een wetgevend kader, samen met de economische reglementering. De sector laat weten dat de benodigde protocollen hiervoor klaar en implementeerbaar zijn.
Eduard Codde
06-10-2021