FRNL | | NewsBibliotheekAgendaNewsletterJobsAdvertisingContact |
  
Home » News » Bedrijfscomputers altijd geŁpdatet

Bedrijfscomputers altijd geüpdatet

(foto: <a href='https://nl.123rf.com/profile_wklzzz'>wklzzz</a> - 123RF)
(foto: wklzzz - 123RF)

Computers en meer bepaald de daarop draaiende software, moeten altijd geŁpdatet zijn. Daarvoor bestaan specifieke beheertools om het updaten efficiŽnt en tegen beperkte kostprijs uit te voeren. Door het veralgemeend thuiswerken komt het steeds meer voor dat het computerpark van een organisatie zeer verspreid zit en bovendien niet alle computers zullen aan staan. Dat maakt het in stand houden en onderhouden van een moderne IT-infrastructuur complex en vereist specifieke oplossingen op hardware niveau. De IT-afdeling staat voor heel wat gevarieerde taken: besturingssystemen, software en firmware installeren en patchen, beveiligingsupdates verspreiden en de activaportefeuilles en systeemstatussen permanent monitoren. Nieuwe medewerkers moeten juist geconfigureerde apparaten krijgen.

Dat kan al lastig zijn wanneer alles gecentraliseerd aanwezig is. De toenemende digitalisering en thuiswerken stellen nieuwe eisen, wat het nog complexer maakt. Daarom is het van toenemend belang om apparaten op afstand te kunnen onderhouden, zodat ze veilig kunnen worden gebruikt.

Beheer op afstand
Een efficiŽnt beheer van computers, notebooks en andere apparaten binnen de bedrijfsnetwerken is onontbeerlijk. Schaalbare oplossingen om systemen die zich op locatie of in het thuiskantoor bevinden geautomatiseerd te beheren dienen zich aan.

Dergelijke tools laten monitoring en herstellen toe zonder dat daarbij lopende processen onderbroken worden. Het beheer van de betreffende apparaten vindt plaats via een centraal dashboard. Daar ontvangen beheerders ook berichten over activiteiten en problemen. Deze aanpak verhoogt de productiviteit en veiligheid van de systemen, zonder dat de kosten stijgen.

Twee systemen voor automatisch beheer
Er zijn twee methoden om systemen automatisch te beheren: in-band- (IB) en out-of-band (OoB). In beide gevallen worden netwerkverbindingen gebruikt om toegang te krijgen tot de componenten die moeten worden beheerd. Bij in-band-oplossingen moeten de te beheren computers ingeschakeld zijn en verbonden zijn met het bedrijfsnetwerk. Bovendien moet het besturingssysteem actief zijn. In-band-beheer maakt gebruik van een softwareapplicatie die in het besturingssysteem werkt, onafhankelijk van de hardware. Deze methode volstaat voor de meeste dagelijkse standaardtaken. Ze stelt bedrijven in staat om de apparaten in het netwerk op een effectieve manier te beheren.

Wanneer bijvoorbeeld beveiligingsupdates snel moeten worden uitgerold, terwijl de computers van medewerkers zijn uitgeschakeld, is de in-band-oplossing onvoldoende. Dat is ook het geval wanneer een thuiswerker problemen met het BIOS ondervindt en het besturingssysteem niet opstart. Dan kan enkel een out-of-band-benadering afdoend ingrijpen.

Bij out-of-band-beheer mag de betreffende computer ook uitgeschakeld zijn of in de slaap- of sluimerstand staan. Dergelijke tools werken zelfs als het besturingssysteem niet functioneert of niet is opgestart. De enige voorwaarde is dat de computer bereikbaar is via het bedrijfsnetwerk. Out-of-band-beheer is geÔntegreerd in de hardware en werkt onafhankelijk van het besturingssysteem. Zo kunnen beheerders updates of patches verspreiden, systemen resetten of opstarten en op afstand diagnosticeren, zelfs wanneer apparaten uitgeschakeld zijn.

Idealiter gebruiken bedrijven een combinatie van in-band- en out-of-band-beheer. Daarmee garanderen ze dat dagelijkse standaardtaken kunnen worden uitgevoerd, terwijl het beheer ook in noodgevallen nog mogelijk is.
Eduard Codde
21-10-2021