FRNL | | NewsBibliotheekAgendaNewsletterJobsAdvertisingContact |
  
Home » News » Thuisblijven of terug naar kantoor?

Thuisblijven of terug naar kantoor?



Hoewel het nieuwe hoofdkantoor voor BNP Paribas Fortis als winnaar werd uitgeroepen in de categorie ‘Best Office & Business Development’ tijdens de laatste MIPIM in Cannes, blijkt er geen mirakeloplossing te bestaan om de medewerkers terug naar kantoor te halen, deelt Marianne Kremer, Facilities, Head of Workplace Management bij BNP Paribas Fortis, haar ervaring. De indrukwekkende nieuwbouw op de Warandeberg in Brussel, met het Paleis voor Schone Kunsten (BOZAR) als buur, is het resultaat van een lang traject dat in 2008, in volle bankencrisis, opstartte. De inleidende studie beoogde het terugdringen van het aantal vierkante meters. In 2012 werd de studie terug opgepakt om het concept voor de nieuwbouw te ontwikkelen, gebaseerd op 4200 werkplekken. In de periode 2013/2014 volgde een herziening en in 2016/2017 voerde BNP Paribas Fortis ‘het nieuwe werken’ in, een gedeeld project van de departementen Facility Management – HR en communicatie.

Activiteitenanalyse
Het concept voor de nieuwbouw ging uit van 80 tot 70% bezetting, maar dat bleek niet langer in overeenstemming met de nieuwe actuele situatie. Daarom werd in de periode 2019/2020 een analyse uitgevoerd van welke activiteiten elke medewerker uitvoert en hoe belangrijk deze zijn in het totale takenpakket.

In volle Coronacrisis werd door Leesman een online enquête uitgevoerd waarop 5000 medewerkers reageerden. Deze enquête bevroeg de medewerkers naar de tevredenheid en verwachtingen over de werkplek. Aanvankelijk lag de focus uitsluitend op de kantoorwerkplek, nadien werd ook de thuiswerkplekken betrokken.

De Leesman enquête toonde aan dat er weinig verschillen waren in de activiteiten per departement. Dat leidde tot een relatief uniforme indeling per vloer in de nieuwbouw. Per werkplektype is er ook een gelijke verdeling weerhouden. Wat volgens de Leesman enquête thuis goed tot zelfs beter ging t.o.v. de kantooromgeving, wordt nu gelijkwaardig gefaciliteerd in het nieuwe hoofdkantoor.

Uiteindelijk is besloten tot 50 werkplekken per 100 werknemers, gebaseerd op 50% thuiswerken, maar ook rekening houdend met 15% van de mensen die altijd naar kantoor komen.

Aantrekkelijk kantoor
Het nieuwe hoofdkantoor voor BNP Paribas Fortis is 14x efficiënter dan de oude thuis. Het pakt uit met duurzaamheidscertificaten BREEAM 'Excellent' en ‘Passive House’, verleidt met zowat alle denkbare moderne snufjes als LED-verlichting die het daglicht volgt, een breder en verbeterd cateringaanbod, een ‘workcafé’ met 800 plaatsen, tot en met conciërgediensten.

Het nieuwe hoofdkantoor voorziet in 20 tot 30% flexibele ruimte; 40% van de totale vloeroppervlakte is als open space ingericht en 10% is ingericht als gesloten kantoor voor 1 tot 3 personen. Medewerkers moeten via de Facile app hun aanwezigheid op kantoor aanmelden, maar kunnen via de app geen specifieke werkplek reserveren.

Marianne Kremer: “Dinsdag en donderdag zijnde drukste dagen, maar er voltrekt zich steeds een automatische regularisatie in het gebruik van de werkplekken, zodat zich geen tekorten voordoen”.

Het BNP Paribas Fortis hoofdkantoor is voorzien om eventueel een verdieping of zelfs een halve verdieping te verhuren aan derden.

Eduard Codde
01-06-2022