FRNL | | NewsBibliotheekAgendaNewsletterJobsAdvertisingContact |
  
Home » News » Mobiliteitsbudget krijgt de wind in de zeilen door thuiswerk

Mobiliteitsbudget krijgt de wind in de zeilen door thuiswerk

Als afsluiter van de week van de mobiliteit kwam SD Worx, internationaal dienstenverlener rond human resources, positief nieuws aandragen m.b.t. het mobiliteitsbudget, al gaat het eerder om een voorzichtige vooruitgang dan een ware doorbraak. Ter herinnering: het mobiliteitsbudget biedt werknemers de mogelijkheid hun bedrijfswagen in te ruilen voor een jaarlijks budget, berekend op basis van de TCO voor de werkgever van het type genoten bedrijfswagen, zodat ze hun mobiliteitsbehoeftes individueel kunnen invullen.

Na de eerste zeven maanden van dit jaar is er sprake van ‘een nieuw record’ voor het aandeel werknemers dat een mobiliteitsbudget geniet. Het betreft nog steeds slechts 0,022 %, maar in vergelijking tot de 0,015 % vorig jaar is dat een stevige stijging. Voorlopig gaat het enkel over bedienden met een bedrijfswagen.
Het mobiliteitsbudget kent het meeste succes bij organisaties met 500-999 werknemers: daar voert 8,7% van de werkgevers het in. Het zwaartepunt van wie ervoor kiest ligt tussen 25 en 40 jaar (64% van de werknemers). De top-3 provincies: Brussel, Vlaams-Brabant en Antwerpen.
Sarah Geernaert, KMO consultant bij SD Worx: “Een stijgend aantal werkgevers ziet de voordelen van het mobiliteitsbudget in de war for talent. Zeker met het toegenomen thuiswerk is er een groep die open staat voor de terugbetaling van de huisvestingskost. Wie voor meer dan 50% thuis werkt kan nu ook de huur of hypothecaire lening financieren via het mobiliteitsbudget. Dit is niet langer beperkt tot medewerkers die binnen een straal van de 10 km van het werk wonen”.

Praktijkcase 1
De Federatie van de Europese Prefab Betonindustrie (BIBM), is een internationale organisatie met hoofdkantoor in het centrum van Brussel. Alessio Rimoldi, secretaris-generaal van BIBM: "Mijn collega heeft de bedrijfswagen waar zij recht op heeft niet nodig, daar ze minder dan 5 kilometer van haar werk woont. Zij geeft daarom de voorkeur aan de opties in de tweede pijler van het mobiliteitsbudget, zoals openbaar vervoer, taxi’s en de step. Het resterende budget kan zij gebruiken voor de huur van haar woning. Dit is een groot voordeel van het nieuwe mobiliteitsbudget, dat zich aanpast aan de behoeften van de werknemers en hun gezinssituatie“.

Praktijkcase 2
‘Vlaanderen Connect’, de Vlaamse Vereniging voor ICT-Personeel, werft strategische ICT- profielen aan voor de Vlaamse overheid. Algemeen beheerder Jan Stoffels licht toe: “De schaarste aan ICT-profielen is hoog en dat vereist een vernieuwende aanpak, wat het mobiliteitsbudget ook is. We zijn ermee gestart in 2020. Sollicitanten zijn vaak gecharmeerd door de mogelijkheden. De kracht ervan is dat het mensen doet nadenken over hun mobiliteit, waardoor ze niet automatisch voor een (grote) wagen kiezen. Ze denken na of ze de mobiliteit van het gezin niet anders kunnen organiseren. Nu het budget ook kan ingezet worden voor de afbetaling of huur van de woning bij meer dan 50% thuiswerk is dat voor velen een extra troef, want een substantiële verhoging van de koopkracht is nu meer dan welkom”.
Momenteel gaat meer dan 80% van onze medewerkers voor het mobiliteitsbudget. De meerderheid combineert een wagen met een fiets of andere transportmogelijkheden. Wanner het gezin al over een auto beschikt, is de vergoeding voor de huisvestingkosten populair. Het is belangrijk om een goede interface te hebben waarin de werknemer via een selfservice-principe de uitgaven kan beheren, zonder dat de administratie bij de personeelsdienst belast wordt.”

Eduard Codde
26-09-2022