FRNL | | NewsBibliotheekAgendaNewsletterJobsAdvertisingContact |
  
Home » News » Gebruik van de bakfiets voor milieuvriendelijkere leveringen in de stad

Gebruik van de bakfiets voor milieuvriendelijkere leveringen in de stad



Het Brussels Gewest heeft beslist om de bakfiets als ecologisch alternatief voor bestelwagens en lichte vrachtwagens te ondersteunen voor leveringen in de stad. Via het Europese programma Urban Innovative Associations (UIA) wordt een budget van ongeveer 5 miljoen euro geïnvesteerd in de ontwikkeling van deze activiteit. Het geld gaat vooral naar de aankoop van bakfietsen, de uitrol van diensten voor het delen van bakfietsen en de toegang tot een netwerk van beveiligde parkings. Het multidisciplinaire consortium #CAIRGOBIKE staat klaar om deze ontwikkeling te begeleiden. De bedrijven en organisaties Urbike, Cambio, Be Park, Remorquable en Pro Velo alsook de VUB zullen hun expertise hierbij aanreiken.

Proefproject

Pionier op dit vlak is de coöperatieve vereniging Urbike. Via het Brusselse proefproject BCklet, dat vorig jaar werd opgestart, heeft Urbike de organisatie en uitvoerbaarheid van een model voor stadsleveringen per fiets door het vervoer van de goederen in containers uitgetest. Het proefproject werd uitgevoerd in verschillende sectoren, telkens met een referentiepartner: B2B- of B2C-levering van pakketten en post, levering van geneesmiddelen aan apotheken en rusthuizen samen met Multipharma, bevoorrading van bepaalde winkels met droge en verse producten samen met Delhaize en de thuislevering van warme maaltijden samen met CSD.

Hoe gaat dit nu praktisch in zijn werk? Terwijl klassieke fietskoeriers focussen op lichte leveringen (dringend vervoer van pakjes en post, levering van maaltijden via websites als UberEats en Deliveroo, enz.), kunnen bakfietsen veel grotere leveringen verzorgen met hun cargotrailer BicyLift waarop een container van 1,5 m3 geladen is. Zo kunnen ze tot 180 kg aan goederen vervoeren. Dergelijke bakfietsen kunnen worden ingezet voor het transport van pakketten maar ook van goederenpartijen. De cargotrailer kan zelfs een europallet vervoeren.

Na succesvolle experimenten in Mechelen, Charleroi en Luik heeft Decathlon beslist om zijn thuisleveringsdienst per fiets uit te breiden naar Antwerpen, Gent, Brugge en Bergen. Urbike zorgt voor de aanlevering van de cargotrailers en de opleiding.


Nog andere bedrijven denken erover na om met bakfietsen te beginnen werken. Zo organiseerde Vinci Facilities, een dienstverlener gespecialiseerd in facility management, waaronder het technisch onderhoud van gebouwen, afgelopen maart een proefproject om zijn techniekers te laten interveniëren met een elektrische bakfiets waarin al het nodige gereedschap geladen werd.
20-08-2020